Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Erfaringer med binding inserts?
#178834 06/11/2012 11:25 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Da er jeg i ferd med å bore opp jomfruhullene i de nye langtoppturskiene mine. Skal ha på Dynafit bindinger og malen er klar. Men så har jeg kommet over såkalte "binding inserts", hylser med innvendige og utvendige gjenger (f.eks. Quiver Killer). Settes i de samme hullene (som selvsagt bores opp noe), og man får da mulighet til å bruke skruer med maskingjenger for å feste bindingen. Mao samme opplegg som hos Dynafit ski og samtlige snowboards. Fordelene er jo åpenbare; større kontaktflate mellom skias materialer og skruen/hylsa, mulighet til å bytte bindinger mellom flere ski, bruke flere typer bindinger osv... Downside blir kanskje at man bør bruke en dråpe locktite for å forsikre seg om at maskinskruene blir sittende i hylsa? Og så man må nok bruke en presis gassflamme på skruehodet når bindingene skal av igjen.

Er det noen som har montert slikt før og som har erfaringer?

B

Re: Erfaringer med binding inserts?
Bård sr #178835 06/11/2012 12:28 PM
Medlem
Medlem

det er vel en løsning som oftest brukes når man har "ødelagte" hull som man ikke får mer feste i dvs "gjengene" ikke får tak.

men om du føler det er en løsning som høres kurant ut for deg, så hvorfor ikke bare kjøre på? om du ikke bruker den sterkeste gjengelåsningen så slipper du varme behandling med åpen flamme, burde holde med mors hårføner for og løsne:)

Bård sr #178836 06/11/2012 1:32 PM
Entusiast
Entusiast

Bård sr #178837 06/11/2012 1:33 PM
Fersking
Fersking

Bruk loddebolt istedet for flamme smile

Bård sr #178838 07/11/2012 12:56 AM
Fersking
Fersking

Det ikkje nødvendig med varme for løsne skruar som er limt med rød locktite.

For installeringa så er det lurt å vere veldig nøye med plassering av hull både første gang og i det du skal borre dei større for å få plass til inserts.Det er endå meir nøye med presisjon for inserts enn for vanlige bindingsskruar. Gjenginga til inserts er også litt tricky. Det er tungt å komme gjennom topplaget, så blir det veldig lite motstand og så blir det litt motstand igjen i det gjengetappen botnar. Det gjeld å stoppe i tide eller så kan du dra i stykker gjengane du nettopp har laga. Gjengar du ikkje djupt nok så får du ikkje inserten under overflata på skia og det er heller ikkje bra. Ikkje lag mekanisk stopp på gjengetappen fordi da dreg du alt rundt i det stoppen tar, men ein form for visuell dybdemarkering kan vere fint å ha. Det er ikkje så dumt å trene litt på å gjenge i ei gammal ski, slik at du får litt følelsen med det.

Hvis du vil vite meir om alt som kan gå gale så send ein PM til Arilderbest3 wink

Neida, detta går superfint:) og går det gale så finnest det eigne helicoil-kit for inserts for å redde slikt, sjå www.bindingfreedom.com

Lykke til!

Bård sr #178839 07/11/2012 9:10 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har etter hvert svært mange hull i mine ski og har til gode å drite på draget enda. Har vel installert ca 100 inserts. Jeg har også brukt Binding Freedom, svært fornøyd med både inserts, verktøy og maskinskruer derfra.

Husk å bruke langtidsherdende epoxy og ikke gjør dette kvelden før de skal brukes. Ellers er badegulv (med varme) en fin plass å herde på wink

Bård sr #178840 07/11/2012 8:29 PM
Fersking
Fersking

Eg har også klart meg uten tabber så langt. Bora eit hol på litt feil plass ved bruk av papirtemplat, men det vart ikkje meir feil enn at det gjekk å korrigere når eg skulle borre det større insertsholet. Eg brukte dog mykje lenger tid enn Jon i videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=DYUaW-MZ9QY&feature=youtu.be&noredirect=1

Det blir ein del slark i systemet, så ein har litt å gå på i forhold til å få helen sentrert på senterlinja/bakbindingen når ein skuer fast dynafit tåbindingen i insert med støvelen i bindingen. Det beste er sjølvsagt om slarken er sentrert rundt senterlinja/bakbindingen og det har gått slik så langt. Det er ein god lyd når ein hører hel pinnane treffe støvelen akkurat samtidig smile

Har satt inserts i dei skipara som det berre er aktuelt å bruke med dynafit bindingar og sollyfit plate på pudderskia som eg bruker både i anlegg og på tur. Det er ikkje like elegant med plate som med inserts og det gir også litt ekstra vekt, men det er ein del lettare å montere.

Bård sr #178841 07/11/2012 9:23 PM
Medlem
Medlem

Jobbar ni med detta? Fint med rekommendationer till butiker som faktiskt har koll på hur detta görs.Återigen tack för artikeln Superdigg, tyvär är jag inte så händig så jag vill ge mig på det själv utan lämnar det till de som kan wink

Bård sr #178842 08/11/2012 9:53 AM
Entusiast
Entusiast

He he - nei jeg jobber i hvert fall ikke med dette. Jeg har bare aldri kommet over den "klarer selv!"-fasen alle barn har og hvis du kobler den med en liten verktøy-fetisj så er man fort i gang.

Poenget er at det er ikke spesielt vanskelig. Får du i tillegg drillet skiene med en jig først så er det veldig mye enklere når de skal borres opp for inserts. Litt tålmodighet/nøyaktighet og gjerne en øverunde på en planke så skal det godt gjøres å ikke lykkes - da må man i hvert fall være svært allergisk mot praktisk arbeid og ha 40 tommeltotter smile

...uten at jeg skal garantere så klart wink

Bård sr #178843 21/11/2012 11:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Finnes det butikker/verksted i Oslo som monterer inserts? Eller må man velge mellom langtur til oppdal og sjansespill i egen verktøybod?

Bård sr #178844 22/11/2012 9:02 AM
Fersking
Fersking

Har ett par voile ski med fabrikkmontert insert for telemarkbindinger. Skruene er snowboardskruer (liknar iallefall). Dette har fungert bra. Aldri opplevd at dei har løsna. Sikker lurt å kjenne etter og etterstramme en gang iblant. Nye skruer er gjerne innsatt med ett middel for at dei ikkje skal løsne så lett (ofte blått). Å bruke lim ? Trur heller ikkje det er mange snowboardere som bruker lim for å feste skruane på brettet. Det blir vel same sak.  

Bård sr #178845 22/11/2012 9:11 AM
Entusiast
Entusiast

Finnes det butikker/verksted i Oslo som monterer inserts? Eller må man velge mellom langtur til oppdal og sjansespill i egen verktøybod?

Sjekk med VPG om det er noen i Oslo. Sportsbua i Trondheim monterer i hvert fall - burde jo kunne gjelde andre som bruker 7Blåner også.

Men igjen, er man litt nøye er ikke dette veldig vanskelig. Jeg hadde ikke levert mine ski til "hvem som helst" for å gjøre dette. Jeg har det minste følelser for _mine_ ski :P

Bård sr #178846 22/11/2012 8:28 PM
Fersking
Fersking

De fikser quiver killers på sportsnett i oslo, der kan du få kjøpt inserts hvis du vil gjøre det selv eller få de til å gjøre det!

Bård sr #178847 22/11/2012 11:05 PM
Fersking
Fersking

Kor mykje kostar det egentlig hvis ein går til sportsnett eller vpg med eit par ski og to par bindingar og ber dei om å installere bindingar og inserts?

Det blir 18 hol for dynafit og ~16 hol for alpinbinding og ein litt komplisert første monteringsjobb for å få eit passe kompromiss mellom hol-til-hol avstand og plassering av boot-center. Deretter ein del manuelt arbeid med gjenging og liming, og så helst herding av epoxylimte inserts med kvart sett av bindingar installert for å få det perfekt. Har ein mistanke om at det blir relativt kostbart...

Mulig eg har skremt enkelte unødig med det første innlegget mitt i denne tråden. Det er ikkje vanskelig å gjere dette sjølv, spesielt ikkje hvis ein får ein butikk til å bore dei første setta med hol med jigg. Det er ikkje så vanskelig med papirtemplat heller, men det krever litt meir konsentrasjon og gjerne litt dobbeltsjekking.

Bård sr #178848 23/11/2012 12:57 AM
Fersking
Fersking

Hvis du ser på prisene til VPG blir det følgende:36 pkn med Quiver Killers: 529,-Quiver Killer Customer Tool Kit: 299.-Da får du med gjenge utstyr og epoksy + noe lock tight.Så totalt 828,- for matrealene. Men er verdt å sjekke evt. ebay eller nettbutikker i utlandet.

Så hvis du tør/klarer å gjøre det selv, og trener litt på en gammel ski, så er det bare å få borret opp hullene etter mal hos noen som har det. For deretter borre hullet litt større, gjenge opp (må gjøres nøyaktig), fylle hullene med epoksy og sku insertsene nedi.

Bård sr #178849 23/11/2012 10:12 AM
Entusiast
Entusiast

Skal det kjøpes på nett for selvmontering så bestill fra www.bindingfreedom.com. Dette er "orginalen" og har noen små forbedringer ift Quiver killers.

Har bestilt 2 ganger selv (måtte ha mer inserts) og begge gangene har jeg hatt pakken ila en uke. Som en liten bonus har ikke tollen brydd seg om disse heller smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå