Heisann
Det er Telemark Turistforening som eier og driver Gaustatoppen Turisthytte, og hvordan vi skal få best mulig drift der oppe er en evig vurdering.
De siste års fokus på toppen har gitt den en boost som Topptur destinasjon, jeg bruker toppen mye til toppturer selv. Utfordringen ligger i at det er vanskelig å finne folk som kan drive Turisthytta med grunnlag i de perfekte pudderdagene, vi finner ingen som tør ta på seg en slik drift. Grunnen er at det ikke er mulig å drive økonomisk forsvarlig basert på om det blir fint vær eller ikke. Det er kanskje 50 ? 100 personer der på en perfekt pudderdag, men hvor mange hadde det vært der om det hadde vært tåke og overskyet? Selv på en goværs dag med 60 besøkende er det vanskelig å forsvare en slik drift. For i det heletatt å gå i null må samtlige som besøker toppen den dagen legge igjen minimum 150,- kroner hver for å dekke lønn, drift og varekost. I tillegg kommer utfordringer som sanitærforhold, og vanforhold, det er en jobb i seg selv bare å grave frem og holde hytta åpen. J
Men vi er åpne for forslag, og som toppturentusiast bringer jeg gjerne deres forslag/ønsker til torgs. Som en liten trøst kan jeg nevne at vi holder på med en strategiplan for fremtidig drift av blant annet Gaustatoppen Turisthytte for å møte dagens bruk av toppen, forslag fra dere legges inn som innspill her.
Inntil videre har vi et samarbeid med Gaustabanen om at hytta er åpen når banen går, det er om ikke annet ett skritt i riktig retning.
Beklager forøvrig at e-poster med tilbakemeldinger ikke er besvart, de har ikke kommet frem til oss. vi setter pris på alle tilbakemeldinger som kan gjøre oss bedre, og har som policy og svare så langt det er mulig.
håper dette har vært oppklarende og at vi treffes på Romjulstur på toppen. :-)