Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sko
#178645 31/10/2012 3:23 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hu og hei,

enda et innlegg i gata "jeg er ny og trenger utstyrstips".... :p

Sånn enkelt fortalt er jeg en alpinkjører som synes avveksling er gøy, så jeg har noe telemarkutstyr jeg bytter til innimellom. Skiene er noen gamle Armada ARW (2008-modell, tipper jeg), bindingen aner jeg ikke, kjøpt på salg. Skiene var opprinnelig brukt som alpinski, men byttet binding til telemark fordi jeg hele tiden prøvde telemarksvinger på dem wink Ski og bindinger fungerer bra.

Men, sko. Skoene jeg har fungerer ikke i det hele tatt - de er VONDE. Noen som har tips til BEHAGELIGE sko? Mulig jeg fornærmer entusiastene nå, men jeg kjører for kosens skyld, og er ikke interessert i sko som klemmer/strammer/gjør vondt, uansett hvor mye bedre teknikken blir wink

Er 160 høy, 63 kg. Problemet er å finne sko som er brede nok (lave nok?) rundt ankelen, og over forfoten. Trodde ikke jeg var spesielt bred over forfoten iallefall, men alt jeg finner strammer ene eller andre plassen, eller så har de så tynn såle at det føles som jeg står på bar bakke!

Så, oppsummering: Behagelige telemarksko søkes!

Re: Sko
MajaHelene #178646 31/10/2012 6:08 PM
Medlem
Medlem

hm, hvis du skal ha veldig comfy sko går det jo ann å gå opp en størrelse, men det går jo på bekostning av alt annet enn comforten....

Ellers gjelder det vel bare å få prøvd forkjellige merker. Jeg har en brei fot og passer ikke til scarpa, men synes black diamond funker bra. Generelt er nok de laveste modellene mest aktuelle for deg, litt mykere i plasten, og ofte en litt "snillere" passform. Lykke til!

Re: Sko
MajaHelene #178647 31/10/2012 9:13 PM
Fersking
Fersking

Mål lengden på foten, og kjøp sko som er max 0,5 mondo (cm) str større. Om skoene er for store, så vil de stramme på feile steder når de strammes. Jeg har bred fot og er plattfot, og har god erfaring med scarpa. T2 eco (75 mm) og TX pro (NTN). For rolig kjøring har jeg de passe stramme nede, og litt løse oppe. Formbar innleggssåle vil stort sett alltid hjelpe. Ut med orginalsålen, og inn med en som former seg bedre etter foten.