Jeg kjører idag telemark (G3 Reverend, G3 targa bindinger, Scarpa røde T2) og vurderer å skifte ut dette til en rando/alpin-løsning. 50% av tiden går nok til topptur, 30% av tiden går til å kjøre i utenfor løyper i skitrekk-områder (dvs ikke gåing oppover for disse 30%ene) og max 20% av tiden går til kjøring i preparerte bakker (kanskje litt kveldskjøring i ny og ne, eller bare som ren transport). 

Jeg skjønner at det ikke er mulig med en løsning for alt, man må inngå kompromisser. Jeg vil ha en pakke som fungerer bra til turen oppover (trenger ikke være det aller letteste, men må være relativt lett), må tåle ordentlig kjøring nedover (kjører ikke voldsomt aggresivt/hardt, men vil heller ha 0,5kg tyngre bindinger hvis de tåler betydelig mer), og så må de kunne klare en tur i ny og ne i bakken helt greit uten å falle fullstendig sammen. 

Har sett meg ut Völkl Nunataq som et ganske så godt alternativ for meg. På bindingsfronten ønsker jeg ikke å velge det altfor lette, men vurderer Marker Tour F10 eller F12. Duke og Baron er kanskje enda mer solide, men disse veier noe mer (innbiller meg at Tour tåler relativt mye). 

Det store problemet er skoene. Har vurdert ting som TLT 5 Performane, Maestrale, Black Diamond Quadrant og Salomon Quest 12. Sistnevnte har jeg prøvd i korrekt størrelse og de virker veldig stive og bra. Veier dog antageligvis ihvertfall det samme som mine Scarpa T2 (som jeg bruker idag). Spørsmålet er med mitt bruk som er beskrevet over, om jeg skal gå for en stiv Rando sko (eks den dyre TLT5 perf) eller om jeg skal gå for en alpin-støvel (eks Quest 12) med gåfunksjon. 

I øyeblikket vurderer jeg derfor Völkl Nunataq, Tour F12 og Salomon Quest 12 som den mest aktuelle pakken. Hva tenker folket her angående mitt valg av ski, bindinger og sko. Med mitt bruk burde jeg muligens vurdere andre ting?