Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Uviten søker hjelp/tips ang. topptur utstyr :)
#178501 23/10/2012 9:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vokst opp med fjellski og de er i bruk fortsatt. Investerte i carving ski for tre år siden, og har veldig mye morro med det. Men lengter mej mot andre utfordringer og topper utenfor løypene.  (carvingskiene funker heller dårlig i løssnø)

Skuffelsen var da såklart stor når jeg leita frem fjellskiene for å komme meg til topps. Utrolig lite givende nedfart, skummelt og ustabilt. Så hva gjør jeg da? Har forstått at løsningen er ski med randonee-bindinger og lettere støvler. Men utvalget er jo helt enormt, og jeg vet ikke hva jeg trenger.

Det jeg vet er at jeg vil komme meg til topps, og ha det gøy ned. Jeg er 163 høy, og ca 55 kg.

Det er ikke tinder og renner jeg leter etter (i første omgang vertfall;) )

Blir veldig takknemlig for gode tips og råd.

Re: Uviten søker hjelp/tips ang. topptur utstyr :)
lagopusmuta #178502 24/10/2012 10:42 PM
Ringrev
Ringrev

Velg noen sko som passer deg. Hvis dynafit tlt5 eller en 2013 modell passer, så er du heldig. Bindinger: du bør velge en tech binding - dvs dynafit, plum eller lignende....men velg en modell med stoppere.Ski er vanskeligere - men hvis du begrenser deg til de som markedsføres som toppturski, så har du kommet et stykke. Movement, trab og dynafit er merker du bør se på hvis vekt er viktig. Hvis du velger en modell som er fra noen og 80mm (f.eks. Movement Bond) til rundt 100mm under foten så feiler du ikke voldsomt. Velg gjerne noe som ikke skiller seg alt for mye fra de du skal gå sammen med...hvis du ikke vet at de skiller seg fra deg. (Jeg har f.eks. bevisst valgt lettere utstyr for å henge på O2-snappere oppover, siden jeg uansett følger de nedover) Det er mange bra ski - så du feiler ikke voldsomt uansett.

lagopusmuta #178503 25/10/2012 9:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk:)Når det gjelder sko har jeg tenkt at så lenge de sitter godt på min fot og ikke er så alt for tunge so er det godkjent.Bindinger har jeg ikke peiling på i det hele.Har sett litt på volkl nukka. men tror kanskje de er for tunge? Hva er egentlig tungt for et par ski??Slet med å finne spesifikasjonene på vekt på noen av skiene på sport-conrad.com. Er det en bra side å bestille ifra, om man velger dette??

lagopusmuta #178504 25/10/2012 10:40 PM
Ringrev
Ringrev

Sko er ikke lett å velge - spesielt fordi de utvider seg litt, så de kan godt føles LITT trange i butikken....men ikke for trange.Det virker som om nukka er etterkommeren av Snowwolf som jeg hadde for noen år siden - en bra ski, men jeg ville kanskje ha gått et par hakk opp og sett på inuk. Siden du er så lett som du er, kan du nok unngå å velge noe enda bredere. Andre ski i samme kategori er Movement Bond og X-Bond, og Dynafit Baltoro. Tror ikke det spiller så stor rolle hvilken av disse du kjøper.

Bindinger er enkelt. Med din vekt er det bare å velge Dynafit Radical ST eller Dynafit Vertical ST med stoppere som passer til skiene - da bommer du ihvertfall ikke voldsomt. Du må bare unngå å kjøpe de aller billigste skoene, da de gjerne ikke er dyanfit kompatible.

Jeg prøver å kjøpe ski i Norge, men sport-conrad.com og telemark-pyrenees.com er vel de beste nettbutikkene. Hvis du har en lokal spesialistbutikk med kompetanse, så vil du sikkert ønske at den skal være der også i fremtiden...så det er kanskje verdt en liten sum? Garantisaker fungerer bra også med nettbutikkene, men det er nok greiere i norge.Ser at du er et godt stykke unna Oslo, men Rå sport hadde mange forholdsvis smale rando-ski på salg - så hvis du ikke må ha årets modell så kan det være en mulighet. (tipper det samme også gjelder andre gode spesialistbutikker).Husk også at du må ha feller, spade, søkestang og skredsøker - jeg ville ikke ha gått på tur med noen som ikke hadde det.

lagopusmuta #178505 25/10/2012 10:53 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har litt snål fot, som er mye bredere en lengden tilsier. Men har sett på scarpa eller dynafit sko så håper bare de sitter noelunde behagelig i bredden=/Bruker nettet mest til å få info jeg. Når jeg virkelig skal kjøpe, kjøper jeg nok lokalt hos rongve i ålesund, der har de super kompetanse å bra utvalg.For min del spiller årets modell ingen trille, vertfall i første omgang. Utviklingen har vel kommet så langt at fjorårets er ikke utdatert teknologi uansett:pHvor mye har det foresten å si at skia er dameski eller ikke??Nå maser jeg fælt, men prøver bare å suge til meg så mye info som mulig:)

lagopusmuta #178506 28/10/2012 2:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

scarpa og dynafit har ulik bredde. Scarpa passer for videre føtter.

Jeg er helt enig med deg vedrørende forrige års modell versus årets. Spiller ingen rolle. Det er evolusjon, ikke revolusjon.

Mitt tips er å kjøpe støvler først. I butikk. Dette definerer hvilke bindinger og ski du skal ha. Valg av støvel er kritisk, både angående størrelse, kjøreegenskaper og gåegenskaper. Vonde støvler ødelegger turen, og det er ikke bare å stikke innom en varmestue når man er til fjells. Styr unna de aller letteste modellene, da kan du kjøre ski når det er kjipt føre også.

Ettersom du er såpass lett vil jeg hevde at du passer bedre på en dameski enn en herreski, men dette avhenger litt av hvor sterk du er i beina.

lagopusmuta #178507 28/10/2012 2:34 PM
Ringrev
Ringrev

Enig med innlegget over i viktigheten av støvler. Angående støvler så har det faktisk skjedd en revolusjon - f.eks. er dynafit tlt5 performance er akkurat like bra (hvis ikke bedre) ned som dynafit zzero 4 c, selv om vekten er veldig mye lavere....men man må betale for det i form av kostnad. Men, det viktigste er at skoen passer. Du kan trygt velge binding først - utvalget av gode topptursko som passer med dynafit-bindinger er stort....kommer kun på Salomon Quest som ikke kan brukes med tech bindinger.

lagopusmuta #178508 29/10/2012 9:13 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tips:) forstår jeg må ta meg en "prøverunde" på støvler

lagopusmuta #178509 13/11/2012 11:14 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hadde meg en prøverunde på forskjellige støvler igår og endte opp med å kjøpe et par dynafit Zzero 4u..ikke årsmodellen, men hvilken rolle spiller det? de var nedsatt pris og god på foten.Da spørs det om de blir dynafitbindinger (må blare bli rik først :P)Da var det ski da, har tittet på dynafit baltaro. any thoughts?

lagopusmuta #178510 14/11/2012 9:23 AM
Ringrev
Ringrev

Skoene du har kjøpt er bra, og du vil få mye glede av de. Viktigst er at de passer. Dynafit Baltoro har fått bra kritikk i franske og tyske tester, men er litt for smal til å være "poppis" i norge. Hvis du går for den pakken, har den veldig klassisk rando-pakke som nok ville ha vært nært første-valget i alpene (som har drevet lenge med dette). Baltoro skiller seg fra de helt klassiske med at de har tatt inn moderne designelementer som rocker. Bindinger så bør du skaffe deg dynafit vertical st eller dynafit radical st. Som nevnt tidligere bør du ha stoppere. Tipper du kan finne en vertical st med 92mm stoppere brukt...men du sparer kanskje mer på å kjøpe de sammen med skiene og prute deg til en rabatt.Dynafit er nok ikke det billigste merket i Norge (men holder prisen bra), så du kan nok spare en del penger på å kjøpe fjorårsvarianten av en tilsvarende ski fra en av konkurrentene - det var mange rando-ski med mellom 80-90cm midje på salg i høst...og det forundrer meg hvis alt er solgt. Det er mange gode ski der ute. Tror jeg hadde valgt noe rundt kroppslengde eller litt lenger hvis du ikke skal kjøre renner: da får du litt ekstra flyt, men fremdeles bedre oppoveregenskaper enn på en bredere ski - men det er ikke noen fasit-svar....har selv brukt både 2m planker og 160cm fliser på tur (er 184).

Lurer litt på kommentaren din om at carvingskiene ikke er noe særlig i løssnø. Det stemmer sikkert, men hvis det er en carvingski med samme bradde som f.eks. baltoro vil ikke baltoro være voldsomt mye bedre...men litt vil det jo være. Det mulig at Dynafti Manaslu eller K2 got back kanskje er bedre? Samboeren (som er en veldig forsiktig skikjører) har gotback (eller phat luv - som er forgjengeren) og er veldig fornøyd, selv om hun klager på at de er tunge oppover. Brede ski er lettere i pudder og gjennomslag, men også tyngre opp...så det er et valg man må ta. Det spørs litt på hvem du går på tur sammen med.

lagopusmuta #178511 14/11/2012 10:57 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

carving skia mine er typ Nordica drive og har en midje på 76. (baltaro 84). da børe jeg vel tenke breidere ja smile Synest skivalg er innmari vanskelig. Vekt er uansett viktig, orker ikke slepe meg oppover:p redd for at det skal bli for tungt.

lagopusmuta #178512 14/11/2012 11:03 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

prøvde foresten et par støvler som var helt forferdelige på http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19974stamt og rett og slett vond rundt helen og midten av foten, selv om den var veldig lett. Ikke riktig støvel for min fot iallefall.

lagopusmuta #178513 14/11/2012 11:59 AM
Ringrev
Ringrev

Skoen du prøvde er veldig bra - men det var godt du droppet den i og med at den ikke passet. Vedr ski så slipper du unna med en smalere ski siden du er såpass lett. Det man ofte også glemmer er at en bredere ski får tyngre feller og er tyngre å traversere med. Hvis de du går med har brede ski, bør nok du også ha det. Jeg pleier å tenke at hvis man har bedre form en kompisene, så kan man velge tyngre utstyr. Er man bedre nedover, kan man velge lettere/smalere. Men, det er også et skjæringspunkt der tungt utstyr ødelegger nedoverturen, enten fordi man ikke gidder å gå opp, eller fordi man er sliten på vei ned. Baltoro'en er trolig perfekt til vår-skiturer, men kan være litt krevende i gjennomslagsføre. Det er jo litt forskjell mellom 76 og 84. Baltoroen er nok også mykere, og har rocker - så den er helt sikkert bedre. Samboeren går kun med meg, og siden jeg er hyperfornøyd bare hun blir med på tur...så går turen i hennes tempo - brede ski er dermed ikke noe problem. Hun går heller ikke på de lengste turene.Fordelen med å være lett er også at man ikke får de typiske problemene tyngre kjørere kan oppleve med brede ski - at de tvister på is (og at de dermed ikke sitter)....så man må vel bare være ærlig med seg selv mht hvilket nivå man er på, og hvordan man ønsker å kjøre.

lagopusmuta #178514 14/11/2012 12:53 PM
Entusiast
Entusiast

Griselette ski er stas på vei opp men krever mer av kjøreren som også skimachine skriver. Tror jeg ville ha bikket 90mm for å sikre deg mer allsidighet. Da havner du f.eks på Manaslu, Voile Vector (Splitboard.no selger Vector med Plum Guide og Gecko feller til 9995) eller Völkl Nanuq. Fikk inntrykk av at du ikke nødvendigvis søker det bratteste terrenget og da kan det være greit å ikke kjøre for mye _i_ snøen men heller flyte litt. Manaslu og Nanuq selger i hvert fall Sport Conrad til god pris med binding.

Hvis du ikke allerede har gjort det så bør du sjekke størrelsen på skoene uten innerstøvel: Ta ut innerstøvelen og skyv foten frem sånn at tærne så vidt rører i fremkant. Du bør nå ikke ha mer enn 10-15mm bak hælen (mellom hæl og støvel). For store sko øker sjansen for gnagsår og at du fryser (må stramme spennene mer). Klassisk bommert er at man kjøper sko som kjennes behagelige ut i butikken smile

lagopusmuta #178515 14/11/2012 10:28 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

alltid like kjekt og få høre andre sine synspunkt synest jeg:) takk for det. er sport-conrad noe jeg bør vurdere å bestille fra?fikk beskjed hos platou-sport (der jeg kjøpte støvlene) at det gjør ikke noe at de er litt trange nye, da innersålen vil utvide/forme seg etter litt bruk. For meg kjentes det ut som de va på kanten til å nerme seg for trange, selv om de ikke pressa noe sted eller føltes ubehagelig. Blir spennende å se hvor store gnagsår jeg får:P hoho. Passer foresten dynafitbindinger på alle ski? (dumt spm?)

lagopusmuta #178516 15/11/2012 8:58 AM
Entusiast
Entusiast

Bare hyggelig. Om du bør vurdere å bestille fra Sport Conrad eller ei må du nesten vurdere selv smile Jeg er tilhenger av å støtte lokale butikker - "problemet" er bare at Conrad er så billig, kan fort få 20-50% bedre pris. Seriøs og god nettbutikk for øvrig. Eks Nanuq med Radical ST 10 og feller: 6800ish fra Conrad og 9800ish fra VPG.

Husk bare "Conrad-formelen" som er [(((pris på nettsiden * 0,81) + frakt) * 1,25) + fortollingsgebyr]. Dette for å trekke fra tysk moms og legge til norsk, fortollingsgebyret er på 100ish.

Høres ut som om du har fått greie råd på skokjøp men du _må_ prøve de uten innerstøvel. Innerstøvelen utvider seg så mye de kan så er det "for god plass" blir støvlene for store.

Dynafitbindinger kan monteres på alle ski som er flate - dvs ikke har et spesielt monteringssystem (for alle praktiske formål kun carvingski).

lagopusmuta #178517 15/11/2012 12:27 PM
Ringrev
Ringrev

Du burde få rabatt på bindinger og ski der du har kjøpt skoene IMHO - de aller aller fleste gir rabatter hvis du kjøper alt hos dem. Litt for små i butikken, høres akkurat passe ut. Ta på deg støvlene, slå helen godt tilbake og spenn dem....og se på TV noen timer. Da vil de tilpasse seg litt før første tur. På turen spenner du de nederste spennene, men lar de to øvre være åpne. Jeg pleier å slippe sportstape - men litt på helen kan være aktuelt på første tur.

Det som finter meg ut litt mht skivalg er at du nevner fjellski, og at du synes alpinskiene er for dårlige i pudder. Fjellskiturer er ofte litt lange, som trekker mot smalere ski - mens brede ski definitivt er lettere i løssnø.

lagopusmuta #178518 15/11/2012 11:05 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tror nok jeg satser på de lokale sportsbutikkene, og i tillegg legger inn søknad med famile å min kjære om sponsing i julegave:) (flaks det snart er jul)så jeg bør kanskje se ette ski med midje over 90 mm? men siden jeg er så lett trenger jeg vel ikke megaplanker for å flyte i løssnø (?)

lagopusmuta #178519 16/11/2012 10:04 AM
Ringrev
Ringrev

Du bør lese denne: http://www.epicski.com/a/powder-skis-and-skier-sizeUtfordringen med å gi råd mht skibredde er at det har mye med forventninger å gjøre, og hva slags følelse man er etter. Personlig bruker jeg 175/83mm på lengre turer, og 184/104 på kortere - og jeg kan egentlig ikke si at det ene er bedre enn det andre. (Jeg er 184/83kg)

lagopusmuta #178520 16/11/2012 10:30 AM
Entusiast
Entusiast

Veldig godt poeng skimachine har over her. Du kan kanskje si noe om hvilke forventninger du har og også litt om hvor du kommer til å gå tur, hvor ofte og på hvilket type føre?

Min faste turski er 184cm/99mm men veldig lette og svært kapable på varierende føre. Innimellom på de flotteste dagene bruker jeg også et par på 186cm/122mm. Har veldig lyst på et par 170ish/80-og-noe til vårskibruk og pga vekt. Kan jo legge til at jeg er 178/74kg.

Det har tatt meg noen år og en god del skibytter for å finne ut hva _jeg_ liker og hvilke forventninger _jeg_ har. Samtidig (og det tror jeg var et av poengene til skimachine også) er det viktig å avstemme med de du kommer til å gå sammen med - ikke noe særlig å komme med rando-racing utstyr og kondomdress når resten av følget sleper svintunge pudderplanker med tunge bindinger og alpinsko opp på fjellet. Det er selvfølgelig ekstreme ytterpunkter men tipper du skjønner hva jeg mener smile

lagopusmuta #178521 17/11/2012 9:03 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

godt poeng..Når sånt skal sies så vet jeg ikke helt hvem jeg skal på gå tur med enda (få av mine nermeste venner som er gira på å slite sej oppover når de kan ta heis:p)tror faktisk at den lokale sportsbutikken i byen her har diverse demoski hver vinter som går ann å prøve før man bestemer seg for å kjøpe. Ikke så dumt:)

lagopusmuta #178522 18/11/2012 10:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ser at Skitrab's ski nevnes lite i dette foraet, litt merkelig ettersom de både er lete og har midtbredde på 88 og 99mm. Noen av dere som har erfaring med disse?

lagopusmuta #178523 18/11/2012 10:50 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg prøvde et par Ripido i nedsnødd bakke i fjor. Jeg likte de godt...så godt at jeg byttet ut mine elskede Dynafit Mustagh ata sl til....Movement Bond som jeg er veldig godt fornøyd med.

lagopusmuta #178524 18/11/2012 11:17 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Takk for tips. Skal kjøpe meg randoneeski og tec binding som skal være lette, som et supplement til Line Prophet 115 og Mantra med NTN. Første året tenkte jeg å kjøre med mine Scarpa TX og se hvordan det går. Har sett meg ut følgende alt.:SkiTrab Freeride Light, Volare, Ripido eller Polvere, hhv. 99 og 88mm. Movement Bond / x-Bond eller Logic / x-logicK2 WaybackDPS Wailer 99Dynafit Mustagh Ata superlight eller Manaslu

Sliter litt å få med meg alle nyansene mellom disse. Tenker at skiene skal være min lengde 185cm (+/-2cm) og gode til kjøring på variert underlag (pudder, hardt og vårsnø), jeg kjører nok litt forsiktig. Det er jo endel selvmotsigelser i den brede bruken - men skal bare ha ett par...Tar gjerne imot tips!

lagopusmuta #178525 19/11/2012 8:37 AM
Entusiast
Entusiast

Av de du lister der har jeg bare prøvd Wayback, Wailer 99, Mustagh Ata Sl og Manaslu (NB! Kun 2-4 år gamle modeller av Mustagh og Manaslu). Jeg er den lykkelige eier av Wailer 99 og kan ikke se at det er noen på lista di som er i nærheten av disse som til det bruksområdet du skisserer. Skulle jeg valgt noe lettere/smalere ville det vært Bond/x-Bond da disse er ganske like i konstruksjonen som W99 (jeg liker 5-punkts-sidecut, forholdsvis kort radius og stiv, lav rocker i bakski).

I tillegg til de du skriver her kan du jo legge til Voile Vector, LaSportiva Lo5/Hi5, Elan Himalaya, Praxis Yeti/BC. Er litt å velge i smile

lagopusmuta #178526 20/11/2012 4:43 PM
Fersking
Fersking
</td>
<td valign="top" style="vertical-align: top;">
Ski Touring Bindings

Dynafit TLT Vertical ST incl. 92mm stopper

</td>
</tr>
</table>

Denne pakken kan du hos Sport-Conrad for ca. 4.500, inkl frakt og norsk moms/toll. Det er et godt kjøp. Skiene er meget solide, ikke tunge og passe brede. Når du først er i gang, er det billigere å kjøpe feller også samme sted.

lagopusmuta #178527 26/11/2012 1:25 PM
Fersking
Fersking

Har du tänkt på coombacken som ett alternativ? Har prøvd waybacken för ett par år siden och likte dei veldigt godt. Om du går upp lite i bredd till coombacken så får du mer utav en one quiver-ski som kommer att hålla till det mesta. Den er relativt lett, men ändå så fungerar den fin till både bakke och topptur.

Såg att dom fanns billigt på sport-conrad också.

lagopusmuta #178528 26/12/2012 12:56 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

har fått tak i noen pent brukte ski, dynafit manaslu 169:) super flaks siden det var de jeg hadde kjika litt på fra før. Men hvilke binding fra dynafit bør jeg gå for?? noen erfaringen?

lagopusmuta #178529 26/12/2012 8:49 PM
Ringrev
Ringrev

Vertical ST , hvis du finner de, ellers radical st. Eventuelt atk race tr+stoppere.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå