Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Syntetisk vs dun
#178485 23/10/2012 10:49 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg har nylig gått til innkjøp av en skalljakke, tiltenkt topptur og frikjøring, og tenker derfor å supplementere denne med en varm jakke til å ha som ekstra lag under når det blir kaldt. Med tanke på pris o.l. har jeg sett meg ut Sweet Nutshell og Arc'teryx sin Atom LT. Førstnevnte er dun, og sistnevnte har syntetisk coreloft som isolasjon. Jeg snakket såvidt med en ansatt i den lokale sjappa, og hun mente at Atomen kunne pakkes mye mer, var lettere, og at den ikke ville kollapse og miste varmegenskapene i kontakt med vann, slik som dun gjør. Har egentlig dun noen som helst fordeler fremfor coreloft i denne sammenheng? Er det varmere, eller noe annet? (varmeegenskapene er jo hovedgrunnen til at plagget skal kjøpes)

Og hva tenker folk i forhold til å ha hette på et slikt plagg? Jeg har jo ikke hatt en slik jakke før, så aner jo egentlig ikke hva som funker best, men tenker at med hette blir den vel litt bedre når du benytter deg av kun denne jakken alene. (uten skalljakke utenpå)

Re: Syntetisk vs dun
EJacobsn #178486 23/10/2012 1:23 PM
Ringrev
Ringrev

Det første jeg ville ha glemt er å ha jakken under når det er kaldt. Du har egentlig med jakken kun for å ta den på når du kommer opp på toppen, eller dersom du skader deg. Hvis det er skikkelig kaldt så minster man mye varme med å ta av seg skalljakken for så å ta på seg en annen jakke. Jeg har prøvd både dun og syntet, og foretrekker dun - grunnen er den kan pakkes veldig bra. Om atom'en kan pakkes bedre enn dun, vet jeg ikke.Jeg synes hette er deilig.Hvis du faktisk skal ha jakken under en skalljake så er nok syntet å foretrekke, da den sikkert vil bli svett/vår.

EJacobsn #178487 23/10/2012 11:35 PM
Medlem
Medlem

dun og coreloft/primaloft har forskjellige egenskaper, men begge isolerer godt.

dun er det letteste materialet, lett å pakke i motsetning til syntet som kan være litt værre. dun er i seg selv varmere også, men tåler fuktighet dårlig.enkelte produsenter som mountain hardwear har imprignert dunet i jakke for å tale det litt mer.

syntet, type coreloft og primaloft er det billigste alternativet. men et meget bra alternativ. det er veldig vannavstøtende og forholdsvis lett. varmen er det heller ikke noe å si på. arc teryx sin atom hoody er knall og god under skalljakken. de få sekundene man er kald uten skalljakke på tur er verdt det for varmen man får når man har det under skaljakka. dette gjelder både dun og syntet.

til toppturer ville jeg gått for en tynn mhw jakke eller rab sine. syntet er ikke feil det heller, men dun er lettere! og dyrere.... smile

håper dette hjalp litt. (ikke kjøp norrøna dun)

EJacobsn #178488 25/10/2012 12:18 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hmmm... Jeg har begge deler, men fikk litt ny lærdom av Ulrika i vinter. Hun er guide i Chamonix, og brukte jakkene litt anderledes enn vi er vant med her. Hun har nok flere timer på ski enn de fleste jeg vet om, og fortalte at hun, og flere av de andre guidene stort sett bare brukte supertynne dunjakker. Hun hadde flere i sekken, som hun tok av og på etter hvor kaldt det var. Skalljakke brukte hun kun hvis det regnet, eller var storm. Hun mente de var alt for tette. Så resten av uka prøvde jeg hennes metode, særlig da det var kaldt. Tynn Primaloft som hovedjakke. Tynn dunjakke som ekstra varme på utsiden for ekstra varme ved behov. Funket bra. Utfordringen er antagelig i litt mildere vær... Den ekstreme vann og vindtettheten til en skalljakke har vi vel stort sett ikke behov for? Eller? Uansett - jeg blir i hvertfall veldig svett i GoreTex-skall, uansett hvor mye jeg lufter. Og deretter kald fordi jeg er våt... Men jeg vet ikke. Blir vl til at jeg bytter mellom det ene og det andre...

EJacobsn #178489 25/10/2012 8:53 AM
Ringrev
Ringrev

Bra innspill Flyt! ! Jeg har masse softshell-klær hjemme - av ulik tykkelse og kvalitet...men de blir ofte der...dvs hjemme. Hvis det er vindstille starter stort sett turene mine i ull-netting og skallbukse med full lufting på siden - hvis det blir kaldt er det bare å gå fortere. Hvis det blir vind, kommer jakken på, eventuelt en sykkel-vindvest...hvis det er om våren...men fremdeles fokus på utlufting. Når jeg kommer opp lukkes glidelåser osv og dunjakka kommer på.Hovedtingen med skallbekledning for meg er allsidigheten, og evnen til å beskytte mot vind. Softshell-buksene fungerer veldig bra om vinteren (patagonia guide og quecha ski tour), men jeg synes de blir både for varme og våte om våren. Softshellsjakkene (pategonia, rab og quecha) blir for korte og oppleves både som varmere (opp) og kaldere (ved vind) enn skalljakken. Spesielt kombinasjonen softshell-bukse og softshell-jakke opplever jeg som lite tilfredstillende: en kort jakke og en lav bukse fører raskt til glipper her og der.Å holde meg tørr på tur, klarer jeg ikke uansett....kompisene er i bedre form og jeg blir svett svært raskt.

Med skall-klær, ull-netting og en dunjakke føler jeg meg klar for alt mellom +5 til -20, og jeg kan justere temperaturen mens jeg går - istedet for å rote i sekken. Jeg har ikke fått til den samme fleksibiliteten med andre klær.

EJacobsn #178490 25/10/2012 9:32 AM
Entusiast
Entusiast

dun og coreloft/primaloft har forskjellige egenskaper, men begge isolerer godt.

dun er det letteste materialet, lett å pakke i motsetning til syntet som kan være litt værre. dun er i seg selv varmere også, men tåler fuktighet dårlig.enkelte produsenter som mountain hardwear har imprignert dunet i jakke for å tale det litt mer.

syntet, type coreloft og primaloft er det billigste alternativet. men et meget bra alternativ. det er veldig vannavstøtende og forholdsvis lett. varmen er det heller ikke noe å si på. arc teryx sin atom hoody er knall og god under skalljakken. de få sekundene man er kald uten skalljakke på tur er verdt det for varmen man får når man har det under skaljakka. dette gjelder både dun og syntet.

til toppturer ville jeg gått for en tynn mhw jakke eller rab sine. syntet er ikke feil det heller, men dun er lettere! og dyrere.... smile

håper dette hjalp litt. (ikke kjøp norrøna dun)

MattS: Hvorfor skal man styre unne Norrøna dun? Jeg har en Lyngen light weight down 750 jakke som jeg er godt fornøyd med. Har ikke hatt noen andre dunjakker så jeg vet ikke hva jeg bør kunne forvente eventuellt hva andre merker er bedre på.

EJacobsn #178491 25/10/2012 10:24 AM
Entusiast
Entusiast

Likte også innspillet til Flyt! det skal jeg se om jeg kan benytte meg av. Som Skimachine har jeg lav svetteterskel og har vanskelig for å unngå å bli våt så gode innspill.

Jeg har brukt både Primaloft og dun og må si at jeg foretrekker dun og varmen det gir. Eneste som kan være greit å tenke på er pakkvolum og jeg personlig foretrekker når jakka kan pakkes i en lomme og ikke en egen pose da sånne poser har et eget liv...

EJacobsn #178492 29/10/2012 8:36 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Mye bra innspill her, men usikker på om jeg har kommet nærmere noen konklusjon på selve diskusjonen om dun vs syntetisk. Ser enkelte nevner at dun veier mindre, og pakkes lettere, men dette var jo det jeg fikk høre i butikken at Atomen var bedre på. (Mulig det var sammenlignet med Sweet jakken spesifikt) Dog har jeg aldri vært noen weightweenie når det kommer til utstyr, (kjører AK JJ's med Dukes tross alt) så tror uansett at vektargumentet ikke er så viktig, med mindre dunjakken veier utrolig mye mindre. Jeg må dog inrømme at jeg har snevret inn mulighetene litt, både med tanke på pris, og at jeg helst vil kjøpe lokalt i den lokale sjappa her. (får fort litt rabatter) Jeg heller nok derfor mest mot Atomen. Den skal jo visstnok kunne pakkes greit inn i sitt eget erme, og det eneste jeg finner av respons på nett er at alle elsker den. Det er jo egentlig kun hvorvidt den gir like mye varme som f.eks. Sweet sin dunjakke som jeg fortsatt ikke vet, men alle sier jo at den er varm nok ihvertfall.

Det skal også sies at Topptur ikke er det jeg bedriver mest dessverre, og mitt inntrykk er at Atomen ihvertfall er veldig allsidig, og kan brukes til så og si alt. Det blir nok fort den, siden det tross alt ikke er noen veldig hardtslående argumenter for å velge dun istedet.

EJacobsn #178493 29/10/2012 9:11 PM
Fersking
Fersking

Støtter meg til Flyt jeg også. Har forsovet brukt samme metode siden Hagløfs kom med sin Lim Dunjakke for 12 år siden. Var på topptur for noen uker siden og da stusset folk på at jeg brukte dunjakka til å gå i. Jeg stusset over at folk brukte dunjakka på utsiden av skalljakka.. Nå som den best dunkvaliteten (750 og berde) er så bra, puster den utmerket og tørker meget fort. Skall brukes ved nedbør eller når vinden friskner til.

EJacobsn #178494 16/11/2012 1:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg vet ikke hva som er best, men må skryte av Arc'teryx Atom LT Hoody. Det er en utrolig lett og allsidig jakke jeg er kjempefornøyd med. Har ikke fått testa den på toppturer ennå, men sjansen byr seg snaaart. Tanken er å bruke den som et ekstra lag under skalljakka, eller bare bruke den for å gå i om været ikke er for ruskete. Jakka er vannavstøtende, helt vindtett, foruten de pustende panelene under armene. Jeg har med hette. Bruker du den alene har det mye å si. Den er også kjempefin å bruke på kalde kvelder og netter i fjellet på sommeren.

Har forresten alltid en komprimerbar og supervarm bergans dunjakke med i topptursekken, for å ha under pauser, på toppen o.l.

EJacobsn #178495 16/11/2012 6:57 PM
Fersking
Fersking

Til vinterbruk ville jeg ikke vurdert syntet framfor dun. Selv Primaloft One kommer til kort hva vekt/ isolasjonevne angår. Primaloft har absolutt sine fordeler ift fukttransport, tørketid og vaskbarhet, men dun er varmere, lettere og langt mere komfortabelt.Dette er ei flott dunjakke med god dunkvalitet, eksepsjonell lav vekt og DWR vannavstøtende ytterstoff:http://www.patagonia.com/eu/enSE/product/mens-ultralight-down-hoody?p=84765-0-065Er fast inventar i sekken sommer som vinter, uansett formål smile

EJacobsn #178496 27/11/2012 1:31 PM
Fersking
Fersking

Har Arcteryx Atom selv, og er godt fornøyd med denne. Fikk den en del billigere enn en dun-jakke ville kostet, og jeg opplever den som betydelig mer solid (tåler litt mer mot skarpe skikanter osv). Ser ikke bort i fra at dun kan oppleves som bedre, men det er jo noe med value for money her da...

EJacobsn #178497 27/11/2012 3:58 PM
Medlem
Medlem

Bruker syntet når det er fare for å bli våt, og dun om det er kaldt. Husk at om dun blir våt kollapser den helt og isolerer svært dårlig.

EJacobsn #178498 14/01/2013 8:23 PM
Fersking
Fersking

http://www.primaloft.com/en/performance/community/blog/primaloft-down-comparison.html Se på denne linken og bli overbevist at dun fortsatt er best til det meste . Øystein

EJacobsn #178499 15/01/2013 8:45 AM
Entusiast
Entusiast

Kjøpte meg Mountain Hardwear Ghost Whisperer Hooded Down jakke i USA sent i høst (nesten en fjerdedel av prisen i Norge...) og for et plagg! Jakka veier så vidt over 200g og er fylt med 850-fill dun som gir veldig god isolasjon pr vektenhet. Det føles nesten som å gå med varm luft i forhold til de andre jakkene jeg har. Den er så lett og komprimerer så bra at den alltid blir med på tur. Bruker man dunplaggene fornuftig så er det - som oemat skriver over her - ingen tvil om at de er i en klasse for seg.

EJacobsn #178500 18/01/2013 6:19 PM
Fersking
Fersking

Sjølv likar eg kombinasjonen varmejakke (primaloft, men dun fungerer sikkert minst like bra)  og ikkje heilt vindtett men veldig pustande softshelljakke på vinterstid når ikkje er fare for nedbør av det våte slaget. Det finnes softshelljakker med litt lengde og ordentlig hette. Varmejakka er stor nok til at den fint går utanpå softshelljakka og som kombinasjon, så tåler det det nok uver til at det følest trygt. Og softshelljakka pustar mykje betre enn både skalljakke og varmejakka og er dermed meir behaglig å gå i når det er så mykje vind at ein må gå med jakke på.

Til vår/sommar/haust bruk og ellers når det er fare for våt nedbør, tenker eg at det verst tenkelige scenariet er at alt blir vått, og at syntet dermed er tryggare enn dun som "nødplagg".

Sjekk siste utgave av UTE for test av syntetjakker.

Mest lest på FRIFLYT.NO