Bra innspill Flyt! ! Jeg har masse softshell-klær hjemme - av ulik tykkelse og kvalitet...men de blir ofte der...dvs hjemme. Hvis det er vindstille starter stort sett turene mine i ull-netting og skallbukse med full lufting på siden - hvis det blir kaldt er det bare å gå fortere. Hvis det blir vind, kommer jakken på, eventuelt en sykkel-vindvest...hvis det er om våren...men fremdeles fokus på utlufting. Når jeg kommer opp lukkes glidelåser osv og dunjakka kommer på.Hovedtingen med skallbekledning for meg er allsidigheten, og evnen til å beskytte mot vind. Softshell-buksene fungerer veldig bra om vinteren (patagonia guide og quecha ski tour), men jeg synes de blir både for varme og våte om våren. Softshellsjakkene (pategonia, rab og quecha) blir for korte og oppleves både som varmere (opp) og kaldere (ved vind) enn skalljakken. Spesielt kombinasjonen softshell-bukse og softshell-jakke opplever jeg som lite tilfredstillende: en kort jakke og en lav bukse fører raskt til glipper her og der.Å holde meg tørr på tur, klarer jeg ikke uansett....kompisene er i bedre form og jeg blir svett svært raskt.

Med skall-klær, ull-netting og en dunjakke føler jeg meg klar for alt mellom +5 til -20, og jeg kan justere temperaturen mens jeg går - istedet for å rote i sekken. Jeg har ikke fått til den samme fleksibiliteten med andre klær.