Hmmm... Jeg har begge deler, men fikk litt ny lærdom av Ulrika i vinter. Hun er guide i Chamonix, og brukte jakkene litt anderledes enn vi er vant med her. Hun har nok flere timer på ski enn de fleste jeg vet om, og fortalte at hun, og flere av de andre guidene stort sett bare brukte supertynne dunjakker. Hun hadde flere i sekken, som hun tok av og på etter hvor kaldt det var. Skalljakke brukte hun kun hvis det regnet, eller var storm. Hun mente de var alt for tette. Så resten av uka prøvde jeg hennes metode, særlig da det var kaldt. Tynn Primaloft som hovedjakke. Tynn dunjakke som ekstra varme på utsiden for ekstra varme ved behov. Funket bra. Utfordringen er antagelig i litt mildere vær... Den ekstreme vann og vindtettheten til en skalljakke har vi vel stort sett ikke behov for? Eller? Uansett - jeg blir i hvertfall veldig svett i GoreTex-skall, uansett hvor mye jeg lufter. Og deretter kald fordi jeg er våt... Men jeg vet ikke. Blir vl til at jeg bytter mellom det ene og det andre...