Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Linken vs G3 Enzo
#178477 22/10/2012 4:44 PM
tut Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

Lurer på om noen har prøvd den nye G3 Enzo? Evt om noen har noe meninger om denne vs Linken. Skal til å kjøpe meg nye telisbindinger på et par Black Crows Corvus 196,5. Bruker Scarpa T1, lang erfaring og hovedsak til offpiste i Norge og Alpene. Har kjørt Linken i mange år og er meget fornøyd med disse. Liker den presise følelsen med stor stivhet sideveis (Er tung, har store sko og liker høy fart  smile ) Synspunkter på dette dilemma? Evt hvilken av de 2 Enzo versjonene (den ene har bredere anleggsflate)? Funker begge til topptur? På forhånd takk for innspill.

Re: Linken vs G3 Enzo
tut #178478 24/10/2012 12:07 PM
Medlem
Medlem

Hei fikk ENZO i vår, og har hatt et par dager på den, vil for al del anbefale den MED gåfuksjon (altså ikke R-versjonen). Jeg har tidligere kjørt linken i flere år, men var ikke fornøyd med bøyemotstanden, og skiftet derfor for et par år tilbake til hammerhead. Jeg kjører hammerheaden og Enzoen med angrepspunktet for wireen lengst bak (mest motstand), og synes enzo er noe mykere enn hammerhead. Tror r-versjonen er mer lik. Gåfunksjonen på Enzo er etter min mening den beste på markedet ang enkelhet og lite ising, men dette har jeg ikke fått testa skikkelig. Ellers er mitt inntrykk at bindingen virker svært solid, noe jeg absolutt ikke kan si om linken. Min erfaring er at linken blir slarkete og etterhvert knekker på grunn av sprekkdannelse i bak-kant og inn mot skruene i tåjernet, altså akkurat der torsjonskreftene overføres fra sko til ski.

Sannsynligvis kan du flytte angrepspunktet (pivot-punktet) såpass langt fram at kjøreføleslsen blir relativt lik som linken, men jeg antar at du kommer til å bli gira på en stivere binding når du får prøvd deg litt fram med justeringene. Min soleklare anbefaling er å gå for enzo (evt axl) og hiv linken i bosset der de hører hjemme!

tut #178479 24/10/2012 10:34 PM
tut Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for et bra svar :)Har nesten bestemt meg for G3 da jeg er litt nysgjerrig på å prøve noe nytt.Har du forresten tips vedr montasjepunkt?

tut #178480 25/10/2012 9:50 AM
Medlem
Medlem

tja, jeg monterer 2cm bak anbefalt. MEN dette må egentlig sees opp mot hvilke ski du skal kjøpe. Jeg kjører 4frnt ehp med hammerhead og renegade med enzo. Begge disse skiene har monteringspunktet ganske langt fram i utgangspunktet, noe som gir en lang tail. På begge skiene er jeg fornøyd med 2cm bak.

tut #178481 25/10/2012 9:50 AM
Medlem
Medlem

tja, jeg monterer 2cm bak anbefalt. MEN dette må egentlig sees opp mot hvilke ski du skal kjøpe. Jeg kjører 4frnt ehp med hammerhead og renegade med enzo. Begge disse skiene har monteringspunktet ganske langt fram i utgangspunktet, noe som gir en lang tail. På begge skiene er jeg fornøyd med 2cm bak.

tut #178482 28/10/2012 9:04 PM
tut Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Dagens ski er såpass forskjellige og jeg tviler egentlig på at alle produsenter har telemark i tankene når de anbefaler monteringspunkt. Vet at det finnes svært mange meninger om temaet.Takker for kloke innspill så langt smile

tut #178483 28/10/2012 9:57 PM
Fersking
Fersking

1-3 cm bak...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå