Du kan ha med deg hva du måtte ønske av utstyr på vintertur. Det eneste som virkelig er viktig er at du har med deg et bra liggeunderlag og en bra sovepose. Sov ute i 27 minus forrige helg... Det var søkke kaldt helt til jeg sank ned i soveposen. Jeg sluknet før jeg visste ordet av det. Natten etter var det "bare" 15. Jeg sovnet da også før jeg fikk tenkt meg så mye om. Våknet kl 0600 av at jeg frøs... oopps hadde visst glemt å lukke glidelåsen.. hele veien ned....:;O) 
Når det er sagt har jeg en Ajungilak Mammut Goose Bay Arctic. Har brukt den i 10 pluss og i 30 minus. Fordelen med dun er at det regulerer tempen mer enn vanlig pose. I tillegg bruker jeg silkepose inni for temp.regulering sommer som vinter. Men det er liggeunderlaget som er tingen; Jeg er enig i at oppblåsbart ikke holder, i de fleste tilfeller. Første natten er det kanskje ok, men når du har rullet det sammen og vært uheldig med fukt på ventilen, er løpet kjørt for neste natt. BORTSETT FRA; sportslageret, og muligens andre, selger exped liggeunderlag, som faktisk kan skilte med innhold av dun, og oppblåsing via trekket, som medfører null fuktighet inn i dun/ventil. Spesifikasjonene viser til en komf.temp på hele 40 kalde, desverre er prisen stiv, 1800 kroner. 
se www.godturprodukter(prisgaranti) eller www.sportslageret.no