Jada folkens, det ble topptur!!!
Ikke akkurat "på strekningen osl-trd", men nære nok: Steindalsnosi :-D
Slik gikk det til:Startet på fredag rett etter jobb (ca 15:00) og kjørte fra Trondheim til Oslo for å plukke opp en liten båt. Dro videre fra Oslo ca 22:30 (med båten på slep) og tenkte å kjøre helt inn til Prestesteinsvannet, men fjellovergangen var steng. Derfor stoppet jeg ved vei-bommen ca 03:30 (lørdags morgen) og la meg til å sove i bilen. Ble vekket 07:15 av brøytebilen som åpnet porten... Da var det bare å peise på! Var klar for å bestige fjellet ca ti over halv 8...
Første timen oppover var forholdsvis grei, men så kom det først tåke, deretter blåste opp og sikten ble lik 0 (null). Jeg gikk mer eller mindre i blinde oppover resten av turen med håp om at været skulle lette, noe det desverre ikke gjorde. Jeg hørte det var folk neddi fjellsia, men så dem aldri...
Rundt 10:30 kom jeg til en usedvanlig stor "skavel", noe jeg tror er toppen av breen... Da jeg er helt ukjent i området, hadde jeg ingen formening om hvordan jeg skulle komme meg videre.. Prøvde å gå litt lengre nord (mot eggen), men der blåste det utrolig mye!! I tillegg så jeg absolutt ingen ting!!!
Derfor; 10:40 var fellen av og nestigningen påbegynt... Snøen var fantastisk og sikten ble bedre 2/3 neddi fjellsia...
Traff utrolig mange blide og hyggelige mennesker på vei nedover... Utrolig arti å se at folk bruker fjellet!!!
Konklusjon: Til å være første tur i år må jeg vel si jeg er fornøyd. Ble kanskje litt lite søvn, mer enn nok bilkjøring og vel tung oppstigning, men det fikk jeg sovet av meg på lørdagskvleden (til kone og ungers fustrasjon)... Mål for neste år må være å komme i bedre form tidlig i sessongen og invistere i toppturutstyr (har pt K2 Hellbent med Duke og vanlige slalomstøvler)....
Kjør på folkens!!!
KZV