Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Opus eller Armada Ak JJ?
#178369 12/10/2012 3:00 AM
ek94 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Jeg er en gutt på 182cm (82kg) som leter etter en god, morsom og stabil freekjøringsski. Jeg har siklet LENGE på Armada AK JJ (195) og var så og si på vei til å bestille de fra sport-conrad. Men pga usikkerhet over lengden osv har jeg drøyet det litt. Og plutselig en dag kom jeg  også over Line Opus (2013)... Jeg hadde igrunn utelatt de skiene fordi jeg tenkte at de ikke var "gode" nok. hehe.. er veldig opptatt av å få en best mulig ski, og Armada JJ er selvfølgelig en ski som får veldig mye oppmerksomhet og skryt. Selv blir jeg veldig oppslukt og gira på "verdens beste ski", men dette betyr likevel ikke at den er den beste for meg:) Jeg kjører så og si bare utenfor løypene, og kjører ofte tøft i skog, på drops og i åpent/ bratt terreng. Selv om jeg kjører mest utenfor løypene, liker jeg også å ha en ski som er "god" i trakka løype når snøforholdene utenfor løypene ikke er så bra. Jeg søker altså en god pudder/ big-mountain ski som funker til det meste. 

Jeg er som sagt 182cm høy og lurer på om opus (192) kanskje kan være et bedre valg enn armada Ak JJ (195), med tanke på lengden min? Er det noen som har erfaringer med disse skiene, eventuelt lengder? Er 13 cm lengre ski enn meg selv litt i det meste laget, selv med en rocker ski? 

Freeskier.com har lagt ut tester på pudderski, Opus og Armada  Ak JJ kommer ganske likt ut i testen med 17.04 og 17.20 poeng av 20 mulige, der Armada Ak JJ vinner testen. 

TAKKER FOR SVAR! 

Re: Opus eller Armada Ak JJ?
ek94 #178370 12/10/2012 7:54 AM
Fersking
Fersking

jeg synes ikke det er noe i veien for å velge såpass lengde på skiene. Det du får er en stødigere ski, med mer flyt. konstruksjonen på skiene gir følelsen av veldig korte ski. selv er jeg 178cm og kjører på rocker 2 122 192cm.

ek94 #178371 12/10/2012 11:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Heisan! Jeg har hatt AK JJ. Sitter vanvittig godt i bakken. God flyt i løssnøen. Lengden er ikke noe problem. MEN: det er mye masse å flytte på. I "gamledager" kjørte vi jo på ski over 2 meter, uten rocker eller andre artighet som gjorde at skiene "svinger på 5-øringen". Men disse gamle skiene hadde ikke så mye masse, dvs vekt ut mot bak- og fortupp. Dette er ikke noe problem i løs snø, eller i preppa bakke, men i fokka snø og tyngre, mer krevende snø, kjenner du at det er mye "masse" å flytte på. Og er du uheldig kjenner du at leddbåndene i knærne får kjørt seg... Så: AKJJ er bra, men meget krevende ski. Så jeg solgte dem. Jeg har kjørt vanlige JJ, og det er noe helt annet. MYE mer leken og lettkjørt. Kjører fremdeles JJ på NTN. Kompisen min kjøpte seg Opus, og er veldig fornøyd. Selv kjøpte jeg et par ski som er designet av den ene J'en i JJ,, for Black Crows. Han konstruerte Nocta for dem i fjor, og de har mye av de samme egenskapene som JJ, i 188 cm. Virker som bra ski, men jeg har ikke fått testet dem like bredt. Lettere og mer lettkjørt enn AK'ene i hvertfall. Som sagt: Pass på knærne med AK'ene. Selv er jeg 183 cm / 85kg (for referansens skyld), så jeg er ingen liten pingle :-)

ek94 #178372 13/10/2012 1:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du er alt for opphengt i testresultater, mål og alt det tullet der. 3cm forskjell vil du ikkje merke. Om ei ski er 22mm breiare, vil du heller ikkje merke. Kva skilengde du bør ha, kjem litt ann på kor god du er på ski også.

ek94 #178373 14/10/2012 4:56 PM
ek94 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar folkens! Tror nok det blir opus denne gangen! Regner med det blir bra!