Flere har over omtalt ekstremtemp og komfort -temp.

Tenkte bare jeg skulle understreke at det i realiteten faktisk er verdt å legge merke til forskjellen mellom disse to temperaturene.

Enkelte produsenter rangerer også disse grensene forskjellig mellom kvinner og menn, men noe varmere "kuldeaksept" hos kvinner. Nå er du ikke "ei jente" om du er en frysepinn, men bare husk og tenke på dette også i valget ditt.

De som er mer erfarne enn meg vet sikkert dette, men forhåpentligvis blir det ikke minus 30 grader inne i ei snøhule? Har liksom hørt at den holder tempen varmere enn "ute" om en bygger den skikkelig?

Og til tross for at liggeunderlag -diskusjonen nesten tar religiøse vendinger her inne, så er det ikke å komme unna at et dårlig / ?dys?funksjonelt liggeunderlag kan ødelegge effekten til en "varm" sovepose (til og med på sommeren), mens et varmt underlag er verdt sin vekt i gull.

Det kan også være greit å tenke litt på liggeunderlagets bredde og vekt. Sjøl er jeg aldri på så ekstreme turer at jeg ikke tillater meg et breit liggeunderlag som jeg kan bevege meg litt på uten å komme i kontakt med snøen.....

Reinskinn (i alle fall til overkroppen), evt. kombinert med å tre beina inni sekken har blitt ei luksus-oppskrift for meg: varmt, tørt, plasseffektivt i teltet ?

Lykke til!