Jeg liker også å kjøre bratt, men turen til Bjørneskaret er uansett noe av det beste jeg har opplevd. Å cruise uaffektert over flate breer på høsten mens solen er lav og kaster lange blå skygger er uslåelig. Ulempen er at den går på bre...men den er "trygg", Kan kombineres med bratt kjøring på Store Bjørn eller Soksi.- Gaustatoppen pleier å være kjørbar før jul. Det er klassiker som kan kjøres flere ganger i løpet av en sessong. Litt kjedelig i og med at man kun går en vei, men friheten til velge alt fra fra bratt nedkjøring til cruising alt etter forhold og lyst er bra. Bra kjøring, litt kjedelig som tur.- Valdresflya: (rasletind, tjønnholstind m.m.) lang annmars, men noe veldig bra kjøring. Området gir mulighet for å velge noen fine rundturer - typisk "dynafit" område....dvs man får mye igjen for gode gå egenskaper.- Bitihorn: kan kjøres fra begge sider. Er nok best på våren når veien har åpnet. Går man fra veien og inn fra nordsiden, så er det en enkel tur litt a la Gaustatoppen. Fra sydsiden krever den mer veivalg, og gir ikke samme flyt i kjøringen...også en del anmars.- Mugnetind (som jeg feilaktig kalte Juratind over) er fin vintertur når Jotunheimen er "stengt". Variert terreng. - Norefjell: Fra hotellet på Bøsætra til Augenshaug. Lett kort tur, som ofte kan tas før heisen åpner, og man er hjemme før middag hvis man bor i Oslo. - Eggedal: Høgevarde eller Ranten. Kan gås på marginale forhold...men forholdsvis flatt. Bra mot toppen. Ranten kan være rasutsatt, men høgevarde er trygg.- Filefjell: masse morsomme småfjell langs veien til Lærdal. - Galdhøpiggen/Velse galdhøpiggen fra spiterstulen: min første topptur tidlig november for mange år siden. Mye knot med store stein, og bæring av ski, men bra når man kommer opp.- Koldedalstind: se video på forsiden i dag. (Har ikke vært der selv)- Loftet (Har ikke vært der selv - pinlig)- Lomeggi...har hatt en bra tidlig tur opp til platået., men holdt på å kjøre på to godt kamuflerte rype-jegere.- Uranostind: nok en klassiker. Kan tas veldig tidlig. Magisk når man sykler inn og går følger frosne bekker oppover til breen. Både opp og nedtur kan varierers avhengig av ferdigheter og føre.- Glittertind: bra nedkjøring i fint terreng, men lang anmars.- Store Ringstind: utrolig fin tur - men vårtur. Det kan gå ras fra sidene....- Steindalsnosi: enkel tur som ofter er den første som er bra, Jeg kombinerer gjerne Steindalsnosi på lørdag med Juvass på søndag....
Tidlig på året ender jeg ofte på forholdsvis flate breer. De er "trygge", og man slipper å kveste ski og kropp på stein. Jeg bruker ofte å gå i tau med knuter opp, dropper det turen ned. Eller så gjelder det ofte å følge daler og søkk i terrenget der snøen samler seg,