....bamse er et tykt isoporunderlag. Jeg ville nok gått for et oppblåsbart ett av god kvalitet i stedet. Det løfter deg opp fra snøen og isolerer bedre.En annen ting, grevlinger er fine de, men pass på, det blir ofte kondens mellom soveposen og grevlingen, og jeg tipper at dunsoveposen blir mektig gretten når det blir vått nok. Når det er grisekaldt trenger man ikke grevling uansett, for man blir ikke noe særlig våt. Er man i snøhule blir man derimot lett våt, men der er det ikke så kaldt.Det beste med grevling er vel at den holder soveposen fri for møkk, mat og annet man søler på soveposen ved aktiv bruk. For man vil IKKE vaske soveposen, da blir den supergretten og isolerer dårligere.
Jeg vil anbefale å snakke med folk i butikker som Oslo Sportslager og Skandinavisk Høyfjellsutstyr. De har egne, og antakeligvis dyrt kjøpte erfaringer, og har som regel tusen ganger mere peiling enn betjeningen på den lokale XXL´en.
Og hvis du er av den frosne typen, les deg klok. Det finnes mange tips og sannheter om overnatting ute om vinteren. F.eks. ikke ha på deg for mye klær i soveposen, bruk ull, spis riktig blanding av fett og karbohydrater, isolér med granbar(under liggeunderlaget) osv.....