Det jeg virkelig liker med bond er akkurat hardt føre - den føles som en ordentlig ski (det er mulig det ikke er det samme for x-bond). Rockeren er ikke stor, men den gjør nok at skien søker litt mer opp av løssnøen. For meg har den ikke nok areal til å flyte hvis jeg ikke har stor fart...men så veier jeg nok så mye mer enn deg, og jeg valgte en ski som var hele 10 cm kortere enn meg selv.Hovedgrunnen til at jeg skiftet fra Dynafit Mustagh Ata - som jeg var veldig fornøyd med....var at jeg ønsket å i større grad teknikk fra racing sl med tunge, smale ski på 165. Det går ikke med lang svingradius - da må man enten hoppsvinge, skrense eller ty til 80-tallsteknikk. Til lange svinger gir en ski med lengre svingradius - slik som mustagh ata mer ro og flyt.. Begge skiene har vunnet Fri Flyt's tester, og tester i franske "Ski" - så det spørs litt hva man vil.Den største svakheten den har for meg er at jeg kan slå gjennom på gjennomslagsføre, der en bredere ski ville holdt meg på snøen hele tiden - men man får ikke alt. På hardt føre faller en del av de lette skiene litt igjennom (f.eks. Manaslu), fordi de ikke er vridningsstabile nok.....men hvis du ikke kjører bratt, spiller det kanskje ikke så stor rolle. Hvis du kjører telemark-så har jeg aldri prøvd det... bortsett fra med fjellski og pulk(!)....så da får noen andre bidra.Ikke mange som kjører kortsvinger - jeg synes at det gir mer ut av nedturen, så hvis jeg har gått opp pleier jeg ofte å kjøre kortsvinger. Tar man heis er det greit at nedturen kun tar noen minutter, men jeg føler meg litt snytt dersom jeg har trasket opp i noen timer - så da prøver jeg å svinge mest mulig. Noe annet er at farten er lavere, så det er mindre sannsynlig at man skader seg alvorlig dersom man kjører på en stein e.l. - noe som kan være greit når man er langt fra folk.Brede ski og rocker vil gjøre nedturen enklere....foreldrene mine (på ca 70) var veldig fornøyd med å gå fra smale ski til brede, og bruker heller litt lengre tid opp. Å holde seg på snøen er mye lettere enn å kjøre i den, og de tør ikke øke farten for å få flyt med smalere ski. Jeg har vel gått andre veien, for bl.a. å få mer respons - men har noen tyngre halvbrede planker som jeg bruker når det ikke er så lang til toppen og jeg har lyst til dra på skikkelig på vei ned.Det blir mye snakk om ski her, men husk at til rando/alpint er skoene vel så viktige....spesielt når det er hardt og/eller luggete.