Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger råd om toppturski!
#178182 27/09/2012 2:03 PM
Elha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Jeg ser det fra før er mange tråder om toppturski.

Men det jeg egentlig lurer på er: Hvorfor står det ofte på de letteste skiene at de er for "advanced" eller "experts"? Er det pga at lette ski generelt gir dårligere kjøreegenskaper?

Jeg er på utkikk etter en veldig lett ski, og jeg gir blaffen i om den har litt dårligere kjøreegenskaper så lenge jeg kan kose meg med lite vekt oppover smile

Men det hadde likevel vært fint med en ski som er relativt lettsvinget og fungerer greit på varierte forhold. Litt bredde ønsker jeg også. Så ikke så mye mindre enn 80 i midje hvert fall.

Noen som har tips til en fin ski?

Jeg har sett litt på bla. fischer tour light extreme, movment logic, diverse vølk: amaruq, inuq og nukka (jenteversjon).

Disse er alle meget lette.

Ellers er jeg en jente på 168 høy og 55 kg som har stått telemark i to år. På topptur er jeg vant med fjellski.

Håper noen kan hjelpe meg! smile

Re: Trenger råd om toppturski!
Elha #178183 27/09/2012 4:02 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg ville også ha sett på Movement X-Random, Movement X-Bond - og forsåvidt også movement bond. Jeg har bond, og synes at det er en god kjøreski tatt i betraktning at det er en toppturski. X-Bond er enda lettere....men den har jeg ikke prøvd. Elles så er også Dynafit Mustagh Ata/Guide XL ski som fungerer bra. Movement er litt mer en kort-svingski, mens Dynafit Guide XL er bedre i lengre svinger. Grunnen til at jeg nevner Guide XL, er at den ikke har inserts slik som mustagh ata...så det vil trolig være lettere å montere telemarkbindinger - hvis det er det du skal ha. Hvis du virkelig vil ha det lett oppover så kjøper du tlt5 sko og dynafit-bindinger.....men da må du kjøre alpint ned.

Elha #178184 28/09/2012 12:32 AM
Elha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for tips!Synes det er litt vanskelig å skjønne hva som blir forskjellen på alle skiene da. Hva er forskjellen på movement logic, bond og random feks?Vet du forresten hvilken høyde jeg bør ha på skia?

Elha #178185 28/09/2012 9:38 AM
Ringrev
Ringrev

Bond har rocker - ikke mye, men nok til at den søker opp av snøen. Hvis jeg hadde valgt mellom de i år hadde jeg nok kjøpt en X-bond - som er den lette versjonen av bond. Her en en oppsummering av min erfaring med den "tunge" bond skien: http://youtu.be/xysth4Xp4woLengde på ski er vanskelig å si noe om: det avhenger mye av kjørestil og hva man ønsker. Hvis du velger noe rundt kroppslengde så bør du være ganske trygg. Jeg valgt nesten 10 cm kortere ski enn min høyde for å få ski som var mer manuvrerbare i bratte renner, og mer livlige for småsvinger. FRI FLYT testet x-logic i fjor - og den fikk vel blandet kritikk, men jeg vil tro at siden du er lett, så vil en lett ski fungere bedre for deg enn for en tyngre kjører. De aller fleste av de jeg kjører med har bredere ski enn meg. Generelt sett er en bredere ski med rocker lettere å kjøre ned på, men gir ikke samme responsen som en smalere ski. Så hvis du sliter med vektfordeling osv, så vil en bred ski hjelpe.

Elha #178186 28/09/2012 9:43 AM
Medlem
Medlem

visst ær det wink om du inte kan testkøra dem så kanske du kan komma till en butik som har dem så kan du kænna på dem och høra med deras sælgare vad de tycker, om ej så ær næsta steg en klassisk googling.

Teton Gravity ær ett annat forum som har många skidnerdar som brukar vara hjælpsamma. Hittade bland annat denna reviewen om movevement logic dær:http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/214198-Review-Movement-Logic

Sedan finns det mer topptur dedikerade sidor som bla http://www.backcountrymagazine.com dær du kan finna bra material som kan hjælpa dig.

Det som skiljer dem åt ær vikt, styvhet, radie, material, profil etc etc och detta skall givetvis sammanfalla med din fysik och åkstil. Inte helt lætt med andra ord wink

Om du ger skimachine lite mer info om dig sjælv så kan han sækert pricka in en som kan passa dig, han ær grym på det hær med skidor wink

/m

Elha #178187 28/09/2012 1:36 PM
Medlem
Medlem

Sjekk ut Dynafit Manaslu. Det er en meget lett og brei ski som funker til det meste.

Elha #178188 30/09/2012 5:09 PM
Elha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Så flott å lære masse nytt her inne!Bond/X-Bond virker veldig fin! Men hvordan er den på hardt føre når den har rocker? Jeg vet egentlig ikke så mye om rocker.I preppet løype kan jeg kjøre ganske røft, men har lite erfaring med offpist. Synes spesielt det er vanskelig med hardt og ujevnt føre, også er jeg ikke så god på kjappe/korte svinger.

Elha #178189 30/09/2012 10:30 PM
Ringrev
Ringrev

Det jeg virkelig liker med bond er akkurat hardt føre - den føles som en ordentlig ski (det er mulig det ikke er det samme for x-bond). Rockeren er ikke stor, men den gjør nok at skien søker litt mer opp av løssnøen. For meg har den ikke nok areal til å flyte hvis jeg ikke har stor fart...men så veier jeg nok så mye mer enn deg, og jeg valgte en ski som var hele 10 cm kortere enn meg selv.Hovedgrunnen til at jeg skiftet fra Dynafit Mustagh Ata - som jeg var veldig fornøyd med....var at jeg ønsket å i større grad teknikk fra racing sl med tunge, smale ski på 165. Det går ikke med lang svingradius - da må man enten hoppsvinge, skrense eller ty til 80-tallsteknikk. Til lange svinger gir en ski med lengre svingradius - slik som mustagh ata mer ro og flyt.. Begge skiene har vunnet Fri Flyt's tester, og tester i franske "Ski" - så det spørs litt hva man vil.Den største svakheten den har for meg er at jeg kan slå gjennom på gjennomslagsføre, der en bredere ski ville holdt meg på snøen hele tiden - men man får ikke alt. På hardt føre faller en del av de lette skiene litt igjennom (f.eks. Manaslu), fordi de ikke er vridningsstabile nok.....men hvis du ikke kjører bratt, spiller det kanskje ikke så stor rolle. Hvis du kjører telemark-så har jeg aldri prøvd det... bortsett fra med fjellski og pulk(!)....så da får noen andre bidra.Ikke mange som kjører kortsvinger - jeg synes at det gir mer ut av nedturen, så hvis jeg har gått opp pleier jeg ofte å kjøre kortsvinger. Tar man heis er det greit at nedturen kun tar noen minutter, men jeg føler meg litt snytt dersom jeg har trasket opp i noen timer - så da prøver jeg å svinge mest mulig. Noe annet er at farten er lavere, så det er mindre sannsynlig at man skader seg alvorlig dersom man kjører på en stein e.l. - noe som kan være greit når man er langt fra folk.Brede ski og rocker vil gjøre nedturen enklere....foreldrene mine (på ca 70) var veldig fornøyd med å gå fra smale ski til brede, og bruker heller litt lengre tid opp. Å holde seg på snøen er mye lettere enn å kjøre i den, og de tør ikke øke farten for å få flyt med smalere ski. Jeg har vel gått andre veien, for bl.a. å få mer respons - men har noen tyngre halvbrede planker som jeg bruker når det ikke er så lang til toppen og jeg har lyst til dra på skikkelig på vei ned.Det blir mye snakk om ski her, men husk at til rando/alpint er skoene vel så viktige....spesielt når det er hardt og/eller luggete.

Elha #178190 01/10/2012 9:41 AM
Entusiast
Entusiast

Litt nysgjerrig: Hvilken vei har du tenkt deg med disse skiene? Fortsette med telemark eller skal du gå over til rando? Kan være greit å tenke ski, binding og sko i ett for å sikre at det er sånn noenlunde overenstemmelse smile

Elha #178191 02/10/2012 3:38 PM
Fersking
Fersking

Du skal fortsette med telemark antar jeg.

Har selv stått en del på x logic på telemark. Er som skimachine opplever med bond. Meget god på pakket pudder / tilsvarende bakke tilstander. Jeg likte den ikke så godt i pudderet. ( montert med voile switchback - herlig binding )Men, jeg er ikke så flink som skimachine. ( herlig å se skitest video, sjelden du ser så fine "føringer" med overkropp og hender her oppe jeg holder til )Vil anbefale deg volkl sine lette ski rundt 90 på midten, fått meget mye skryt i tester eller x logic. hvis du virkelig vil ha lett og vridningstabil binding vil jeg anbefale deg TTS telemarkbindingen. ( burfjordsport.com får den inn midt november ) Ellers så er voile i mine øyne en nydelig binding.NTN er tungt smile NTN freedom er sikkert en del bedre, men fortsatt tungt i mine øyne når du har prøvd TTS.

Lykke til.