<blockquote>
Bra at noen diskuterer monteringspunkt for telemark. Jeg både kjører telemark og driver sportsbutikk og kommer ofte opp i situasjoner der vi mener at monteringsanvisningen viser at bindingene montere for langt fram. Ihvertfall til frikjøring. Personlig monterer jeg ca 3 cm bak anvisningen - også på freedom bindingen.
Bra Truls, godt å lese at en driver av sportsbutikk reflekterer over dette.
Med Freeride har man jo muligheten til å montere slik at bindingens fremste hakk f.eks. havner på center, og så kan man da kan flytte enten 1,5 eller 3 cm bakover ved behov. På Freedom har man ikke denne muligheten, og da blir det jo særdeles viktig at man tenker godt gjennom egen bruk, kjørestil, skiens egenskaper og oppbygging, etc. Jeg tenker også at -3 er et greit utgangspunkt for frikjøring..
Selv liker jeg metoden hvor center av tåballen havner omtrent på center av skiens kontaktflate mot flatt underlag. På Rocker 2-115 havnet jeg da ca 3,5 cm bak "Recommended", mens f.eks på R2-122 med bakrocker vil man nok ende opp noe lengre frem på skia. Noen vil kanskje synes at metoden er litt omstendelig, men min erfaring er i alle fall at slik montering gir god balanse i skiene ved frikjøring
</blockquote>
Har gjort meg mye av de samme erfaringene men må også vurderes ut i fra ski og binding. Ski som kjøres mer fra tuppen (<100mm) kan med fordel trekkes lengre frem og gjerne på alpint anbefalt for å generere nok trykk på fremski, mens ski for offpiste/pudder (>100mm) med fordel kan trekkes 1-3cm bak. Hvis man har forholdsvis aktive bindinger så bidrar det også til å trekke bak på brede ski.