Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Freedom vs Freeride
#177778 08/08/2012 5:27 PM
deeper Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Noen som har prøvd Rottefella Freedom? Vurderer å kjøpe de, men lurer på om de har mindre motstand fremover enn Freeride har? Fint om noen kunne ha kommet med svar smile

Re: Freedom vs Freeride
deeper #177779 17/08/2012 12:15 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg fikk prøve to av demoene til freedom i vinter, en med så og si lik motstand som freeride, en med noe mykere motstand, og begge var svært lovende.

I utgangspunktet vet jeg ikke hvilken demo de har valgt å ta utgangspunkt i, men jeg håper og tror det blir/ble den mykeste versjonen. Denne hadde da noe mindre motstand, jeg fikk en noe lavere kjørestilling, men stabiliteten var fortsatt like god som hos freeride bindingen.

Jeg er uten tvil overbevist, og kommer garantert til å skaffe meg freedom før snøen faller =)

deeper #177780 19/10/2012 6:50 PM
Fersking
Fersking

Bredden på Freedoms skistoppere er 110 mm. Betyr dette at man bare kan glemme å kjøpe ski som er bredere enn dette? Har kikka litt på Salomon Rocker 2 108, men frister litt med puddreplankene på 122 også.

deeper #177781 20/10/2012 12:07 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

jeg mener det går an å bytte stoppere (litt usikker om det finnes bredere enn 110mm) eller å bøye stopperene litt. Det siste alternative har jeg benyttet meg av

deeper #177782 20/10/2012 4:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hvor vil det være demotour med NTN Freedom i vinter?

deeper #177783 20/10/2012 4:55 PM
Fersking
Fersking

Tipper det blir i Hemsedal, første helga i Desember. Tror det meste kan testes da. Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Hemsedal kommer uansett til å være test-center for Rottefella i hele vinter! Noen av freedom-bindingene kommer til å være mulig å teste sammen med de nye Black Crows Camox Freebird:)

deeper #177784 22/10/2012 9:34 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bredden på Freedoms skistoppere er 110 mm. Betyr dette at man bare kan glemme å kjøpe ski som er bredere enn dette? Har kikka litt på Salomon Rocker 2 108, men frister litt med puddreplankene på 122 også.

Monterte nettopp Freedom på et par Rocker 2-115. Bøyde kun stopperne bittelitt for å få de til å passe, og det vil nok være en relativ enkel sak å få de tilpasset til 122-varianten (jeg har tidligere bøyd til 125 mm NTN-stoppere på 141 mm brede ski, gikk greit det også)

deeper #177785 24/10/2012 7:27 PM
Fersking
Fersking

<blockquote>

Monterte nettopp Freedom på et par Rocker 2-115. Bøyde kun stopperne bittelitt for å få de til å passe, og det vil nok være en relativ enkel sak å få de tilpasset til 122-varianten (jeg har tidligere bøyd til 125 mm NTN-stoppere på 141 mm brede ski, gikk greit det også)

</blockquote>

Supert, mange takk for opplysningen! Hva syns du om 115-skiene, kan de anbefalles? Jeg er ute etter freerideski som også er bra til topptur. Funker de også til et par svinger i preppa løyve, er det perfekt.

deeper #177786 26/10/2012 8:12 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har ikke fått prøvd 115 ennå, men en storfjellsversjon av R2-122 kan neppe være feil... En spennende ski, fin grafikk har den også

Ellers menes og synses det en del om skia her: www.tetongravity.com/forums/showthread.php/234836-Salomon-Rocker2-115-for-real

deeper #177787 04/11/2012 5:12 PM
Fersking
Fersking

Dei selger 125 mm skistropper på vpg te freedom ;)http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Bindinger/Tilbeh%C3%B8r---bindinger/Rottefella-Skistopper-NTN-Freedom-125mm-komplett-146670-p0000087976.aspx

deeper #177788 04/11/2012 11:33 PM
Fersking
Fersking

Personlig så synes jeg ikke Rocker 2 108 og telemark er noen suksess. Myk ski med bakrocker gir minimalt med støtte og det ble tre dager før jeg skiftet til alpinbinding på skia, da ble det en helt annen dans. Til telemark synes jeg Rocker 2 115 var perfekt. En annen ski i samme gate er Armada Norwalk.

deeper #177789 06/11/2012 4:37 AM
Fersking
Fersking

Noen som har prøvd Rottefella Freedom? Vurderer å kjøpe de, men lurer på om de har mindre motstand fremover enn Freeride har? Fint om noen kunne ha kommet med svar smile

har kjøpt de nye freedom bindingene, men ikke fått montert/testet dem. men utifra hva jeg kan se så funker dem på samme måte som freeride. og kan justeres på motstand med å skru på de fjærene eller bytte dem ut i forskjellige farger/hardhet. tentke jeg skulle montere dem på mine 11/12 obsethed. og skistoppere kan man kjøpe løst i forskjellige dim, som noen har nevnt tidligere.&nbsp;

deeper #177790 06/11/2012 9:24 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Freedom og Rocker 2-115 er nå testet på 3 toppturer den siste uken. Bindingen er montert på BOF/CC, ca 3,5 cm bak "Recommended"-merket. Blå fjærer innstilt på ca 3, og Scarpa TX Comp skoFørst: For dem som har små tanker om å kjøpe R2-115; løp og kjøp! Fyttikatta... :-) :-) :-)

Freedom innfrir. Den flexer likt som Freeride, men vandringen er lenger og man kan gå en god del dypere. Den stopper liksom ikke brått opp i flexen, slik jeg opplever at Freeride gjør. Ellers samme stabilitet, step-in funksjon og stoppere, samt gåfunksjonen har i tillegg mer utslag enn Freeride.

Dersom du kjører 100% i alpinanlegget, kan du godt fortsette bruke Freeride (evt kjøpe den, nedsatt pris "overalt" nå). Men dersom du ønsker en noe mer dynamisk Freeride med forbedret gåfunksjon, vil du finne mye glede i Freedom. Jeg synes det satt fra første sving, og gleder meg til fortsettelsen. Gåfunksjonen er dog fortsatt ikke motstandsløs, dersom du irriterer deg grønn over Freeride,s motstand og korte vandring ved oppovertrasking på topptur, og ønsker en kraftig forbedring på dette, så bør du kanskje heller se til www.burfjordsport.com og deres TTS-binding.

Lykke til :-)

deeper #177791 06/11/2012 1:51 PM
Fersking
Fersking

BOF/CC betyr at Tåballen er over center på skien ?

Skal montere på Freedom på Armada TST, blir kanskje nogenlunde likt ?

deeper #177792 06/11/2012 2:13 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

BOF/CC betyr at Tåballen er over center på skien ?

Skal montere på Freedom på Armada TST, blir kanskje nogenlunde likt ?

Ja stemmer det. På min montering endte jeg opp med at skoens markerte midtpunkt havnet ca 3,5 cm bak recommended-merket (Scarpa sko str. 26,5).

Kjenner ikke til TST, men med montering senter-av-tåballen-på-senter-av-skiens-kontaktflate er det en del forskjell fra ski til ski hvor man havner. Men man havner vel nesten alltid ca 15-25 mm bak fabrikantens anbefalte merke, merk også at dette da samtidig avviker fra Rottefellas egen noe entydige anbefaling om å montere på midtmerket (tilsvarende alpin montering)

Er du i tvil vil en mellomting ofte fungere bra. Lykke til :-)

deeper #177793 07/11/2012 12:39 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er det noen som har erfaring med montering av Freedom? Har kjøpt bindingen og er i ferd med å montere de på skia. Synes monteringen i front virker noe spinkel og er litt redd for at denne kan løsne/rives av i løpet av vinteren...

Ubegrunnet frykt, 7 skruer bare på frontbindingen er rekord etter hva jeg har vært borti. Denne vil garantert sitte som limt til skia forutsatt en noenlunde nøye/korrekt montering

deeper #177794 07/11/2012 3:47 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Dere som vet litt om dette med montering senter/senter vs noe bak. Hva skjer egentlig når man gjør sånn? Dersom man har en rett ski er det vel ikke så mye å nevne men har man en ski med liten radius (eks Armada JJ 175cm som har radius på 14 m) - da vil man jo ikke ha senter midt i innsvingsbuen og vil vel påvirke følelsen også i sving?

deeper #177795 07/11/2012 4:56 PM
Fersking
Fersking

Har kikket noe på dette rundt Ang. montering på TST. Der begynner rockern foran 40cm fra tuppen og bak 20cm fra tuppen. CC på skien vil da ikke være midt på den delen av skien som har konstant kontakt med snø (effective edge). CC på effective edge blir da 10cm lenger bak enn CC på skien. Har tenkt å prøve å montere -2 BOF/CC(effective edge). I forhold til skiens anbefalte monteringspunkt blir CC sko +3.

Dette er bare ting jeg har lest meg til å fra testene i fri flyt og IKKE prøvd i praksis

Noen som har noen tanker om min tankegang ?

LITEN VIKTIG EDIT: har ikke prøvd dette i praksis

deeper #177796 07/11/2012 5:40 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Har kikket noe på dette rundt Ang. montering på TST. Der begynner rockern foran 40cm fra tuppen og bak 20cm fra tuppen. CC på skien vil da ikke være midt på den delen av skien som har konstant kontakt med snø (effective edge). CC på effective edge blir da 10cm lenger bak enn CC på skien. Har tenkt å prøve å montere -2 BOF/CC(effective edge). I forhold til skiens anbefalte monteringspunkt blir CC sko +3.

Dette er bare ting jeg har lest meg til å fra testene i fri flyt og i prøvd å praksis

Dette er meget interessant! Jeg har aldri sett en TST-ski men har tenkt å denne siden jeg ser for meg at man effektivt sett får en "lenger" ski med TST som har mindre rocker bak. Jeg har hittil tenkt at CC på skien ville være midt på innsvingen (midt mellom rockerene ogs altså som du sier 10 cm bak senter på skien...) Hvorfor er den ikke det?!

deeper #177797 08/11/2012 8:24 AM
Fersking
Fersking

Kanskje gutta i Fri Flyt kunne skrive litt om dette? Tenker da på monteringspunkt, telemarkt kontra alpin og ting som virker inn på dette: effektiv edge, rocker, setback, innsving etc. Tror det er mange som lurer litt på dette. Spesiellt ifht montering av telemarksbindinger på twintip med rocker der anbefalt monteringspunkt er langt fremme på skien.

deeper #177798 08/11/2012 8:28 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

<blockquote>

Dette er bare ting jeg har lest meg til å fra testene i fri flyt og i prøvd å praksis

Dette er meget interessant! Jeg har aldri sett en TST-ski men har tenkt å denne siden jeg ser for meg at man effektivt sett får en "lenger" ski med TST som har mindre rocker bak. Jeg har hittil tenkt at CC på skien ville være midt på innsvingen (midt mellom rockerene ogs altså som du sier 10 cm bak senter på skien...) Hvorfor er den ikke det?!

</blockquote>

Mulig Exentler forbytter begrepene, og med +3 mener 3 cm bak (altså -3). Hvis ikke, så rimer ikke resonnementet hans ift hvordan han beskriver rockerne på skia

deeper #177799 08/11/2012 8:29 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kanskje gutta i Fri Flyt kunne skrive litt om dette? Tenker da på monteringspunkt, telemarkt kontra alpin og ting som virker inn på dette: effektiv edge, rocker, setback, innsving etc. Tror det er mange som lurer litt på dette. Spesiellt ifht montering av telemarksbindinger på twintip med rocker der anbefalt monteringspunkt er langt fremme på skien.

http://telemarktalk.com/phpBB/viewforum.php?f=1

deeper #177800 08/11/2012 12:32 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Exactly smile

Bifalles!

deeper #177801 08/11/2012 12:47 PM
Medlem
Medlem

Mitt inntrykk av Fri Flyt er at de verken bryr seg særlig om telemark lenger eller hva som skrives på forumet. De hadde én større artikkel om telemark i fjor, men etter det kan jeg ikke huske å ha sett mer. Selv Powdermag har flere bilder av telemarkkjørere og det sier vel litt. Ellers anbefaller jeg Telemark Skier Magazine som kan kjøpes på zinio.com som digitalt magasin (App mobil/brett eller nettleser) til 57 kroner for 6 nummer.

Når det gjelder forumet er vi jo noen som har etterlyst opprydning i sticky-tråder som er inaktive eller handler om snøen som falt i fjor, men det skjer ikke så mye med det heller. Fokuset er vel mer på facebook og twitter for tida enn dette gamle forumet wink

deeper #177802 09/11/2012 9:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har fått noen turer med freedom nå, og har opplevd 3 ganger at gåfunksjonen åpner seg under kjøring. Siste gang var idag, og det endte med et stygt fall. det står i bruksanvisningen at man må være påpasselig med å fjerne snø før man låser den i kjøremodus, men det er bortimot umulig. Den er lettere, har bedre gåfunksjon og jevnere flex enn freeride, men at gåfunksjonen åpner seg- ikkje bra...

deeper #177803 10/11/2012 12:36 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Opplevde det samme, men fant ut hvordan unngå det. Dunke den på plass med baksida av stavan med noen faste dunk.. Håper bare ikkje eg ødelegger nokke på sikt...

deeper #177804 10/11/2012 1:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Takk for tipset! Det skjedde igjen 2 ganger idag, det er vel prisen man må betale når man kjøper 1. generasjons utstyr.

deeper #177805 10/11/2012 9:10 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Eg håper og trur du finner ut av det litt etterkvart, men de er nok litt vel kilne på dette.. Skal på tur sjølv i morra og håper det funker bra smile

deeper #177806 11/11/2012 3:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Opplevde det samme, men fant ut hvordan unngå det. Dunke den på plass med baksida av stavan med noen faste dunk.. Håper bare ikkje eg ødelegger nokke på sikt...

Prøvde dunkemetoden idag, og det fungerte. Men det er vel en fare for at noe blir ødelagt ja....

deeper #177807 11/11/2012 8:02 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har ikke opplevd dette, men kjenner jeg gruer allerede for at det kan skje. Er vel bare å ta dunkemetoden i bruk...

deeper #177808 12/11/2012 9:11 AM
Fersking
Fersking

Bra at noen diskuterer monteringspunkt for telemark. Jeg både kjører telemark og driver sportsbutikk og kommer ofte opp i situasjoner der vi mener at monteringsanvisningen viser at bindingene montere for langt fram. Ihvertfall til frikjøring. Personlig monterer jeg ca 3 cm bak anvisningen - også på freedom bindingen.

deeper #177809 12/11/2012 9:50 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bra at noen diskuterer monteringspunkt for telemark. Jeg både kjører telemark og driver sportsbutikk og kommer ofte opp i situasjoner der vi mener at monteringsanvisningen viser at bindingene montere for langt fram. Ihvertfall til frikjøring. Personlig monterer jeg ca 3 cm bak anvisningen - også på freedom bindingen.

Bra Truls, godt å lese at en driver av sportsbutikk reflekterer over dette.

Med Freeride har man jo muligheten til å montere slik at bindingens fremste hakk f.eks. havner på center, og så kan man da kan flytte enten 1,5 eller 3 cm bakover ved behov. På Freedom har man ikke denne muligheten, og da blir det jo særdeles viktig at man tenker godt gjennom egen bruk, kjørestil, skiens egenskaper og oppbygging, etc. Jeg tenker også at -3 er et greit utgangspunkt for frikjøring..

Selv liker jeg metoden hvor center av tåballen havner omtrent på center av skiens kontaktflate mot flatt underlag. På Rocker 2-115 havnet jeg da ca 3,5 cm bak "Recommended", mens f.eks på R2-122 med bakrocker vil man nok ende opp noe lengre frem på skia. Noen vil kanskje synes at metoden er litt omstendelig, men min erfaring er i alle fall at slik montering gir god balanse i skiene ved frikjøring

deeper #177810 12/11/2012 10:04 AM
Entusiast
Entusiast

<blockquote>

Bra Truls, godt å lese at en driver av sportsbutikk reflekterer over dette.

Med Freeride har man jo muligheten til å montere slik at bindingens fremste hakk f.eks. havner på center, og så kan man da kan flytte enten 1,5 eller 3 cm bakover ved behov. På Freedom har man ikke denne muligheten, og da blir det jo særdeles viktig at man tenker godt gjennom egen bruk, kjørestil, skiens egenskaper og oppbygging, etc. Jeg tenker også at -3 er et greit utgangspunkt for frikjøring..

Selv liker jeg metoden hvor center av tåballen havner omtrent på center av skiens kontaktflate mot flatt underlag. På Rocker 2-115 havnet jeg da ca 3,5 cm bak "Recommended", mens f.eks på R2-122 med bakrocker vil man nok ende opp noe lengre frem på skia. Noen vil kanskje synes at metoden er litt omstendelig, men min erfaring er i alle fall at slik montering gir god balanse i skiene ved frikjøring

</blockquote>

Har gjort meg mye av de samme erfaringene men må også vurderes ut i fra ski og binding. Ski som kjøres mer fra tuppen (<100mm) kan med fordel trekkes lengre frem og gjerne på alpint anbefalt for å generere nok trykk på fremski, mens ski for offpiste/pudder (>100mm) med fordel kan trekkes 1-3cm bak. Hvis man har forholdsvis aktive bindinger så bidrar det også til å trekke bak på brede ski.

deeper #177811 12/11/2012 10:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Selv har jeg bestandig fått bindingene montert på anbefalt punkt eller 1-2 cm foran, og har alltid endt opp med å måtte flytte dem et par cm fram. Smaken tydeligvis forskjellig...

deeper #177812 12/11/2012 4:51 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Selv har jeg bestandig fått bindingene montert på anbefalt punkt eller 1-2 cm foran, og har alltid endt opp med å måtte flytte dem et par cm fram. Smaken tydeligvis forskjellig...

Bra man er forskjellig ja. Hvilke ski, og hvilken kjørestil forresten?

deeper #177813 12/11/2012 7:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjører i år på Atomic Automatic 193 cm, montert 3 cm foran team line. Kjørestilen er oppreist og litt bakoverlent, med hovedfokus på dropping. Derav monteringen.

deeper #177814 13/11/2012 8:33 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ok. Ser jo at Automatic har betydelig bakrocker, og samtidig har center-merkingen langt bak. Med min foretrukne monteringsmetode tipper jeg også at jeg ville havnet noe foran "Team line" på den skia. Spennende ski forresten

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-atomic-automatic/4

deeper #177815 13/11/2012 8:42 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fantastisk lettkjørte ski, er veldig fornøyd så langt! Men hadde rocker2-115 kommet i lengre utgave, hadde de også vært på må ha-lista.

deeper #177816 13/11/2012 9:25 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

R2-115 har innfridd så det holder, veldig fornøyd med den også. Skjønner ikke det du sier med lengden, R2-115 i 188 må jo ha betydelig lengre kontaktflate enn Automatic i 193:http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-salomon-rocker-2-115/3

(Sorry mulig avsporing her fra NTN-diskusjonen, men det får våge seg :-) )

deeper #177817 13/11/2012 12:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vi burde kanskje hatt en egen diskusjon om det ja, for den påstanden var ganske drøy. Selv om R2 ikke har baktupp som automatic, tror jeg at i praksis så vil automaticen kjennes betydelig lengre. Særlig for oss lange kjørere over 190.

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå