Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sko i binding.
#177644 22/06/2012 6:08 PM
Stuedan Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Dette er smålig urutinert av meg, men kjøpte meg nye alpinstøvler(gikk ned i størrelse), og oppdaget selvfølgelig i etterkant at de akkurat er for små for bindingen min, selv  etter justering. Det vil si, når jeg setter skoen på plass i bindingen, uten å dytte ned hælen, så er det et 2-3 mm gap mellom hæl og binding, noe som gjør at jeg kan bevege den i sideretning ganske mye. DOG: når jeg smeller skoen ned i bindingen, så sitter den godt på plass, og utløsningen fungerer her like bra. Dette er kun prøvd på barmark, selvfølgelig. Har dette noe å si for hvordan ytelsen vil være, og eventuelt føre til problemer i bakken? 

Re: Sko i binding.
Stuedan #177645 22/06/2012 6:12 PM
Entusiast
Entusiast

har ikke erfaring med det sjøl, men tror det kan gå bra om det bare er 2-3mm er ikke så mye, så lenge bindingen treffer bakre del av skoen at den sitter fast så skal det gå bra smile om det ikke skal gå så anbefaler jeg å montere bindingen på nytt etter skoen

Stuedan #177646 22/06/2012 9:28 PM
Entusiast
Entusiast

Du kan fort komme til å oppleve at skia spretter av deg når du minst venter det.Mye slurv med justering av framtrykket i bindinger, stort sett pga uvitenhet.Jeg mener det vil være uforsvarlig å ikke flytte bindingene slik at du kan justere dem riktig.

Stuedan #177647 23/06/2012 9:13 AM
Stuedan Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ja, mottatt. Regner med av remontering av binding(trenger kun flytte forbindingen) er en forholdsvis normal prosedyre, som ikke vil gi større ulemper enn fordeler?

Stuedan #177648 23/06/2012 11:10 AM
Entusiast
Entusiast

Det er standard prosedyre. De gamle skruehullene blir bare plugget og limt.Du kan jo vurdere å flytte bakbindingen om du vil ha tyngdepunktet lengre fram.Siden du har gått ned i størrelse har du sikkert fått en mer presis støvel, og når du først er i gang med bindingsflytting kan du jo vurdere om du står på rett sted for din kjørestil.Når det gjelder både park- og frikjøringsski er det ikke uvanlig at personlige preferanser varierer med opptil flere cm. på samme ski.Lykke til:)

Stuedan #177649 23/06/2012 1:35 PM
Stuedan Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Stuereint wink Takker for hjelpen! Ser at hvis jeg flytter forbindingen 1 cm bak, så vil skoens midtpunkt ligge 2-3mm bak anbefalt monteringspunkt på skien, som på Salomon Shogun er relativt langt frem - noe som kan funke helt fint. Leser om flere som har montert 2 cm bak linja, av hensiktsmessige grunner. Jeg er altså ingen parkkjører. Igjen, takk.