Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
G3 Onyx - ufrivillig utløsning (med video)
#177564 30/05/2012 10:39 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har i tre anledninger i vinter opplevd at Onyxen har løst ut uten at det skulle det. Det har alle gangen skjedd på slagete føre, en gang under hard oppbremsing, andre gang midt i sving i litt stor fart. En av grunnen til at jeg har kjørt Onyx i år fremfor Dynafit var i håp om å slippe dette (ikke at jeg har vært særlig plaget med det på dynafit, men..) Kjører med Din på 12.

Flere som har opplevd det samme?

Kommer det bindinger til neste år som er mer til å stole på, uten at de er like dårlige å gå med som duke? Orker ikke en sesong til med onyx (masse store og små problemer som man ikke ønsker langt ute på fjellet, i tillegg til denne utløsningen)

Se video da ene bindingen løste ut på tur ned fra Dronningkrona:https://vimeo.com/42578082

Re: G3 Onyx - ufrivillig utløsning (med video)
Erik #177565 01/06/2012 11:09 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Som du sier skal Onyx ha en fordel i forhold til andre Tech bindinger akkurat pga en mer fleksibel utløsing på frambindingen. Derfor kan det være grunn til å tro at det er noe galt med bindingen din. Mange anerkjente frikjørere i Norge har valgt onyx akkurat på grunn av påliteligheten. Kan du ta kontakt med 7 Blåner tlf 72 42 31 00 eller post@7blaner.no så ser vi saken. mvh steffen Fjelldal, 7 Blåner

Erik #177566 02/06/2012 11:58 AM
Fersking
Fersking

Flere som sliter med ufrivillig utløsning når de står på ski? På bunnløse pudderdager f.eks? Kontakt 7blåner for evt kjøp av beskyttelse. Evoc skal funke veldig bra;)

Erik #177567 02/06/2012 7:10 PM
Ringrev
Ringrev

Har også opplevd at onyx har løst ut for tidlig. Fikk bindingen sjekket av 7blåner, men det ble ikke funnet noe galt. Desverre fungerer tech bindingene kun med smale ski for meg...dersom det ikke er mykt.

Erik #177568 02/06/2012 10:24 PM
Fersking
Fersking

Har løst ut alt for ofte på meg også. Ene gangen i skitrekk ble dette livsfarlig da skien løste ut og raste nedover. Skistopperen gikk ikke ut. Så i skibakken måtte jeg låse frambindingen. Noe som tilslutt medført att frambindingen røyk i fra skien. Tre av hæl løfteren har forsvunnet. Har hatt onyx nå i 1 1/2 sesong og er ikke fornøyd med denne bindingen. Sendte 7Blåner epost om hæl løfterene, no replay.

Erik #177569 06/06/2012 10:11 PM
Medlem
Medlem

Tech bindinger på slagete føre og i hard preppet bakke er ikke bra.. de har altfor lite elastisitet til å kunne ta opp sideveis slag som skiene blir utsatt for under de forholdene, og har du en ski som CD2 m 114 mm midje blir det enda mere krefter på tåpinnene.Onyx har jo fått ett ganske frynsete rykte etterhvert.. mye problemer med de. Det straffer seg å hoppe på det seneste fete før de har blitt kvitt barnesykdommene.

Personlig tar jeg det veldig rolig på slagete føre, kuler og kjører ikke anlegg med mine dynafit. Da går det greit.

Vekt har også litt med det å gjøre, en lettere person kan slippe unna med hardere kjøring. Jeg veier 85 og har utløst i diverse uønskede situasjoner, revet ut tåbindingen og ødelagt ski i kuler med dynafit før jeg innså begrensningene i bindingstypen.