Jeg skal kjøpe meg Åsnes Nansen fjellski. Det blir kanskje til neste sesong, men jeg får se om det fremdeles er noen gode tilbud å plukke opp.  Jeg er 170 høy, og veier ca 70 kg morgenvekt uten klær.

Jeg har rando-ski til toppturer. Nansen blir for lengre fjellturer og besøk til hyttene på fjellet og slikt.

Jeg har tenkt å bruke skiene til fjellturer utenfor preparerte spor på vestlandet, og skal montere en BC-Magnum binding på skiene. Det blir derfor en god del opp og ned, men en god del flater med på kjøpet og kanskje også noen turer over vidden og hardagervidden. Noen ganger kommer jeg til å gå med sekk på ca 15 kg, men ofte med en lett dagstursekk på noen kilo.

Tror dere at 185, eller 190 vil passe meg best? Det er ihvertfall det jeg har kommet fra til at må være alternativene i følge Åsnes sine sider: http://www.asnes.com...ing=46&nyhet=45

Jeg tenker at lengre ski vil gi bedre gåspenn og fungere bra på flatene, mens en kortere ski vil være lettere å styre nedover og gi dårligere bæreegenskaper.190 blir ca 20 cm lengre enn meg selv. Er dette litt for mye på denne skien? I følge tabellen på åsnes sine sider vil 185 passe høyden min, mens 190 vil passe vekten min best. Hva er viktigst? (Og om jeg slanker meg, blir jeg ett spøkelse)..  Takker for svar