Med alle mulige forbehold om at jeg ikke har prøvd denne skoen og ei heller har stått telemark...så tror jeg ikke du vil merke noe stor forskjell når du GÅR i forhold til eldre modeller. Du ville ha merket stor forskjell til dynafit tlt5 (og neste års modeller), og noe mindre forskjell til maestreale. Jeg vil ikke tro at telemark er like følsomt mhp sko som alpint (med tanke på hvor sporten kommer fra)...men sko er absolutt den delen av en alpinpakke jeg synes er viktigt. Når det er sagt så er også alle rando-sko et kompromiss, man må bare være klar over hva man velger bort.God teknikk kan kompensere for det meste, men det er ikke sikkert at du kan bruke alle teknikker....
-Dårlig "cuff-rotation" => dårlig flatmarks-gange-Dårlig sidestivhet => dårlig isfaste, man blir sliten i foten.-Fleks i tåen => Mer komfortabelt å gå med, men litt mindre snøfølelse (men marginalt, begge deler - ut i fra erfaring med TLT5)- Dårlig bakoverstivhet=> vankelig å ta seg inn etter feil, eventuelt til bevisst bakskistyring- Dårlig fremoverstivhet => for myk/for stiv/for mye av på => påvirker isfeste, komfort og responsen på skiene.- dårlig innersåle => lite kontroll- for stor => lite kontroll- for liten => lite komfort
Jeg vil TRO at skoen det er snakk om er helt grei. Finnes det bedre alternativ til rando - helt klart. Er det bedre for deg å velge en rando-sko...kun du vet...og trolig først etter at du eventuelt har prøvd begge deler. Jeg kjørte i mange år med dynafit tlt4 - god å gå med, men du skal slite med å finne en dårligere kjøresko...samtidig kjørte jeg med alpine racing-sko i bakke. Det var helt greit, i og med at jeg var forberedt på å kjøre rolig og sikkert ned når jeg var på tur. Likeså er jeg forberedt på at oppturen ikke blir helt topp hvis jeg går med alpin-skoene mine.