Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Spørsmål om randopakke
#177364 24/04/2012 5:51 PM
martin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Nå har jeg stått mye i anlegget og vil teste noe nytt! Tenkte derfor jeg skulle forsøke å finne noe relativt rimelig på våren! Jeg er 181cm og veier 70kg. Regner med at dette vil øke noe i løpet av sommer og høst. Jeg liker alt slags føre, men pudder er favoritten. Utstyret jeg hadde tenkt meg er dette:

http://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-tlt-speed-randoneebinding-7191.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-tx-ntn-telemarksstovler-partikjop-1011-27790.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/atomic-free-dream-toppturski-1112-26728.aspx

Hva tror dere?

Lurte også på om det er noe fornuft i myk tupp i skoene med randonee, eller om dette kan ødelegge gå-egenskapene. Tenkte de kunne være greie ettersom jeg tvilsomt vokser svært mer i foten, og det ville vært gøy å prøve telemark en gang.

Er det noen som har erfaring med slike TLT-binginger? I mine øyne ser de kanskje en smule spinkle ut, men hva vet vel jeg?

Takk for gode råd og god hjelp!

Re: Spørsmål om randopakke
martin #177365 24/04/2012 9:41 PM
Ringrev
Ringrev

Den myke tuppen ødelegger ikke gå-egenskapene, heller tvert om. Men, med de skoene trenger du en en kloss som du smetter inn i stegjernsfestet for å unngå at tåen bøyes når du kjører. Utstyret er nok litt mer krevende enn det som er vanlig nå (bredere ski), men det blir jo lettere å gå med, og mer responsivt ved hardt føre eller firn. Jeg har selv gått ned i bredde til 84mm under foten, og trives med det. Når det er pudder pumper jeg hvis jeg ikke får nok fart til å få flyt. Jeg har kommet til at jeg liker å kjøre fort når jeg tar heis, og heller ta kortere svinger når jeg har brukt lang tid opp....men jeg er kanskje litt sær. Smale ski krever mer teknikk enn brede. (se http://youtu.be/xysth4Xp4wo for typisk kjøring jeg gjør med 84mm ski...vel bortsett fra at jeg svært sjelden kjører løype med rando utstyr. )Jeg er mest skeptisk til skoene - kanskje fordi jeg ikke kjenner de - hovedsaklig fordi en myk sko kan være krevende. En binding uten stoppere krever også mer disiplin på tur - jeg skiftet til konsekvent bruk av stoppere etter at jeg mistet en ski fra en topp......Jeg tror du kan stortrives med utstyret...det er har tross alt mest med din innstillig å gjøre. Jeg startet selv med rando med de billigste skiene jeg fant (en kort dameski), tlt speed og et par sykt myke sko (de gamle tlt4).

martin #177366 24/04/2012 9:57 PM
Medlem
Medlem

Skjønner ikke helt bindingsvalget, men resten skulle nok være greit for en nybegynner på topptur. For toppturski og være er nok de atomic-skia fine, selv om du ikke får noe flyt i 30cm+ med puddersnø (noe det sjeldent er på topptur). Derimot er jo vekt viktig for en nybegynner som regel og 2.7kg er bra for en toppturski uten at den skal koste skjorta! Som sagt stusser jeg litt på bindingsvalget. Enig med skimachine at skibrems er tingen og du burde få en splitter ny TLT Radical ST for ikke mye mer enn den speeden du linker til. Verdt pengene spør du meg. Av sko så kan jeg godt anbefale den du linker til, ikke at jeg noe gang har brukt den med dynafit-binding. Skjører selv på TX-Pro nå og har et par Manaslu med Radical ST binding til de lange dagene. Synes det funker fint. Denne TLT Sliding Plate som skimachine snakker om skal følge med skoen. Da har du mulighet til å prøve NTN-bindinger om du noen gang får lyst. Eneste problemet er at det er bortkastet penger om du aldri kjøper et NTN-oppsett i tillegg. Da bør du kunne får en bedre/stivere/lettere sko til en grei pris som du vil være mer fornøyd med. Så tenk deg bare om du ganger hvor realistisk det er at du vil prøve telemark. Jeg har kjørt telemark i over 12år og stortrives så jeg sier: Go for it!

martin #177367 24/04/2012 11:11 PM
martin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Så rett og slett bytte til denne bindingen:http://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-tlt-radical-st-1112-randonn%C3%A9ebinding-26937.aspxgrunnet tilgangen til skistoppere. Det virker relevant. Tenkte også å anskaffe et sett fangreimer.Hvilken skilengde skulle kunne passe meg? Er jo så mange forskjellige regler for forskjellige skityper osv.Liker å ha muligheten åpen for NTN, ja. Dessuten synes jeg skoen virket rimelig i forhold til mye annet jeg har funnet, og den virker ikke så alt for mye lavere enn de fleste andre sko.Forresten veldig hyggelig med så gode svar!

Edit:

Fikk svar i dag fra Oslo Sprtslager på en mail med noen spørsmål jeg sendte. De mente skiene og bindingene var topp valg, men de ville kanskje anbefale en renspikket rando-sko. Men jeg syntes Skoen jeg hadde funnet egentlig virket veldig gunstig, og jeg har ikke fått inntrykk av at tåbelg vil ha noe virkning på skoens egenskap, både ved vandring, kjøring eller annet.

martin #177368 25/04/2012 8:51 PM
martin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hmm' Flotte sko! Men er ikke helt sikker på å kjøpe brukt. Både fordi jeg ikke kjenner skoen og passformen, og den lille usikkerheten som ligger bak. Men av ren nysgjerrighet, hvor mye skulle du hatt?

martin #177369 26/04/2012 11:17 AM
Medlem
Medlem

Når det gjelder NTN sko så er det ikke noen av de som kan betegnes som lave. Ihvertfall ikke ala T4-lav. EVO Shiver er vel den laveste og den er på høyde med en CXP (evt. Scarpa T2). Kjører selv med et par TX-Pro som jeg veksler litt rando og mest telemark og synes det funker fjell. Du vil kunne oppleve noe ustabilitet med tanke på sidestabilitet da en telesko vil alltid være mindre vridningsstiv enn en ren rando/alpinsko. Ville også gått for Radical ST bindingen da den har noen finesser som TLT Speed ikke har. Ikke jeg tror du vil være missfornøyd med Speed-bindingen, men hælløfter funker litt lettere på Radical utgavene. Når det gjelder lengde på ski, og spesielt den typen du linker til øverst, gå etter kroppslengde og litt til. Gjerne rundt 5cm lenger enn deg selv (lenger og hvis du vil). Husk at noen skiprodusenter måler skiene sine annerledes enn andre og dermed vil ikke 180 hos K2 være det samme som 180 hos Line for eksempel.

martin #177370 26/04/2012 12:10 PM
martin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Problemet med å ikke kjøpe alle deler fra ett og samme sted, er jo at jeg ikke får tilbud om en pakkepris. Om dette ville lønt seg mer i forhold til prisen på brukt utstyr er jo en ting, men allikevel føler jeg mest for å kjøpe alt på ett sted.Er ikke kjent med stivhet på de forskjellige typene støvler, men tror du, Adrian, at jeg kan oppleve noe som helst problem med utforkjøring med TX-skoen? eller vil jeg ikke merke forskjellen før jeg tester å kjøre med begge typene sko?Ser at Makslengden på atomic-skia er 178cm. Men som du sier, så kan jo dette forsåvidt være lengre. Jeg føler denne lengden egentlig kan være helt grei, siden jeg alltid har pleid å kjøre med litt kortere ski enn normalen smile

martin #177371 26/04/2012 5:55 PM
martin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Begynner å lure på om jeg kanskje skal investere i en litt mer avansert støvel også satse på å ha denne i en lengre stund. Storebroren til den Scarpa-en jeg tidligere har linket til blir jo da alternativet:http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-tx-pro-ntn-telemarkstovel-1112-27195.aspxTror egentlig ikke jeg ønsker å ha en full rando-støvel siden til dette opplagt gir færre muligheter enn en kombistøvel.

martin #177372 27/04/2012 8:32 AM
Ringrev
Ringrev

Viktig å huske en ting - støvlene er det som påvirker både kjøre- og gå-egenskapene i størst grad. Jeg vil tro at NTN skoen i beste fall kan sammenlignes med eldre rando-modeller. Hvor mye utslag er det i skaftet? Nyere rando-sko har opp til 60 grader utslag. Regner med at du allerede har fått bekreftet at Scarpa faktisk passer din fot....gjør de ikke det, blir du ikke fornøyd opp eller ned.

martin #177373 27/04/2012 10:59 PM
martin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg hadde problemer med å finne utav utslaget i skaftet utenom de 14 grader, 20 grader + gåmodus som står på alle nettsider. Eneste Scarpa-støvel jeg hittil har prøvd er en lite brukt T4 som tilhører broren min. Vi to har relativt like føtter og han liker passformen svært godt. Dette er jo langt ifra samme støvel, men jeg vet ikke jeg om Scarpa kanskje har en ørliten liket på fasongen og passformen til alle støvlene de produserer?

martin #177374 30/04/2012 12:13 PM
Ringrev
Ringrev

Ut fra hvordan skoen ser ut, så ligner de svært på en litt eldre rando-modell. Maestrale (som er en veldig bra sko (både opp og ned) - har jeg hørt) har 40 grader utslag...så jeg vil tippe at disse har 30, uten at jeg er sikker. Det betyr ikke så mye på rett opp/ned turer, men det betyr MYE når du går slakt eller eller flatt.

martin #177375 30/04/2012 1:52 PM
martin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Så med andre ord, vil altså ikke jeg kunne bestemt merke forskjellen på om jeg går med en ordinær Rando-sko (noe ikke så dyrt som Maestrale) eller en f.eks. TX Pro. Right?

martin #177376 30/04/2012 2:30 PM
Ringrev
Ringrev

Med alle mulige forbehold om at jeg ikke har prøvd denne skoen og ei heller har stått telemark...så tror jeg ikke du vil merke noe stor forskjell når du GÅR i forhold til eldre modeller. Du ville ha merket stor forskjell til dynafit tlt5 (og neste års modeller), og noe mindre forskjell til maestreale. Jeg vil ikke tro at telemark er like følsomt mhp sko som alpint (med tanke på hvor sporten kommer fra)...men sko er absolutt den delen av en alpinpakke jeg synes er viktigt. Når det er sagt så er også alle rando-sko et kompromiss, man må bare være klar over hva man velger bort.God teknikk kan kompensere for det meste, men det er ikke sikkert at du kan bruke alle teknikker....

-Dårlig "cuff-rotation" => dårlig flatmarks-gange-Dårlig sidestivhet => dårlig isfaste, man blir sliten i foten.-Fleks i tåen => Mer komfortabelt å gå med, men litt mindre snøfølelse (men marginalt, begge deler - ut i fra erfaring med TLT5)- Dårlig bakoverstivhet=> vankelig å ta seg inn etter feil, eventuelt til bevisst bakskistyring- Dårlig fremoverstivhet => for myk/for stiv/for mye av på => påvirker isfeste, komfort og responsen på skiene.- dårlig innersåle => lite kontroll- for stor => lite kontroll- for liten => lite komfort

Jeg vil TRO at skoen det er snakk om er helt grei. Finnes det bedre alternativ til rando - helt klart. Er det bedre for deg å velge en rando-sko...kun du vet...og trolig først etter at du eventuelt har prøvd begge deler. Jeg kjørte i mange år med dynafit tlt4 - god å gå med, men du skal slite med å finne en dårligere kjøresko...samtidig kjørte jeg med alpine racing-sko i bakke. Det var helt greit, i og med at jeg var forberedt på å kjøre rolig og sikkert ned når jeg var på tur. Likeså er jeg forberedt på at oppturen ikke blir helt topp hvis jeg går med alpin-skoene mine.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå