Hvilken alpinbinding på pudderplanker?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har noen gode tips til den ultimate alpinbinding på pudderplanker som Hellbendt/Kuro? På forhånd takk for hjelp!
|
|
|
 Re: Hvilken alpinbinding på pudderplanker?
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
http://www.oslosportslager.no/produkt/marker-duke-16-freeride-randobinding-110-mm-1011-20271.aspxhttp://www.oslosportslager.no/produkt/marker-griffon-12-alpinbinding-90110-mm-19403.aspx
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
I mine øyne er ikke Duke eller Griffon "ultimat" - men hver sin smak :P Look Pivot (=Rossignol FKS) , Salomon STH (=Atomic FFG men sjekk at den har Driver-tå) eller Tyrolia Peak (=4Frnt Deadbolt, Head Mojo ++) er vel veien å gå 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Marker Jester kan være verdt å nevne og, ellers enig med superdigg. Blir spennende å teste nye Duke, og Guardian fra salomon/atomic
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Duke er en skikkelig møkkabinding! Fryser fast ved vekslende temperatur så du ikke klarer å løse ut ski walk mekanismen! Har også hatt store problemer med utløsning selv om den bare har stått på DIN 5. Har trynt han skikkelig i over 100 km/t uten at de løser ut. Bruker Dynafit Titan og har hatt de samme problene selv om jeg bruker randosålene eller alpinsålene - og da er såleheverne riktig justert. Vil anbefale Dynafit Radical FT - fungerer helt konge i forhold! Hvis det er noen som lurer på det: jeg kjører ekstremt hardt både onpist og i pudder på toppturer med K2 Sidestash. Ikke uten grunn at jeg kaller meg for Skidemon. Ski og bindinger er noe jeg har store erfaringer med. Eric Hjorleifson kjører selv med Dynafit FT Radical FT og Dynafit Titan - han har nok de samme erfaringene som jeg har med Duke. Bare tull med at Dynafit løser ut når de skal. De nye bindingene har ikke dette problemet!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har en helt annen erfaring enn skidemon når det gjelder Duke (som får ufortjent mye kritikk (ja, jeg veit den er tung etc..)), Den fryser som alle andre bindinger hvis du ikke bruker silikonspray. Dette gjelder også i høyeste grad dynafit og andre tech-bindinger. Har suverent best erfaring med duke når det gjelder utløsningsmekanisme. Kan ikke si det samme om dynafit eller head-bindinge jeg har prøvd. Det kommer an på om det er justert riktig i forhold til lengde på støvel osv. Vi har jo f. eks en diskusjon gående på G3 Onyx. Vanskelig å si hva som er den ultimate bindingen. Det kommer jo veldig an på formålet, og rando-funskjon eller ikke!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det største problemet jeg har med dem forbaska Duke-bindingene er at platen som justerer tåhøyden har knukket hos meg ett par ganger. Ellers er de helt greie kjøreegenskaper og er relativt kjipe å gå med. Jeg hadde valgt en "normal" alpinbinding som Pivot, Deadbolt eller STH hvis ikke du faktisk har tenkt å gå på tur.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Leste det skidemon skrev, og det at du sammenligner Duke som faktisk er det nærmeste du kommer en alpintbinding, med Dynafit som har spesialisert seg innen topptur og som tar avstand til vanlige alpintbindinger, blir litt dumt med tanke på at han faktisk skulle ha en alpintbinding og ikke toppturbindig. Er helt enig i at de suger å gå med, men er mye bedre å gå med enn vanlige alpintbindinger som de faktisk nesten er og tåler det meste. Skal du ha ein alpintbinding uten gåfunksjon som du egentlig har gitt inntrykk til så hadde eg valgt Jester. For meg er Marker det beste, og bindingen Jester er kjempegod å bruke og at den tåler det som en binding trenger å tåle.Eg ville selv valgt gåbinding siden du kommer sikkert til å ta en tur en gang, noe som er kjekt og greit i blant og Duke/Tour hadde blitt valget mitt med tanke på å finne den bindingen som ligner mest på en vanlig solid binding, selv om eg vet at dynafit tåler mye.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Valgte selv en Marker Duke binding på de nye skiene mine for sesongen, dette pga eg står mest i nærheten av skitrekk.Men tar også eit par gåturer iløpet av sesongen. Og en sesong til med truger var uaktuelt.Har Marker Griffon ifra før av på de gamle pudderplankene, og de har eg absolutt ingenting vondt og si om.De løser ut kun når eg har hatt behov for det, og har aldri vært noe tull med de.Tåler nok pryl med min kjøring. Men dersom en er av den ekstreme sorten så er nok Jester og foretrekke.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Har heller ikke noe sansen for duke. Synes de ødelegger kjøreopplevelsen ved å bli for tunge. Er heller ikke noen fan av negativ ramp. Er også enig mht frysing m..m som er nevnt. Jeg hadde nok allikevel heller valgt duke enn dynafit som kjørebinding. Hovedgrunnen er at jeg må låse dynafit-bindingene for at jeg ikke skal pre-utløse...noe vel også Eric Hjortleifsson må. Dynafit krever også at skoene har dynafitfester, og skal du ha alpinsko, så er det vel kun Tecnica Bogadicious som har det.Blant alpinbingene har jeg vel ikke noe særlige preferanser...sth12 har holdt opp for mitt bruk. Men, jeg ville ha valgt en binding med gå-funksjon da man gjerne må gå litt for å få den beste pudderen. Så da ville nok valget ha falt på duke eller de nye salomon/atomic bindingene. Marker Tour er også et alternativ (som jeg har nå), men har hørt mye skummelt om de - bindinger som kollapser m.m.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
For de som absolutt sverger til sin rene alpinbindings favoritt finnes jo MFD Alltime plata, nå med system for de fleste bindinger der ute. Men det blir ganske tungt ser jeg. ca 2 kg binding + ca 1200 g plate. Ingen personlig erfaring med de, men tenkte bare å slenge det ut der. Aner ikke hvordan de er å gå med. Har både Duke og Dynafit Radical, som jeg ikke kan klage på til hvert sitt bruk. Ville valgt en alpinbinding med gåfunksjon alla Duke og Guardian der mer bakkenær kjøring dominerer, med kortere turer. Duke har jo noe på gang i år med bredere feste mellom skruene og breiere platform. Guardian står lavere , som kan ha sin fordel. Man får bare prøve og se. Head/Tyrolia hiver seg jo også på bølgen, så det kan bli en del konkurranse fremover. Skimachine: Det var en del problemer med tunge amerikanere som tippet fremover i gåmodus og knakk tådelen på de første 1-2 års modellene til Marker Tour. Vet ikke om det er det du sikter til eller om du har hørt andre problemer? Det var i hvertfall et problem som gikk igjen. Sikkert noe annet "småplukk". Tror nok Marker skal ha forsterket tådelen noe. Men den er jo ikke like robust som Duke, så det kommer jo selvsagt ann på hva den utsettes for. Tror Tour er et bra alternativ nå hvis man går oftere på tur. (Obs! Utalerer meg på generell basis. Har lite personlig erfaring med Tour!)
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Skjønner ikke hvorfor alle snakker om Marker Duke bindingene.siden 2006/2007 har jeg kjørt både bakke og heisbasert offpist med diamir bindinger og har vært storfornøyd med dem siden gåmodus er gjort på et blunk med den ene skistaven.. Det eneste minuset kanskje er at for å hoppe med dem, så er det viktig at bakbindingen monteres noen millimeter lenger bak slik at ikke gåmodus slår ut.. Min erfaring fra 2006 diamir swiss er at det er heller gåmodus som løser ut enn bindingsutløser, men det kan skrive seg fra at gåmodussperren på bindingen er litt enkelt og spinkelt bygd på min modell.. Andre nyere modeller er langt bedre gåmodussperre på. Diamir vil nok bli min bakkebinding+ heisbasert offpist for fremtiden og dynafit radikal, eller Onyx til toppturene.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Skjønner ikke hvorfor alle snakker om Marker Duke bindingene.siden 2006/2007 har jeg kjørt både bakke og heisbasert offpist med diamir bindinger og har vært storfornøyd med dem siden gåmodus er gjort på et blunk med den ene skistaven.. Det eneste minuset kanskje er at for å hoppe med dem, så er det viktig at bakbindingen monteres noen millimeter lenger bak slik at ikke gåmodus slår ut.. Min erfaring fra 2006 diamir swiss er at det er heller gåmodus som løser ut enn bindingsutløser, men det kan skrive seg fra at gåmodussperren på bindingen er litt enkelt og spinkelt bygd på min modell.. Andre nyere modeller er langt bedre gåmodussperre på. Diamir vil nok bli min bakkebinding+ heisbasert offpist for fremtiden og dynafit radikal, eller Onyx til toppturene.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Skimachine: Det var en del problemer med tunge amerikanere som tippet fremover i gåmodus og knakk tådelen på de første 1-2 års modellene til Marker Tour. Vet ikke om det er det du sikter til eller om du har hørt andre problemer? Det var i hvertfall et problem som gikk igjen. Sikkert noe annet "småplukk". Tror n nok Marker skal ha forsterket tådelen noe. Men den er jo ikke like robust som Duke, så det kommer jo selvsagt ann på hva den utsettes for. Tror Tour er et bra alternativ nå hvis man går oftere på tur. (Obs! Utalerer meg på generell basis. Har lite personlig erfaring med Tour!) Det jeg har hørt om er en venn av en kompis som jeg har kjørt litt med. Han knakk bindingen da han krysset jotunheimen. Ser også at noen av de som rapporterer om problemer på tour på wildsnow er nordmenn som kjører bratt.... Jeg har ikke hatt noen problemer med tour 2012 - så langt.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kjører selv på Kuro og Black Crows Navis og kan oppsummere mine erfaringer kort; Marker Griffon funker fint hvis du ikke er for tung eller kjører veldig hardt....motsatt, hvis du er 100 kg som meg og liker å dra på skikkelig iblandt, så er Marker Jester bombesikker. Noe tyngre enn Griffon, men tåler atskillig mer.Du spurte jo om alpinbinding, så da holder jeg bindinger med gåfunksjon utenom.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
alpint bining: marker jestergåbinding: marker dukedet er mine erfaringer 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ganska många svar på så knapp information.Jag undrar lite om hur mkt Bearhard väger, åkstil innan jag går och rekommenderar något.Men med tanke på att det är relativt breda skidor du ska sätta bindningarna på, så hade iaf jag valt ngt med en del metall i. Ex Look P18, Salomon STH16 Steel, 4frnt Deadbolt 15/18....kanske Marker Jester/Pro.Men som sagt. Svårt att ge bra tips när vi inte vet något om dig.
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Kjører STH 16 som rene alpinbindinger, suverent best og mest elastisk utløsning. Har Duke, onyx og radical på andre par ski som kan gås med.Hatt mye annet, pivot, px, jester - synes Sth er helt overlegen.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvis ikke du trenger gåfunksjonen, så ikke gå for en av disse bindingene.. Hold deg heller til gode stabile alpinbindinger som en av de PNyberg nevnte.. Look P18 er en dribra binding som jeg selv har hatt gleden av å ha på plankene mine de siste årene.. Man står veldig lavt på denne bindingen, og det synes jeg gjør at man får veldig god kontakt og kontroll.. Litt usikker på vekten på den, men den er en del lettere enn bindingene du finner fra marker.. Er du veldig lett, er riktignok ikke dette bindingen å gå for, ettersom min din verdi på den er 8..Lykke til
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har kjørt med Rossignol fks 180 og Salomon sth 16 i flere år nå, og for meg er Rossignol fks 180 overlegen på alle ski (samme som Look P18)! De sitter som støpt, er lave på skiene og løsner når de skal. Er utrolig skuffet over Salomon sth 16. Syntes et beskrivende ord er «dvassene». Når jeg montere støvlene i og legger skiene på en benk, så kan jeg bevege støvlene fra side til side med bare arm kraft. De løsner når de skal og alt det, men sidelengs er det mye slakk, og det er jo ikke optimalt på en bred pudderplanke.. Bindingene ble montert på RÅ sport og det er ikke noe galt med dem. Jeg har i tillegg sjekket at bindingene er riktig montert i 3 andre skishops. Eneste forklaringen kan være at bindingene ikke passer til Dalbello støvler, men det er ikke greit det heller....
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har kjørt med Rossignol fks 180 og Salomon sth 16 i flere år nå, og for meg er Rossignol fks 180 overlegen på alle ski (samme som Look P18)! De sitter som støpt, er lave på skiene og løsner når de skal. Er utrolig skuffet over Salomon sth 16. Syntes et beskrivende ord er «dvassene». Når jeg montere støvlene i og legger skiene på en benk, så kan jeg bevege støvlene fra side til side med bare arm kraft. De løsner når de skal og alt det, men sidelengs er det mye slakk, og det er jo ikke optimalt på en bred pudderplanke.. Bindingene ble montert på RÅ sport og det er ikke noe galt med dem. Jeg har i tillegg sjekket at bindingene er riktig montert i 3 andre skishops. Eneste forklaringen kan være at bindingene ikke passer til Dalbello støvler, men det er ikke greit det heller.... Med riktig forward pressure, tåhøyde og bredde på tåvingene sitter mine Krypton Pro som støpt i mine STH16. Hørtes rart ut.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Look px18 , mer elastisitet og kontakt med skiene har jeg ikk opplevd på de 30 år jeg kjørt.Minus er at de veier mest av alle bindningene jeg hatt i løpet av de 30....Var skeptisk men angrer ikke
|
|
|
|
|