Kjøpe toppturutstyr, nybegynner
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei! Jeg har et par kompiser som drar på toppturer i område, som maser på at jeg må kjøpe meg utstyr. Så jeg har lest på forum, sett på nettbutikker. Men er fremdeles ikke sikker på hva jeg skal kjøpe. Jeg er ca 192cm høy og veier ca 80 kg. Leste på nettet en plass at skiene burde være 10 cm lengre en høyden din vist du skal kjøre utfor løypa. Jeg bor i nord-norge, og turene blir vel litt på bree, pudder og sikkert en del våt snø. Jeg har stått en del på alpin før så jeg vil si jeg behersker det godt. Når det gjelder type kjøring så er det vel i hovedsak å leke seg i pudder, men kan godt tenke meg å prøve å droppe litt etter hvert. Vil ikke ha for tungt utstyr, Kompisene mine kjører dynafit stoke(randonee) og vokl mantra(telemark). Jeg vil ha randonee. Tenker å bruke ca 10000kr, har sett litt på bruktmarkede her. Men fant ikke så mye. Men jeg vet ikke om jeg klarer å finne alt jeg trenger til den summen. Må jo ha ski, bindinger, sko, feller og staver. Noen her som er villig til å hjelpe meg? Eirik
|
|
|
 Re: Kjøpe toppturutstyr, nybegynner
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dynafit Stoke er et utmerket valg. Sett på Dynafit tech eller G3 Onyx så har du et fint oppsett. Støvler må du nesten prøve og se hva som passer. Sjekk www.bodoadventure.no de har veldig bra tilbud på Stoke med Dynafit binding.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har nettop vært bort i det samme nå i starten av nye året. Kjøpte meg en randonnee pakke for å bruke oppe på Svalbard, litt på bre og fjell. Kjøpte Volkl Nanuq 184cm (jeg er 184cm høy), med Volkl feller, Dynafit Radical FT bindinger og Black Diamond Prime sko! Jeg er veldig fornøyd med pakken og den er veldig lett! Andre som jeg har kjørt med har veldig tunge bindinger, sko og ski... gjør turen bare mer slitsom! Anbefaller butikken: http://www.telemark-pyrenees.com/en/ Kjøpte min pakke der ifra på veldig god pris og fikk masse hjelp ved valg av utstyr! Også less litt på nettet, bare google, randonnee eller alpine touring, så får du en del artikler... http://www.wildsnow.com/articles/at_skis_tips/at_ski_tips.htm VELDIG VIKTIG! Kjøp skredsøker, søkestang og spade, hvis du ikker har det allerede! Kan redde dit liv eller du kan redde kompisene dine !
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har nettop vært bort i det samme nå i starten av nye året. Kjøpte meg en randonnee pakke for å bruke oppe på Svalbard, litt på bre og fjell. Kjøpte Volkl Nanuq 184cm (jeg er 184cm høy), med Volkl feller, Dynafit Radical FT bindinger og Black Diamond Prime sko! Jeg er veldig fornøyd med pakken og den er veldig lett! Andre som jeg har kjørt med har veldig tunge bindinger, sko og ski... gjør turen bare mer slitsom! Anbefaller butikken: http://www.telemark-pyrenees.com/en/ Kjøpte min pakke der ifra på veldig god pris og fikk masse hjelp ved valg av utstyr! Også less litt på nettet, bare google, randonnee eller alpine touring, så får du en del artikler... http://www.wildsnow.com/articles/at_skis_tips/at_ski_tips.htm VELDIG VIKTIG! Kjøp skredsøker, søkestang og spade, hvis du ikker har det allerede! Kan redde dit liv eller du kan redde kompisene dine ! Min far bor på svalbard så det blir sikkert noen turer der oppe og. Men hvordan er det med lengden på skia, når jeg er 190, holder det med ski som er 190 lang? Ble det mye totalt? Å hvor mye måtte du betale i toll? Har ikke skredsøkeutstyr, men må vel kjøpe det og.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Har faktisk en bruktpakke billig til salgs som kan passe deg bra:-Black Diamond Zealot (2010), 192 cm m. Dynafit Speed bindinger og tilpassede feller (black diamond) + Scarpa Spirit 3 str 45 (mondo 29,5) randostøvler og BD staver. Godt brukt, men fullt brukbart utstyr som selges kan samlet til svært gunstig pris. Harstad.
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har faktisk en bruktpakke billig til salgs som kan passe deg bra:-Black Diamond Zealot (2010), 192 cm m. Dynafit Speed bindinger og tilpassede feller (black diamond) + Scarpa Spirit 3 str 45 (mondo 29,5) randostøvler og BD staver. Godt brukt, men fullt brukbart utstyr som selges kan samlet til svært gunstig pris. Harstad. Ja, det hørtes interessant ut! Har du en link til f.eks en test av skia? Hvilken pris hadde du tenkt deg? Nå må nok jeg ha str 46 i skoa, så 45 blir nok for lite=/
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har sett litt på Armada TST 11/12, K2 Comback ogVölkl Nanuq 11/12,Tenker å kjøre dynafit bindinger og sko, for jeg høre mye bra om de. Å at dynafitskal være relativ lett, Hvor kan jeg finne friflyt sine tester av toppturski? Link....
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
<blockquote> Har nettop vært bort i det samme nå i starten av nye året. Kjøpte meg en randonnee pakke for å bruke oppe på Svalbard, litt på bre og fjell. Kjøpte Volkl Nanuq 184cm (jeg er 184cm høy), med Volkl feller, Dynafit Radical FT bindinger og Black Diamond Prime sko! Jeg er veldig fornøyd med pakken og den er veldig lett! Andre som jeg har kjørt med har veldig tunge bindinger, sko og ski... gjør turen bare mer slitsom! Anbefaller butikken: http://www.telemark-pyrenees.com/en/ Kjøpte min pakke der ifra på veldig god pris og fikk masse hjelp ved valg av utstyr! Også less litt på nettet, bare google, randonnee eller alpine touring, så får du en del artikler... http://www.wildsnow.com/articles/at_skis_tips/at_ski_tips.htm VELDIG VIKTIG! Kjøp skredsøker, søkestang og spade, hvis du ikker har det allerede! Kan redde dit liv eller du kan redde kompisene dine ! Min far bor på svalbard så det blir sikkert noen turer der oppe og. Men hvordan er det med lengden på skia, når jeg er 190, holder det med ski som er 190 lang? Ble det mye totalt? Å hvor mye måtte du betale i toll? Har ikke skredsøkeutstyr, men må vel kjøpe det og. </blockquote> Jeg betalte c.a. 10.000 kr for hele pakken min, inkld. skred utstyr. Trenger ikke å betale noen toll eller skatt siden jeg bor på Svalbard, så å få den sent til fastlandet Norge så kan du beregne med kanskje 2500 - 5000 kr extra... spørs jo hva slags gebyr er på de forskjellige tingene. Skiene jeg bruker har jo front rocker så selv om de er 184cm så føles de litt kortere og derfor litt lettere å svinge, men er også veldig stabile i høy hastighet. Jeg ville si at du kan kjøpe ski som er 5-10cm lengre eller kortere en du er... eller bare akkurat. Det er forskjellige meninger om hvis du skal ha korte eller lange ski... lengre gir mer stabilitet i fart og korte er lett å svinge med... jeg bestemte meg for å ta mellom veien.
|
|
|
|
|