Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Voksing av feller (K2-feller med elendig glid) - Erfaringer?
#176995 26/03/2012 11:17 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

K2-fellene mine glir eksepsjonelt dårlig, og jeg vurderer å teste ut dette:

http://www.tetonat.com/?p=463

Men er litt skeptisk til om det vil redusere festet på vei oppover nevneverdig?

Tanken er å lettere kunne gå på flatmark med feller, er dette veien å gå? Eller vil vanlig skismurning (kick-wax) på selve skien være et bedre valg?

Re: Voksing av feller - Erfaringer?
FrostMarius #176996 26/03/2012 10:56 PM
Medlem
Medlem

Kick-wax er litt kjipt å få bort i felten, men fungerer for all del greit (riktignok aldri prøvd på alpinski selv). Mitt resonnement sier at så lenge hårene ikke legger seg helt glatt langs felleflaten bør det gå greit med en form for glider på dem, altså at friksjonsfunksjonen får fortsette å eksistere. Prøv!! Pomocafellene mine glir ikke fantastisk godt, de heller. Lurer litt på om det er Pomoca som lager K2 sine? Usikker der.

Re: Voksing av feller - Erfaringer?
FrostMarius #176997 26/03/2012 11:16 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Greia er at jeg har sett meg ut noen topper jeg har ønske om å kjøre fra, men vi snakker om litt innmarsj før stigningen. Alle ligger rundt et vann som er 5 km langt i lengste utstrekning, og jeg prøver å bestemme meg for hvordan jeg greiest skal komme meg frem til de forskjellige.

Vurderer å bære ski og sko, og bare raske over isen med fjellskiene, men det er jo litt mot sin hensikt.

Å gå med feller slik de er nå er ikke et alternativ, de glir så dårlig at jeg ubevisst vurderer å løfte fot og ski selv i (slak) motbakke, fremfor å gli. Litt som en slags skiformet truge. Jeg er ny på rando, men har brukt feller på fjellskiene, og de gled vesentlig bedre. Kompiser med G3-feller som glir forbi i slak nedoverbakke mens jeg staker på provoserer grenseløst :P

Vanlige langrennsski som er riktig smurt har jo fin glid nedover, så vurderer å rett å slett smøre skiene, men som du sier, det er vanskelig å fjerne i felt, og jeg vil ikke sabotere nedfarten.

Krysser fingra mest for skøytbar skare på flata og pudder i skråningene :P

Re: Voksing av feller (K2-feller med elendig glid) - Erfaringer?
FrostMarius #176998 28/03/2012 11:47 AM
Entusiast
Entusiast

Har alltid vokset fellene og det hjelper litt på gliden og hindrer at de trekker vann. Oppover har det ingenting å si men vil anbefale å børste over de hvis du varmvokser. Kan fint også bare gni inn CH10 (prøv å unngå fluor LF/HF da det ikke er noe særlig for limet) i fellene men da blir de ganske trege de første metrene.

For øvrig glir nylon dårligere enn mohair (ser ut som om K2 er nylon) men ikke vær redd for å vokse skiene. Ta med litt fiberlene og baserens så kan du fjerne også smile

FrostMarius #176999 28/03/2012 10:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

gjort det, og det funker til en viss grad. Det jeg fikk best effekt av var å gå over dem med fibertex etterpå. stor effekt.

RIP RandoSteve.

FrostMarius #177000 29/03/2012 6:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Fibertex = Fiberlene ?

Da rubber du bare det over fellene etter varmvoksing?

K2-fellene mine er av denne typen:http://www.telemark-pyrenees.com/en/k2trimtofitmohairmixskins1112-p-48600.html Altså en mix, jeg tror det er 30% Mo og 70% Nylon.Det skal sies i deres forsvar at de bare er brukt på et par turer foreløpig. 

FrostMarius #177001 29/03/2012 8:23 PM
Medlem
Medlem

Du kan ferdigpakke fiberlene/-tex dynket i basecleaner, og pakke det i ziplockbagger. Gjerne dobbelt, kjipt med sitruslukt på alt innholdet i sekken. Sannsynligvis ikke spesielt sunt å få det på maten heller.. smile

FrostMarius #177002 29/03/2012 9:28 PM
Entusiast
Entusiast

Det er dessverre en del forskjell på glid på ulike type feller, G3 er kjent for gode feller og er nok derfor dine kamerater glir bedre. Men at det glir dårligere med bredere ski enn smale fjellski er jo helt naturlig med mindre flate.

Voksing av feller er ført og fremt for å unngå at det kladder (fryktelig irriterende) jeg har aldri lagt det på varmt, bare gnidd det inn kaldt og det funker greit. Det gir noe bedre glid men det er marginalt.

Men er enig i at en lang flat anmars er enerverende med brede ski med feller og tungt telemark/randoutstyr. Med 5 km flat anmars ville jeg har vurdert langrennski inn med topptur-utstyret i pulk.

FrostMarius #177003 01/04/2012 4:26 PM
Medlem
Medlem

Jeg har også K2 feller til mine Darkside ski og mener de glir dårligere enn G3 sine Alpinist. Ikke at jeg noen gang har brydd meg så mye om hvem som går fortest på feller så er det litt irriterende når du uansett har lignende feste. Har alltid brukt CH10 voks på varmere dager for å forhindre kladding, men synes ikke gliden blir så mye bedre av den grunn. Det å varme inn voks i fellene har jeg aldri tenkt over, men tror ikke jeg ville gjort det på daglig basis. Derimot, for å få bedre glid så er nok dette veien å gå. Som de skriver på siden du linker til så er der her snakk om rando-konkurranse og der teller marginene mye i forhold til når vi dødelige går på topptur. Så jeg tror nok du kan tjene mye på å varmvokse fellene for de gangene du skal gå 5km over dette vannet. Ellers kan jeg anbefale snørekjøring med hund om du har mulighet og det ligger gamle spor (gjerne fra snøscooter) fra tidligere.

FrostMarius #177004 03/04/2012 1:12 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fibertex = Fiberlene ?

Da rubber du bare det over fellene etter varmvoksing?

K2-fellene mine er av denne typen:http://www.telemark-pyrenees.com/en/k2trimtofitmohairmixskins1112-p-48600.html Altså en mix, jeg tror det er 30% Mo og 70% Nylon.Det skal sies i deres forsvar at de bare er brukt på et par turer foreløpig. 

Fibertex = Fibertex

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå