Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Midtlivskrise og toppturtrening
#176974 22/03/2012 11:08 PM
Bærnt Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Det var en gang menn i midtlivskrisen byttet ut kona med ei ung ei og kjøpte seg en liten snerten sportsbil eller motorsykkel. 

Nå har jeg på følelsen av at de lar kona bli, riktignok hjemme, kjøper seg toppturutstyr og drar ut før å trene på bruken av dette. 

Denne treningen foregår helst i preppet bakke i skianlegg, og da gjerne sammen med én til fire venner i samme ærend.

Dette høres jo både fornuftig og hyggelig ut, men faktum er at de utsetter seg selv og andre for livsfare.

I halvmørket, helst flere i bredden, trasker de oppover- midt i løypa. Ingen tanke om at mot deres 2 km/t opp mot toppen av henget, kommer det susende skiløpere i motsatt ende av testosteronskalaen i 70 km/t, gjerne switch over hengkanten... 

Som halvgammel gubbe selv, tillater jeg meg å anmode om at dere jeg sikter til finner andre steder for å utøve deres krisemanifestasjon. Heistraséen virker bra, men ekte fjell i urørt natur er heller ikke å forakte.

Og må dere på død og liv (kan fort bli det) gå i løypa, gå tett mot ytterkanten, etter hverandre.

Tusen takk.

Re: Midtlivskrise og toppturtrening
Bærnt #176975 23/03/2012 10:20 AM
Ringrev
Ringrev

Med tanke på hvor sakte disse går kan jeg ikke se at det er noe stort større problem enn folk som står stille. Å kjøre 70 km/t switch over en hengkant der man ikke er 100% sikker på hva som er på nedsiden er vel det som virkelig er feil.

Når det er sagt så er jeg enig at hvis man skal gå i løypa, eller for den saks skyld sitte, så bør man velge hvor man gjør dette med omhu.

Se http://youtu.be/pju5PTzmWgY for alternativ. Ble ikke mange slike turer på meg...men gøy å ha gjort det.

Bærnt #176976 25/03/2012 2:55 PM
Fersking
Fersking

Så ut som en god idé det der. Fikk lyst til å prøve meg, har akkurat kjøpt meg utstyr, og må få litt trening før jeg begir meg ut på fjellet.

Hvor startet du turen? var det lett å finne en passe vei opp?

Lurer på om det fortsatt er nok snø rundt tryvann til å gjennomføre topptur øvelse der...

Bærnt #176977 25/03/2012 4:21 PM
Ringrev
Ringrev

Vel, tror du vil slite nå - turen ble startet i Skådalen...og jeg tror ikke at det er mye snø der nå. For trening til toppturøvelse ville jeg kanskje ha valgt Tårnbakken, men Wuller burde sikkert også gå...og da slipper du folk. Vanligvis ser du kun rando-gåere i Wüller, men det er egentlig litt for bratt for å trene teknikk. I Tårnbakken er det så flatt at du kan få lkan glid litt på fellene... Holder du deg til kanten slipper du å være i veiene for folk også.