|
 Telemark binding til toppturski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Ønsker tips til valg av binding til til topptur. Da jeg går lange turer er bra gå-funksjon og lav vekt viktig for meg. Og den må jo selvfølgelig gi en viss stabilitet nedover. Har sett litt på 22 designs hammerhead og voile switchback. Er det noen som har erfaringer med disse? Evt andre? De har begge lav vekt og gå-funksjon. Hammerhead er noe billigere og har noen fjærer som ikke voile har. Hva blir forskjellen på de? Hammerhead finnes også i en dameversjon, bombshell. Lurer på hva som er spesielt med denne, bortsett fra at den er rosa.
|
|
|
 Re: Telemark binding til toppturski
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har ikke erfaring med 22 designs hammershead, men har brukt Voile Switchback X2 i vinter. Den er veldig fin til topptur - suveren gåfunksjon - lav vekt - med god kontroll nedover. Absolutt å anbefale. Vanlig voile switchback er sikkert også bra - bare litt mindre stiv/stabil. X2 er ny for året. Har ikke sett den i Norge ennå. Men du får den på Telemark-Pyrenees.com. Har kjøpt mye der - topp service og rask levering. Er du veldig lett kan kanskje vanlig Switchback være like grei som X2. Men jeg synes X2 ikke er særlig stiv i fjærene, så den fungerer sikkert bra til jenter den også. Ser de også har en damemodell: http://www.telemark-pyrenees.com/en/all/c-bindings/skidiscipline-telemark/f/?page=2 Fjellfalk
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hammerhead gir suveren stabilitet nedover. Men den har ikke gåfunksjon (dvs snur du helklossen mot skoen på oppovertur, så har den til en viss grad det). 22Designs-bindingen med gåfunksjon heter AXL., og den er en del tyngre. Vil du ofre litt på kjøreegenskapene og heller prioritere vekt, så velger du Voile. X2T skal visst være en meget god kjørebinding, noe også Fjellfalk bekrefter, men den kommer nok til kort mot AXLs underliggende og stive fjærer som gir kraftfull og umiddelbar respons
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk for råd! Virker som Voile passer meg best.Jeg veier kun 52 kg og er litt spinkel, så kanskje vanlig Voile går like greit som X2. At X2 er stivere, vil det si at den er litt tyngre å gå med, men gir mer stabilitet nedover?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei igjen.Voile Switchback finnes i 3 utgaver. En women's model som har litt mykere fjærer enn standard Switchback. X2 har 25% stivere fjærer enn standard + har flyttet festet til bakbindingen 2-3 cm bakover mot helen som gjør den mer stabil i kjøremodus. Alle bindingene er gode å gå med. X2 veier marginalt mer (100 gram). Fjærstivheten har bare noe å si for hvor stor motstanden er i kjøremodus ikke i gåmodus. For deg er sikkert vanlig Switchback helt ok. Liker du å kjøre litt agressivt, er X2 også grei, den er ikke så stiv som feks Cobra R8 (Xhard fjær). Jo stivere fjærer du har, jo mer direkte respons har du i overføringen mellom støvel og ski - dvs det føles mer stabilt. Jo brede ski du har, jo mer kreves av bindingen.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ok! Supert med noen som har litt oversikt :)Jeg har bare kjørt Cobra R8 før, og det syns jeg går fint. Men savner gåfunksjon på den.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vet du hvilken fjær du hadde på Cobra R8? Den har medium (blå), hard (rød) eller xhard (sort). Hard og Xhard er nok vanligst. Hvis du hadde hard eller Xhard ville jeg ikke nølt med å velge X2. Hadde du hard vil X2 være marginalt hardere, men likevel mykere en Cobra Xhard. - Switchback standard er ganske lik Cobra "hard" tror jeg (har ikke prøvd standard Switchback). Jeg ville ikke valgt women's utgaven av switchback når du er vant til Cobra R8. Fjellfalk
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Fargen er da hvert fall rød. mest sannsynlig hard, siden det var en standard pakke.Men hvorfor velger ikke alle binding med mest mulig motstand, hvis det gir best stabilitet?Blir mange spørsmål her Men jeg er litt nysgjerrig, og liker å vite alt om utstyr jeg skal kjøpe.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mest mulig motstand krever at du kjører litt hardere - aktivt - tøffere- raskere.... Har du kjørt en del Telemark ønsker du oftere en mer aktiv binding fordi du ønsker mer direkte respons i svingene og du kjører fortere. Lette personer må kjøre litt hardere enn tyngre personer med stive fjærer for å få samme effekt, fordi tyngre får hjelp av kroppsvekten til å presse beina fram i svingene. Hvis du har "standard" binding - Cobra 8 med røde fjærer (= hard dvs røde felt i plasten rett inn mot selve fjæren), ville jeg valgt X2 og ikke standard Switchback. Standard switchback egner seg best for litt mer forsiktig kjøring og eller lettere personer. Er du tyngre (ikke du:-)) eller kjører tøffere med feks litt bredere ski, vil du ønske mer kontroll/stabilitet og da velger du de stiveste bindingene - X2. X2 er ikke veldig stive synes jeg.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Heisann. Har et par G3 Targa Ascent med toppturfunksjon. Har ikke selv prøvd dem som toppturbinding fordi jeg har hatt dem på bakkeskiene mine. Har hørt mye bra om dem, lette og gode nedover igjen.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
G3 Targa Ascent er også en vekldig bra binding - Det eneste lille minuset jeg har hørt om dem, er at enkelte har nevnt at de kan ha en tendens til å ise litt mer enn Voile. Det er ved skifte fra gå til kjøre modus ising KAN være et problem (at du ikke klarer å vri om til kjøremodus pga is inne i biningen). Ellers er de ganske like standard Voile Switchback i funksjon og vekt.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Nå kommer G3 med en ny som heter Enzo som skal rette en del feil fra Targa. Jeg har selv Axl og BD O1. Axl er litt mer kjørerettet en O1 og gåfunksjonen til O1 er mer gjennomført. Begge har god respons pga. sine underliggende kabler. Jeg har Axl på Line SFB og O1 på G3 Spitfire Fungerer veldig fint og fornøyd med begge. Mange som anbefaler X2 og kan vel si at jeg har hørt mye bra om den, uten av å prøv den selv
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har kjørt på både Switchback og Targa Ascent i år. Ja, kanskje er Switchbavk noe letter å få i kjørefunksjon etter å ha gått opp, men jeg har også brukt Ascent'n i forhold der det regnet i bunn av fjellet og var 3-4 kulde på toppen. Niks problem å bytte funskjon. Dessuten er helløfteren lettere å betjene med staven på Ascent'n. Det er nå min mening da :-) Tror egentlig det er ett fett hvilke binding du velger av disse to hvertfall.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Leser at guttene her anbefaler Switchback 2x til spinkle damer. Har tidligere kjørt dame Switchback blå (dame) og skaffet meg nylig den nye Switchback'en 2x. Jeg elsker selvsagt gangfunksjonen, og hæløfteren er enda litt høyere, bare framgang. MEN de er MYE stivere og kjøre med. Prøvde de i går og fikk problemer i de bratteste partiene, ble randosvinger der. På flatere partier kjennes bindingene stødigere og bedre enn min gamle blå. Kan jo selvsagt ha noe med teknikk å gjøre....Kjører lite aggressiv og veier kun 57 kilo. Tror både kjørestil, teknikk, men også kroppsvekt (trenger mye trykk på skia for å få hælen til å løfte seg), spiller inn. Må muligens justere noe ned på strammingen, men da mister man kanskje hele poenget med bindingen. Har tidligere prøvd BD 01midtstiff, og hadde ingen problemer med disse. Likte bindingen, men hælløftere var veldig treige å få opp og ned. Voile bruker mykere plast på hælklossen.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk for innlegg Magnoli. Ikke mening å pushe X2 på lette personer. men sammenlignet med Cobra R8, synes jeg ikke Voile Switchback X2 er stiv. Det er mye en vanesak og hva du er vant med. Selv hadde jeg gjerne sett X2 ennå stivere. Hvor stivt det føles, har selvsagt også noe med hvilken støvel man har. Stiv støvel + stiv binding er stivt. Myk støvel til myk bidning er veldig mykt. Cobra stadard "hard" er ganske myk synes jeg, iallefall til meg (191cm/ 87 kg) og jeg foretrekker Xhard på Cobra. Liker man litt mykere bindinger er standard Switchback et godt valg. Støvlene blir forøvrig mykere etter bruk. Bindingene kan justeres litt. Har du de veldig tighte - er de stivere, litt slakkere er mykere, men kan da også bli litt mer slarkete. Fjellfalk
|
|
|
|
|
|