Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Volkl Nunataq/Voile X2 - kort review etter 3 turer - Telemark
#176877 16/03/2012 8:00 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Volkl Nunataq - kort oppsummering - Tele Toppturski - etter noen turer.

Nå har jeg hatt 3 turer på denne toppturskien - 186 cm 139-107-123mm. 3660 gram veid - med Voilet Switchback X2 - 5100 gram veid. Skin: Volkl tilpasset skin.

Jeg må si jeg så langt er svært godt fornøyd. Dette er en suveren toppturski. Lett, passe bred til superflyt i pudder og suveren på mykt vårføre. Går igjennom variablet føre veldig bra. Kantgrepet på hardt skareføre vare mye bedre enn jeg forventet på en så bred ski med full rocker. Dette var gøy!. Har ennå ikke prøvd skiene i skikkelig myk pudder. Det blir garantert en opplevelse. De tilpassede fellene er suverene, 70% Mohair. Sitter i opptil 40-42 grader uten at du sklir bakover! God glid. Suveren innpassing av fellene i ferdig spor/hull i tuppen. Lav vekt. Skiene var stivere enn jeg hadde trodd. Sikkert ikke så stive som Gotama (samme form/mål men uten twintip - flat tail) eller Mantra.

Bindingmontering telemark: 1 cm bak bootcenter. Dette var perfekt selv om Bootceter er ganske langt bak på denne skien sammenlignet med feks Mantra som jeg monterer ganske mange cm bak boot center.

Voilet Switchback X2 er suverene. Veldig bra gåkomfort. De har 2 ulike nivåer på helløftere. Den lengste er suveren i svært bratt terreng. Nedover er de stabile med god kontroll. Ganske likt Rottefella R8.  Stratmotstanden er lav, men med litt vinklel sitter den svært godt med god skikontroll. Du bør tighte til bindingene så mye jeg kan. Har full kontroll. Ski/binding passer både til Scarpa T1 og T2 eco. Noen vil hevde at T2 Eco er for myk for en slik bred ski, men med tighte bindinger er jeg uenig. T2 Eco er en perfekt toppturstøvel. T1 er selvsagt ennå bedre nedover, men det er ikke så store forskjellen. Vekten er 3790 med såle på 28,5 T2 ECO sammenlignet med 4000 gr på T1 i samme størrelse. Begge sitter suverent på foten. T2 er litt mer komfortabel å gå med og er 2 mm bredere. At skiene er pene (ikke for å imponere kvinnelige skikjørere...) og passer bra til grønne Scarpa T2 Eco og grønn skalljakke gjør jo ingen ting.

Nå venter jeg på pudderføre! Fjellfalk

Re: Volkl Nunataq - kort review etter 3 turer - Telemark
fjellfalk #176878 16/03/2012 7:43 PM
Fersking
Fersking

Takk for tilbakemelding på Switchback 2x. De har jeg også lyst å prøve. Håper de er like bra til damer i lettvektsklassen.

Re: Volkl Nunataq - kort review etter 3 turer - Telemark
fjellfalk #176879 16/03/2012 7:47 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Tror det - jeg hadde trodd at de var ennå stivere/hardere. Det er de ikke. De er mindre stive enn Cobra R8 (xhard) initielt/liten vinkel. Veier mindre og er suverene å gå med. Sikkert helt ok for en lettere person også. De er mer solide enn standard Switchback (hva jeg har lest - har ikke erfaring) . Veldig godt fornøyd så langt.

Re: Volkl Nunataq/Voile X2 - kort review etter 3 turer - Telemark
fjellfalk #176880 19/03/2012 9:59 PM
Fersking
Fersking

Velkommen i klubben :-)

fjellfalk #176881 23/12/2012 10:15 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei. Hadde tenkt på det samme oppsettet. Noen som kan tippe eller har erfart hvordan ntn freedom er med nunataq og scarpa tx?

fjellfalk #176882 15/02/2013 11:40 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Kort oppdatering etter mange turer:

Suveren topptur pakke for Telemark. Jeg var imidlertid litt bombastisk i uttalelsene om Scarpa T2 Eco. De er suverene for litt smalere ski eller også Nunataq om det ikke er krevende forhold. Med for ski over 100mm som Nunataq gir en stivere støvel som Scarpa t1 imidlertid bedre kontroll i bratt terreng.T2 Eco blir da litt myke for så brede ski. På homogen snø er de imidlertid fine.

Fjellfalck

fjellfalk #176883 01/10/2013 11:28 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Mener du fortsatt at det å montere bindingen 1cm bak er det aller beste? Er det da generellt eller bare for Voilet Switchback X2? smile