Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Iron Maiden ski - noen som kjenner disse?
#176786 11/03/2012 1:20 AM
KenLee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Jeg kjøpte meg noen Dynastar Superpipe ved en feil... jeg sa jeg var ny i bakken og ville ha noen som fungerte bra både i løssnø, pudder og i preppen. Fikk kjøpt noen superpipe på XXL og ble selvfølgelig superlurt av det. Jeg kan verken raile, hoppe eller ta triks. Jeg vil helst kjøre i løssnø.

En bekjent selger disse skiene:http://finncdn.no/mmo/2012/2/28/8/332/182/08_1684661268.jpg  (lenke til bilde av skiene)

Det bildet er alt jeg vet om skiene. Trur dere disse er greie for meg når jeg skal opp i alpene og kjøre i løssnøen og kose meg der? Eller er de gamle, utdaterte og sannsynligvis noe jeg bør unngå? Fant ikke noe om de, håper noen her har vært borti disse og/eller vet om de er dugelige.

Takk,

Re: Iron Maiden ski - noen som kjenner disse?
KenLee #176787 11/03/2012 2:37 PM
Entusiast
Entusiast

Det er 2007-modellen av K2 Made'n AK, K2 AK Enemy. Året før hadde de ekte Iron Maiden dekor.Før den ble koblet opp mot Maiden het den Big Kahuna og var snill og blå.Dette var lenge en av de største skiene på markedet, målene 137-108-127 og myk fleks.Den har jo ikke rocker, men er garantert morsom og lettkjørt, om lengden passer da.Får du god pris, da?

KenLee #176788 11/03/2012 8:37 PM
KenLee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Åja, stilig, virker som du har peiling.

Jeg er 192 høy. Det er mulig jeg får de for 1500,-.Jeg er avhengig av at de er greie å kontrollere, lette å svinge med og at de flyter bra på løssnø.Trur du dette er et greit kjøp - eller bør jeg legge til et par tusen og kjøpe noen med rocker?

Rocker er sånn at kontaktpunktet er størst under skoen, sant? Hvor mye forskjell merker man?

Takker for svar smile

KenLee #176789 12/03/2012 7:51 AM
Entusiast
Entusiast

1500,- er en fin pris om såle og kanter er i brukbart hold.Det er en ski som er laget for løssnø, men den er også grei å kjøre på vanlig føre i bakken. På is er den ikke noe videre, men da er det uansett bedre å starte tidlig med after ski, om det er forholdene.Om det er 189cm-skia du kan få, synes jeg du skal gå for den. Resten av pengene får du sikkert brukt opp på noe annet gøy, dessuten kommer du trolig til å treffe en del stein/fjell i alpene, og da er det greit å ikke ha betalt for mye for utstyret.Rocker er et noe upresist begrep som handler om at skien er noe forbøyd motsatt vei av vanlig spenn.Dette i hovedsak for å flyte bedre. Finnes veldig mange ulike varianter av denne "forbøyingen", så her er det lett å bli forvirret. "Rocker" har også, mener jeg, blitt et nytt magisk ord som er viktig å bruke for å få solgt free ride-ski, rocker virker, men det gjør også andre løsninger. K2-skia du ser på, er så myk i tuppene at de flyter helt nydelig uten rocker.Er bindingene montert langt fram for jibbing, vil dette gå utover flyten, men da kan du bare montere lenger bak. Det er en cm-skala på sideveggenpå skia, så det finner du ut av.

KenLee #176790 12/03/2012 12:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjøp,,.er du ikke fornøyd henger du den på veggen, har selv skien og har vært veldig fornøyd. Nå har jeg flere andre par jeg bruker og har blitt spurt om og selge denne ,men nei fremdeles morro ski og kjøre,

KenLee #176791 12/03/2012 9:06 PM
KenLee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk Bærnt, du skulle hatt ei medalje for å gi gode tips og skikkelige svar.

Jeg håper jeg får de for den prisen. Hvis ikke øker jeg litt.XXL var forresten snille og ville la meg returnere skiene til tross for at de er en del brukt, men de hadde ingen ski liggende der jeg kjøpte de, så da blir det til alpene uten ski.

Et siste spørsmål. Jeg er 192 høy, blir ikke disse skiene for lange? smile

KenLee #176792 12/03/2012 9:35 PM
Entusiast
Entusiast

Medalje er fint:)Har nok peiling til å kunne fortelle deg at reiser du til alpene uten ski, som du skriver, da kommer du til å bli fryktelig ulykkelig!Ellers er du en ganske lang mann, så den skia bør passe fint. Er du veldig lett kan det riktignok være et argument for å gå ned en lengde.

KenLee #176793 12/03/2012 9:50 PM
Entusiast
Entusiast

Fine, lettkjørte ski. Helt klart 189 hvis du veier over 70kg... Ellers er det mye fint på salg om dagen.

Etter å ha kikket på bildet vil jeg si at bindingen er det svake leddet i den pakka der.

KenLee #176794 12/03/2012 10:23 PM
KenLee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, svæært ulykkelig ;(

Oi, jeg har aldri tenkt på at bindingen er viktig i det hele. Hva er dumt med denne bindingen og hva kan det medføre å ha en dårlig en? Jeg gidder ikke brekke begge beina og miste alle tennene fordi bindingen var dårlig.

Jeg veier vel rett rundt 72-75, så jeg håper det går bra. Fikk kjøpe de for 2000.

Hvis prisen fortsatt høres grei ut, så tar jeg de.

KenLee #176795 12/03/2012 11:17 PM
Entusiast
Entusiast

Tror SiSt tenker på at Marker free-bindingen med 12-fjær ikke var kjent for sin høye kvalitet.Nå kan jeg ikke se om det er en 12 eller 14-binding på bildet, men med din lette vekt, og med din skierfaring tror jeg ikke du skal engste deg. Dette blir bra!Prisen var jo ikke lenger like snill- dårlig gjort av selger, men du må likevel opp i mot det doble om du skal fleske til med nytt.Kanskje SiSt vil selge deg noen fete Down-ski til en hyggelig pris?

KenLee #176796 13/03/2012 8:18 AM
Entusiast
Entusiast

Kan nok ikke konkurrere med bruktmarkedet, men hvis man vil ha nye ski så er vi meget hyggelig priset.

Godt poeng med 12 vs 14, Bærnt, jeg har bare en ryggmargsreaksjon når jeg ser de bindingene der... De vil nok holde fint for en med kenladas vekt/ferdighet, men synes ikke akkurat de bidrar til å øke verdien på den pakka noe særlig.

Er du helt fersk på ski kenlada?

KenLee #176797 13/03/2012 9:13 AM
KenLee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg reiser til alpene på lørdag, så må ha de ganske kjapt og regner ikke med du kan levere til Stavangerområdet på så kort tid? smile

Hva mener du med ryggmargsreaksjon, er det dårlige bindinger? Jeg har avtalt 1750,- med selger nå, skal se på de i dag. Jeg er såpass at jeg kjører gjerne RETT ned en ganske bratt bakke i meget stort fart, og jeg liker å spinne (kjøre fremover og bakover om hverandre) og jeg elsker å kjøre plasser hvor man tar krappe svinger mellom trær busker og steiner. Det gjør meg heller ikke noe om jeg mister kontakt med bakken i ny og né ved å kjøre på små hopp, humper og lignende, men jeg tar på ingen måte noen triks eller legger meg ut på en svær rail. Videre liker jeg å kjøre i løssnø, pløye gjennom pudder og kose meg på endeløse sletter med snø.

Jeg er dog noe klumsete til tider grunne at jeg ikke har stått på flere år. Men jeg har fått 6-8 dager i bakken i år på skiene jeg har brukt, men mest i preparerte løyper. Jeg kan gjerne tryne fordi jeg tar en for brå sving og lignende, så jeg er vel ikke akkurat særlig god. Men jeg storkoser meg og gidder ikke ha noe som gir meg en dårlig opplevelse.

KenLee #176798 13/03/2012 10:29 AM
Entusiast
Entusiast

Det er vel mest at de stammer fra en periode da Marker laget en del bidinger som ikke akkurat var populære for frikjøring. Mye pga konstruksjonen av tåa, så løste de ut på steder og tidspunkter der du ikke ville at de skulle slippe. Kjøpte de aldri selv, så vet ikke hvordan de ulike modellene er i forhold til hverandre, men mulig at Bærnt har noe mer erfaring med de spesifikt.

Jeg kan nok ikke garantere at de er framme i Stavanger innen fredag. Kan sende de i kveld, men resten vil være opp til posten og ute av mine hender. Blir nok litt vel risikabelt... wink

Høres ut som du vil trives på maden-skia. Forøvrig finnes de spik nye på finn.no for 2000kr, dog uten bindinger.

KenLee #176799 13/03/2012 11:44 AM
KenLee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Flott, jeg skal høre med selger hva slags bindinger han har. Håper de likevel passer mitt behov. Hvis alt går galt så leier jeg bare noen andre eller bruker de tynne parkskiene mine i preppen og koser meg sikkert glugg ihjel uansett.Du kan gjerne sende meg en PM med hva du selger ski med bindinger for, så kanskje jeg kjøper noen til neste sesong. Vil ikke risikere å bli uten i år ;-]

Ser de på finn.. har lyst til å prøve meg med 1500 igjen, men 1750 med binding er uanset ikke så galt med mindre de er dauslitte og dårlige..? smile Hva skal jeg se etter? Rust på metallkanten? Dype hakk i skien? De fleste små skraper og riper under kan vel ordnes med voks?

KenLee #176800 13/03/2012 11:51 AM
Entusiast
Entusiast

1750 er en god pris.

Små rustflekker er ingenting å bry seg om, heller ikke riper i sålen. Rust som spiser store deler av stålkanten, brudd i stålkanten, om stålkanten spriker fra sålen, dype sår nær stålkanten, delamineringer (de ulike lagene i skiene spriker fra hverandre), sår i sålen som går inn i trekjernen o.l. er vesentlig. Alt kan fikses, men det meste koster litt å få gjort skikkelig, og ikke alt blir godt som nytt.

Generelt hvor mye skiene er brukt og hvor hardt de er kjørt har en del å si for hvor mye liv og spenst som er igjen i skia. Ikke at dette har allverden å si for en pudderski...

KenLee #176801 13/03/2012 5:34 PM
KenLee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for bra svar, nok en gang.

Han sier det står noe med 14 på de.Er det da bedre? Skal straks hente de smile

KenLee #176802 13/03/2012 10:59 PM
KenLee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nå hentet disse.Binding: http://tinypic.com/r/xpyqs7/5Binding igjen: http://tinypic.com/r/10gjy2e/5Et hull i sålen: http://tinypic.com/r/17s5nd/5Samme hullet: http://tinypic.com/r/2mynecm/5Den største skaden ellers: http://tinypic.com/r/21279e8/5Skaden fra siden: http://tinypic.com/r/epjbc1/5Den største ripen jeg fant: http://tinypic.com/r/mcx6he/5

Så... det er et hull i skien. Han sa det aldri gikk helt ned til treet og at han har reparert det selv.Ellers så står det 14 på bindingen og det er ikke særlig mange store riper i skiene.

Hva med det hullet der? Jeg er litt redd at vann har trukket inn i treverket.. Setter de på service i Bad Gastein på lørdag dagen før jeg skal renne, så tar de og fikser den skaden? smile

KenLee #176803 14/03/2012 7:39 AM
Entusiast
Entusiast

På bildet ser det ut som han har prøvd å fikse et litt for stort hull i sålen selv. Burde nok vært gjort av en fagperson. Vil ikke tro vannintrengning er noe problem her.Etter en tur på skiservice blir de bra. Mulig de stanser ut og legger inn helt nytt sålemateriale i det store hullet. Her er det bare prisen på reparasjonen som blir risikoen...

Mest lest på FRIFLYT.NO