|
 Feller på toppturski, hva skal jeg velge?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Kan jeg bruke G3 Alpinist 130mm på Völkl Nunataq?
|
|
|
 Re: Feller på toppturski, hva skal jeg velge?
|
Entusiast
|
Entusiast
Selvsagt kan du det. Dersom du skal bruke de på allslags føre er Alpinist et godt valg, ettersom den er slitesterk og gir godt feste. Den glir ikke spesielt bra, men det må du i så fall bare leve med. Dersom du skal bruke de hovedsaklig i pudder/gode forhold kan du med fordel gå over til feller i mohair. Disse glir bedre, men er mindre slitesterke. Se på f.eks G3 sine her: http://www.genuineguidegear.com/gear/skins/momix-climbing-skinseller Pomoca sine her: http://www.pomoca.com/en/qualities/race.php
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Duplikat. Hvordan sletter man?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
G3'ene er et godt valg og som SiSt sier slitesterke men glir ikke all verden. Voksing av fellene (CH10 f.eks) hjelper en del dog. Noen spesiell grunn til at du ikke vurderer Völkl-fellene? De er mohair/nylon-mix og laget av Colltex (=kvalitet). Ferdig tilskjært og uten "unødvendige" festemekanismer. Venter selv på mohair-feller fra Gecko jeg er spente på da de er uten lim i normal forstand 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jag har två par alpinist feller, ett par till surface live life "breda" och ett par till k2 sidestash.Dom greppar på alla underlag förutom is, och jag glider ifrån gecko,åsnes och bd feller.Mohair är lättare och mjukare men sämre fäste mer fuktkänsliga och kortare livslängd.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Hvor godt de glir er vel relativt? Jeg har et par K2 feller og et par G3 alpinist og G3 fellene glir bedre, betraktelig bedre. Skulle jeg ha valgt nye feller i dag så ville jeg valgt G3 sin Alpinist siden den gir deg best feste og glir bra (og du kan gnikke litt glider inn i den hvis du synes annerledes). Har selv aldri prøvd Gecko sine, men de jeg går på tur med som har slike glir ikke noe bedre enn meg. Har prøvd mohair feller til fjellski og synes egentlig det bare ble tull og vås. De er kanskje marginalt bedre på enkelte føre, men stort sett er et kunstig produkt bedre all-round. Colltex feller er bra, har slike til mine nåværende fjellski fra Åsnes og har ingen problem med de.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Er det gamle k2 feller du har? Hørt snakk om at siste års utgave er bedre!??
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Er det gamle k2 feller du har? Hørt snakk om at siste års utgave er bedre!?? Jeg de grønne som er ny av året så det er ikke problemet. Kjenner ikke til gamle fellene, men feste er i det minste det samme. Sliter også en del med at det bygger seg opp snø mellom ski og felle og tror det har med at det er lite lim på K2 fellene. Derimot er festene til fellene såpass bra at det ikke gjør noe at det kommer snø mellom ski og fell. Det at de glir litt dårligere enn andre er jo egentlig ikke noe problem siden det går oppover 90% av tiden og da merker man ikke noe særlig til glid på feller (hvis ikke de er bakglatte).
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvordan velge riktig feller!!lei av truger!! Blackcrows navis & coruptco full rocker ski! Bruker begge om hverandre på topptur! Må man ha to par feller til to par ski! Eller kan man skjære til feller på blackcrows navis og bruke de på de og evt bytte over på de andre puddel skiene. Selvom de er mye bredere!! Har du svar! Noen g3 som er og anbefale til skia!! Takk takk
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg bruker samme G3 alpinist på Nunataq som jeg hadde på Gotama. Funker selvfølgelig fint, siden de skiene har mer eller mindre identisk form... Men jeg har et par feller på de gamle telemarkskiene mine av et merke som heter Pomoca. Det er de råeste fellene jeg noen gang har gått med. De går fra G3 alpinist på hvilket som helst føre. Glir litt dårligere, javel, men det er da så absolutt å foretrekke framfor glipptak oppover. Noen som forhandler Pomoca enda, eller har G3 nærmest skaffet seg monopol? (med unntak av de ferdigskårne til Völkl og Dynafit)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Eg sverger til BD-feller. Sitter best, glir ok.. Pomoca...hugser eg, var det ikkje dei som ikkje glei og som limet låg att på skia i store klumper....???
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Vel.. Mine Pomocafeller er like gamle som skiene, altså fra 2004. Det er greit med lim på de enda, og de har ikke sluppet noe på skiene.. Skal nevnes at dette er et sett som måtte skjæres til selv. Tror de var helt nye på markedet den gangen. Men har som sagt G3 nå, og det funker greit nok det og.
|
|
|
|
|
|