Jeg har full pakke av skredutstyr (ASSS) + ABS sekk og har gått på diverse kurs og kjører stort sett med kompiser jeg kjenner godt og vet hvordan disse gjør sine valg i fjellet og ikke minst er en av oss usikker så gjør vi endringer i forhold til valg av ruter etc. Dette ville vi gjort med eller uten sekk. Men man kan ikke ta bort den mennesklige faktoren på at vi alle gjør feil og tar feil beslutniger.Jeg har gjort mine feil og utløst skred, heldigvis aldri begravd, så farene, men beslutte at det er greit og gjennom slike erfaringer så innser man at man må følge kunnskap/observasjoner og faktisk redusere risikoen. Fordi konsekvensene kan bli store selv med skredskkk. Idioter som dumper ned i hodet på andre som kjører under finnes, med eller uten ABS sekk. Dette kan man heller ikke beskytte seg i mot, men bør være oppmerksom på at dette kan skje. Det jeg ser som et de største utfordringene her i Norge er den manglende kvaliteten på Skredvarlsingen, nå er initativet til NVE, NGI etv et bra tiltak, men det vil gå lang tid før vi er på nivå med Sveits, Østerrike osv. I tillegg så kutter vi i tilskuddene. Her kommer diskusjonen med lokale guider vs utenlandske. Ja lokale har detaljkunnskap om historikse hendelser, hvordan snøen/tempen har vært i åretssesong. Utenlandske er vant til å støtte seg på nasjonale varsler dagsferske som historiske for sesongen + et stort nettverk av kollegaer og f. eks skiskoler, betjeninger på fjellhytter osv. Dette har vi ikke i Norge. Her er vi alle ute på egenhånd med eller uten kunnskap. Får vi på plass en god skredvarsling med høykvalitet, er det lettere å kunne velge egen risikoprofil og da kan man ikke klage om man blir tatt og eventuelt drept. I Alpene er det flere steder fengselstraff/høye bøter hvis du handler uaktsomt og setter andre i livsfare ved å utløse skred, selv om det er dine egne venner og du/dere har tatt en kalkulert risiko.