Jeg tror ikke mine holdninger til skredfare og skredutstyr er mindre styrket etter mine erfaringer.Jeg tror det er ganske gjengs at alle som har skredutstyret i orden tøyer grensene lenger.
Da jeg var på Gaustatoppen så hadde jeg ikke skiteknikk og skredkunnskap til at jeg hadde våget meg ned noen av rennene uansett.. I utgangspunktet var det planlagt å stå rett ned fra tårnet, noe de fleste gjorde den dagen jeg var der... Så å si at jeg har dårlige holdninger kan jeg ikke si meg helt enig i.
Nå er det slik at jeg får meg fullt skredutstyr uten sekk i april som et suplement til skredkunnskap jeg har tilegnet meg de siste åra inkludert foredrag og hva jeg har lest og sett meg opp på via bøker og filmer.
Jeg er ikke den som står ofte i fellinger over 30 grader. En og annen bratt kolle har jeg stått ned, men da har det vært under 30 høydemeter og med liten åpne flater. dvs fritt for trær..
Har opplevd 2 ørsmå skred, det ene med total snødybde på skarve 20 cm som gjorde at vi ripet skiene våres hele tiden på vei opp og ned. Dette var i en gjengrodd hoppbakke fra tidlig 70-åra og det andre skredet var ned en liten bratt kolle som jeg fallt i midt i, noe som utløste et ørlite ufarlig skred..
Ned store fjellsider er jeg betraktelig mer forsiktig da det er sinnsykt mye større krefter i sving ved evt. skred, noe vi nå nettopp fikk informasjon om med opptil hele 8 meter dybde ned til personen.
Og selv om jeg får meg skredutstyr i april så er jeg veldig usikker på om jeg i det hele tatt kommer til å stå ned rennene på Gaustatoppen.. Kanskje helt på slutten av sesongen når det er ganske lite snø i rennene som kan skape skred. Selv ikke da engang er jeg sikker på om det er forsvarlig for meg å stå ned da med tanke på om jeg skulle skjære ut og treffe steiner i kanten på rennene eller skulle være så uheldig å falle.. Vi har vel hørt om den jenta som fallt ned 300-400 meter på Gaustatoppen fo noen år siden mener jeg å ha lest med et heller blodig resultat av ublidt møte med steiner og hard snø vil jeg tro.
Kommer kanskje snart til å legge ut en eller 2 filmer på profilen min som viser terrenget jeg pleier å stå i.
Dessuten er det jo derfor Gaustabanen legger opp til en skredsikker linje fra toppen og ned over Langfonn-området som skal sikre en trygg rute ned fra Gaustabanen og det var den ruten jeg fulgte den gangen... Og Stor sansynlig for at jeg skaffer meg guide hvis jeg skal stå ned noen av rennene på Gaustatoppen for å å lære riktig teknikk og å kjøre på en trygg måte ned rennene.. PUNKTUM.