Ja jeg også kom til å tenke på klimamessige forskjeller i norge vs høyalpint terreng i alpene.I norge, bruksområde 0-1400/1500 moh.Alpene: 1000-2600/3400/3800 moh og innlandsklima dvs tørrere luft og snø kontra kystklima i troms og for det meste av norge.
Og uansett om en blir tatt av skred i alpene eller i norge så er en i utganspunktet litt ille ute allerede og trenger en god prosjon flaks for å komme fra det med livet i behold.
Jeg er for skredutstyr, men vel så viktig er forebygging ved kurs/foredrag og letttilgjengelig informasjon om offpistaktuelle fjellformasjoner og skredfaremoment ved dem.
Selv så har jeg i et par år nå hatt boka til Friflyt (toppturer i Norge) og leser støtt og stadig i den samt holder meg oppdatert på værforandringer og snøfall på aktuelle offpist steder.
Jeg syns det er litt rart at erfarne godkjente guider fra alpene ikke har satt seg mer inn i skredfare og snøforhold i det aktuelle fjellområdet oppe i.
I april 2009 var jeg på gaustatoppen og da såg jeg et ukes gammelt skred som fulgte renne 1 helt ned til langt ut på flata. Siden jeg ikke hadde skredsøkerutstyr fulgte jeg ryggen ved Langfonn ned igjen.
En annen gang var ved Hallingskarvet skisenter uti april med milde temperaturer i bakken. Der var det en topp rett bortenfor toppheisen som det var populært å klatre opp på og stå ned ved å skli inn rett innunder en toppskavl på minst 2 meter.. I dalen rett bortenfor hadde det gått skred for 1 uke siden men de jeg snakket med i heisbua mente det var trygt likevel... er ikke så sikker på det???Dette var riktig nok i 2007 og jeg var helt grønn på skred og skredfare og jeg hadde vært en del skeptisk til å sette utfor inn under en snølskavl i dag og da spesielt med tanke på at det var vår og + grader i lufta.. Heldighvis gikk det bra med alle som stod på ski og snowboard innunder skavlen denne dagen og ikke noe skred eller skavl løsnet.