Alt av sikkerhetsutstyr er bra. Det er bruken av det som kan diskuteres. Jeg vet lite om markedsføring av bilbelter, men antar at de ikke reklamerer med 98 % overlevelsesrate. Det er uttallige tips her på forumet for å gå på ABS skredsekk, da de er de eneste som har en statisikk å vise til. Slik bruk av statisikk i markedsføring, og ikke minst statisikk som ikke har rot i virkeligheten, er direkte misvisende, og jeg reagerer på at butikker selger disse sekkene som om det skal være en form for revolusjon. Det blir som at bilselgeren selger bilbelte og skryter av at nå trenger du ikke følge fartsgrensen lenger.
Thor ski nevner en interessant ting, at det var samme diskusjon når skredsøkerne kom på markedet. Jeg er kanskje ikke "gammel" nok, men jeg husker ingen slik diskusjon. Er det noen som vet noe mer om hva som ble diskutert den gang? Link?
Jeg ser også at skredeksperter "advarer" mot bruk av skredsekk.
"Produsenter og forhandlere reklamerer med en overlevelsesrate på over 95 prosent ved bruk av slike sekker, og henviser til studier fra Sveits og Østerrike.
? Det er grunn til å tro at overlevelsesraten vil være vesentlig lavere i Norge enn i Alpene, på grunn av kystklima og mer kompakt snø, samt at flere kjører i skogsterreng, sier skredekspert Kalle Kronholm ved Norges Geologiske Institutt (NGI) til avisen.
TIL VG peker han blant annet på at man ved å bruke en slik ballongsekk risikerer å bli ført lengre med raset, og dermed blir mer eksponert for skader i møte med steiner, trær og tunge snøblokker.
Hver tredje som omkommer i snøskred i Norge, dør av mekaniske skader, ifølge NGI.
? Dette er en høyere andel sammenlignet med Alpene. Det tilsier at det er viktigere her enn i Alpene å unngå å bli tatt av skred, uansett redningsutstyr, sier Kronholm. "
http://www.itromso.no/nyheter/article528112.ece
De advarslene som kommer nederst her har man vel ihvertfall ikke dekning for? Selv om de selvfølgelig kan har rett, og det er en del logisk i det som blir sagt.
Nå har ikke jeg gjennomgått det statistiske materialet til ABS eller andre produsenter, men har du noe kunnskap om dette, så hører jeg gjerne etter.
Selv er jeg i markedet for en skredsekk, rett og slett fordi jeg ønsker å gjøre min egen ferdsel i fjellet så sikker som mulig (uten at jeg vil slutte å kjøre på ski, og av og til kjøre i partier brattere enn 30 grader), rett og slett som en ekstra sikkerhet.
Jeg er også enig i at markedsføringen av skredsekker må være moderat, type "dette gir deg noe bedre sjanse til å overleve dersom du først skulle bli tatt i et skred" og "invester i kurs og opplæring først, evt i tillegg til at du kjøper sekken". Man kan jo håpe at folk er oppvakte nok til å skjønne dette selv, men det er godt mulig at dette ikke er tilfelle.
Synes uansett at det er bra at det kommer såpass tydelig frem i media at man ikke er sikker selv om man har alt av utstyr, så lenge det ikke blir et rent hylekor mot all kjøring utenfor preparerte løyper.