j.hansen: jeg kan gjøre en lang historie kort.Mitt turfølge hadde valgt oss ut en nedkjøring som var rundt 30 grader. Vi var oppmerksomme på at det i fjellsiden var et mye brattere parti. På grunn av forholdene valgte vi å holde oss unna de bratteste partiene. Vi var klar over at et eventuelt skred fra det bratte partiet ville kunne krysse vårt løypevalg. Vi kjørte deretter en og en, slik vi alltid gjør. Da jeg kjørte var det igjen en person fra mitt turfølge på toppen.Fra toppen hadde vi full oversikt over fjellsiden.Mens jeg kjører kommer det ut av intet 3 personer med ipod i ørene og skredsekker på ryggen. Disse setter utfor samtidig som jeg befinner meg under det bratteste partiet, og de kjører alle 3 samtidig, nesten side om side. I tillegg velger de å kjøre inn i det bratteste partiet som vi hadde valgt å ikke kjøre i. Disse utløste et skred som krysset sporene våre. Ingen ble skadet eller tatt av skredet, men det var en veldig lite hyggelig opplevelse. De tre personene fortsatte som om ingenting hadde hendt, og selv om vi prøvde fortvilt å få kontakt med dem så kjørte de bare videre. Om det var ipoden i ørene eller at de valgte å overse oss vet vi ikke. Etter den hendelsen har jeg vært svært skeptisk til personer med skredsekk på ryggen.
Alt av sikkerhetsutstyr er bra. Det er bruken av det som kan diskuteres. Jeg vet lite om markedsføring av bilbelter, men antar at de ikke reklamerer med 98 % overlevelsesrate. Det er uttallige tips her på forumet for å gå på ABS skredsekk, da de er de eneste som har en statisikk å vise til. Slik bruk av statisikk i markedsføring, og ikke minst statisikk som ikke har rot i virkeligheten, er direkte misvisende, og jeg reagerer på at butikker selger disse sekkene som om det skal være en form for revolusjon. Det blir som at bilselgeren selger bilbelte og skryter av at nå trenger du ikke følge fartsgrensen lenger.
Thor ski nevner en interessant ting, at det var samme diskusjon når skredsøkerne kom på markedet. Jeg er kanskje ikke "gammel" nok, men jeg husker ingen slik diskusjon. Er det noen som vet noe mer om hva som ble diskutert den gang? Link?
Jeg ser også at skredeksperter "advarer" mot bruk av skredsekk.
"Produsenter og forhandlere reklamerer med en overlevelsesrate på over 95 prosent ved bruk av slike sekker, og henviser til studier fra Sveits og Østerrike.
? Det er grunn til å tro at overlevelsesraten vil være vesentlig lavere i Norge enn i Alpene, på grunn av kystklima og mer kompakt snø, samt at flere kjører i skogsterreng, sier skredekspert Kalle Kronholm ved Norges Geologiske Institutt (NGI) til avisen.
TIL VG peker han blant annet på at man ved å bruke en slik ballongsekk risikerer å bli ført lengre med raset, og dermed blir mer eksponert for skader i møte med steiner, trær og tunge snøblokker.
Hver tredje som omkommer i snøskred i Norge, dør av mekaniske skader, ifølge NGI.
? Dette er en høyere andel sammenlignet med Alpene. Det tilsier at det er viktigere her enn i Alpene å unngå å bli tatt av skred, uansett redningsutstyr, sier Kronholm. "
http://www.itromso.no/nyheter/article528112.ece