HeiMantra er en veldig god allround ski for fjellet + bakke. Den flyter bra i pudder om du har litt fart og har svært godt kantgrep. Ikke en rendyrket toppturski og ikke en rendyrket bakke ski, men en fin ski for norske fjell. Ikke rart at det er Volkls suverent mest solgte ski de siste årene. Årets versjon har tip rocker (den har jeg ikke prøvd) som gjør at den flyter ennå bedre.Nunataq er som nevnt av en annen her nesten identisk med Gotama. En fantastisk toppturski som gir super pudderflyt. Sitter greit på harde fjellsider, men der er Mantraen bedre. Det er ikke fordeler med for brede ski under traversering eller nedkjøring på hardt føre. De dagene det er veldig hardt foretrekker jeg Mantra som toppturski. De dagene med mykere forhold eller pudder, er det lite som slår Nunataq. Gotama er tyngre, men sikkert noe mer solid. Den blir imidlertid for tung etter mine meninger for litt lengre toppturer. Jeg har ikke prøvd Gotama.Nanuq er en lett utgave av Mantra og også en suveren toppturski. Jeg har ikke kjørt den men har mange års erfaring med 2 Mantra og har nettopp tatt i bruk en Nunataq som toppturski. Ingen ski dekker alle forhold 100%, så du må finne ut hvilket bruk du vil ha, hvor du vil kjøre og under hvilke forhold. Satser du på flere ski og ønsker en ren toppturski, ville jeg valgt Nunataq eller Nanuq (eller tilsvarende toppturski fra for eksempel K2). Hvis du skal ha en ski for bruk til både topptur og bakke, ville jeg valgt Mantra. Gotama er en suveren ski som nå produseres i Tyskland. Bedre enn Mantraen i løssnøen, men etter min mening for tung som ren toppturski.Fjellfalk