Bredde er smak og behag, og i aller høyste grad avhengig av dine lokale snøforhold.

Jeg har bodd både i Nord-Norge og på Østlandet. Der er 100mm en fin bredde og midfats er de som jeg brukte mest her (Black Crows Corvous).

Nå bor jeg på Vestlandet. Her bruker jeg nesten kun pudderskia med 120mm og rocker både fremme som bak (Elan Boomerang av 09/10 vintage, ergo stivere enn den som fins nå). Jeg kunne faktist ønsket de var 130mm for dagene med masse tung snø som vi har en del av. Dette både i annlegg og på topptur. Jeg bytter kun til midfats på de få toppturene det er på hardt føre (som oftest er det mykt nok til at bredden ikke plager meg, du må bare ha gode feller som ikke veier for mye og som faktisk glir), samt vårturer. Skulle jeg kun hatt en ski for Vestlandet ville det blitt en på rundt 110 mm med rocker foran, tilnærmet flatt spenn, rocker fremme, early rise bakski og lengde +10 cm i forhold til meg. (f.eks. Rocker 2 115 eller CountDown 3).

Skulle jeg hatt kun en ski på Østlandet ville jeg valgt en rundt 100 mm, rocker fremme, noe spenn, flat baksi og lengde +10 cm i forhold til meg.(f.eks. Liberty Helix, Faction Agent 100 pro).

For Nord-Norge ville jeg fokusert mer på topptur i alt slags føre: Rundt 100 mm, rocker fremme, noe spenn, lav vekt, flat baksi, ingen twintip og lengde lik meg.(f.eks. CountDown 4).

Dette er selvsagt mine preferanser. Jeg bryr meg ikke om skiene carver, kun egenskapene utenfor løypene. Jeg liker og litt stivere ski med litt lengde.