Du tar opp mange ting her, men det siste du sier er: "behov for de helt ekstreme breddene selv med topptur der så seint som 17. mai et år med ordentlig våt slusj og sugefør".

Nå kjøper jo folk breie ski for å kjøre bunnløs pudder, ikke for å ha bedre flyt i slusj...

Jeg er en av de som kjører pudder planker året rundt, men så har jeg og stort sett alle mine skidager i Røldal. Jeg tenker som så at jeg vil ha den morsomste skien jeg kan ha på de beste dagene, så skal jeg heller greie med meg noe "middels" de dagene jeg må være i bakken. Og om pudder skien min er litt tyngre enn feks Seven Summits, Marker bindingen tyngre en dynafit så er det fortsatt fult mulig å gå toppturer med skien.

Poenget mitt er vel bare at man kan kjøpe en pudderski (da kanskje ikke de mest ekstreme som Kuro etc) for å den ekstatiske følelsen i optimal snø, så godtar vi at vi bruker 20minutt lenger på toppturen, at jeg ikke kan kjøre korte carving svinger men må kjøre lange raske i trekket, at jeg holder meg unna rails og pipe osv.

Du MÅ inngå kompromisser uansett hvilken ende av skalaen du velger, eller om du legger deg midt på.

Om du ikke har kjørt av de nyere, breie skiene så test Armada JJ, Line Opus eller Salmon Rocker2 og kjenn hvor fantastiske de er i løssnøen, men og hvor dugendes de er til alt annet.

Lengde på ski er jo veldig individuelt. Jeg har de siste årene kjørt ski som er like lange som meg (Gotama 3 år og nå Rocker2). Begge deler funker for meg. Lengre ski er nok mer stabile i høy fart, gir kanskje mer flyt osv, men tyngre å ta de raske svingene med i feks skogskjøring. Vil si det kommer helt ann på hvordan du kjører og ikke minst hvordan ditt daglige skianlegg funker.

Du sier ikke hvilken ski du har, men av målene tipper jeg det er en helt vanlig "allround" ski. God til alt, men ikke fantastisk til noe. De nye pudderplankene er og "gode til alt, men faktisk fantastiske i pudderet og".

Det var mitt innspill smile

Til ref:Salomon Rocker 2 183Marker Tour F12Lange Fluid 110