Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøpt feile støvler?
#176358 23/02/2012 10:36 AM
Magga Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter å ha gått rundt og siklet etter nye støvler gikk jeg i går endelig til innkjøp av nye.(Salomon SPK 90) Jeg er veldig kresen når det kommer til støvler, ettersom jeg har 110mm brei fot og veldig høy fotbue, og det er naturligvis da svært skjelden jeg finner en støvel som jeg føler at beina ikke råtner inni når jeg tar støvlene på. Støvlene jeg kjøpte i går er de jeg har funnet som har sitter best på i riktig størrelse(måler meg til 266mm, og gikk for 26,5). Det jeg rett og slett lurer på er om noen har erfaringer med å bruke denne skoen til annet enn jibbing? Og er den for myk for meg på 74 Kg? Det er jo egentlig en rein jibbestøvel, og den er heller ikke spesielt stiv(90 flex). Jeg annser meg selv for å være en viderekommende kjører og kjører mest pudder/høyfjell/skog.  Bør jeg levere de inn igjen å gå for noe annet? Er seriøst dritt lei av prøve å leite etter støvler..

Re: Kjøpt feile støvler?
Magga #176359 24/02/2012 6:49 PM
Medlem
Medlem

Hei

Det viktigste er vel at du (endelig) har funnet en støvel som passer foten din.Har ingen erfaring med denne støvelen hverken til jibbing eller annet.At den er en jibbestøvel trenger ikke gjøre den uegnet til annet, men jibbestøvler har ofte mer demping enn andre støvler.

Når det gjelder flexen trenger du jo ikke allverden til pudderkjøring og flexen er ingen industristandard slik at den varierer fra merke til merke og om støvlene kjennes myke inne vil de jo stives opp når du kommer ut i det hvite.

Andre alternativ er jo å finne en støvel som du i stor grad kan spesialtilpasse hos en bootfiter.Den nye Ghost-serien til Salomon er vel et eksempel på det.

Da kan jeg vel ikke si noe mer en lykke til :-)

Re: Kjøpt feile støvler?
Magga #176360 24/02/2012 8:48 PM
Medlem
Medlem

Om du beskrev tiltenkt bruk som du gjorde her, er det dårlig at de lar deg gå ut av butikken med et par jibbestøvler. Skaftet på jibbestøvler er mer vertikalt enn på frikjøringsstøvler. Man kan kompensere for det med spoiler bak leggen, det hjelper bare så mye. Tror det er bedre enn å satse på SPK når du allerede nå har angst smile

Personlig hadde jeg tatt de tilbake og byttet til Ghost 120 cs eller noe annet som passer sånn nogenlunde og fått butikken til å fikse sånn at de passer. Pass på at du får snakket med den personen i butikken som har skikkelig peiling på støvler og ikke en helgehjelp. Det kan ofte være vanskelig å vite hvem som har peiling, men hvis du leser på litt og stiller noen kontrollspørsmål/prater litt skit så merker du det fort. De burde gi deg en bra pris på tilpasning om du kjøper støvlene der. Formstøpt såle er obligatorisk evt kan en skummet innerstøvel også hjelpe deg på vei.

Bra å lese:http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/137151-the-answer-to-quot-WTF-is-wrong-with-my-boots-quot?highlight=boots