Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Raset på Middagstind,Kvaløya.
#176267 20/02/2012 9:26 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hjelp meg i å forstå dersom mulig.Er det potensielt mere risikabelt å kjøre tele enn rando.?Personene som omkom på MT hadde skredsekk og annet nødvendig utsyr.Ingen garanti nei,men kan telemarkutstyr som ikke har utløserfunksjon som på randoutstyr ,faktisk være med på å holde deg under i skredet slik at skredsekken ikke trekker deg opp som teoretisk tenkt?Undrer fælt på om de omkomne hadde teleutstyr eller ei.Forferdelig trist og en begynner å lure mer enn vanlig når en skjønner at det kunne ha vært jeg som var på tur til MT på lørdag,men æ var heldigv is på LilleBlåmann

Raset så ganske likt ut som dette:.http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=h7QFRXc0R8M

Re: Raset på Middagstind,Kvaløya.
rin #176268 20/02/2012 11:15 PM
Fersking
Fersking

Vet du at de hadde skredsekk? I såfall hvilken? To dødsfall med utløst sekk utgjør ganske kraftige utslag på statistikkene til produsentene, selv på verdensbasis.

Hvis skiene er helt låst på føttene vi det selvsagt over tid utgjøre en statistisk forskjell av den negative sorten, men tilfeldighetene rår.

Om dette med sekk, står du i underkant av et større ras uten å bli fraktet særlig langt av det selv hjelper ikke sekken noe særlig, den er avhengig av at du blir dratt avgårde med massene et stykke, ellers hjelper ikke prinsippet.

rin #176269 20/02/2012 11:51 PM
Fersking
Fersking

Den ene omkomne hadde skredsekk: http://www.nordlys.no/nyheter/article5937402.ece

rin #176270 22/02/2012 8:46 AM
Medlem
Medlem

terrenget der skredet gikk kan være noe av forklaringen på at Snowpulssekken ikke utgjorde noen forskjell. se ellers her for mere info: http://teleskiers.blogspot.com/2012/02/raset-pa-middagstinden.html

rin #176271 22/02/2012 2:25 PM
Fersking
Fersking

Det var ikke en SnowPulse sekk, men en ABS, bare for å presisere. Det ville neppe utgjort noen forskjell.

rin #176272 22/02/2012 3:45 PM
Entusiast
Entusiast

Sekken virket jo tildels. Han med sekk lå på 1-1,5 meters dyp og ikke 2-3,5 slik han uten sekk gjorde kunne ha utgjort en forskjell om kammeratene hadde funnet han i sitt skredsøk og/eller at redningsmannskapene hadde kommet frem raskere.

rin #176273 22/02/2012 4:53 PM
Medlem
Medlem

Frost marius: hvilket type skredsekk som ble benyttet hadde ingen betydning for utfallet i denne saken. Presisjon er viktig her, det var en snowpulssekk. Kontroler dine kilder bedre:)

rin #176274 23/02/2012 5:48 PM
Medlem
Medlem

NN , overså spm ditt om hvilket utstyr hvem benyttet. De to som overlevde befant seg øverst i hjørnet av sjefer når det ble utløst. Begge disse kjørt NTN og hadde brede ski, disse hadde heller ikke skredsekk. De to andre so forulykket hadde rando utstyr med noe smalere ski. En av disse han som befant seg 50 m under skredkanten fikk utløst sin snowpulssekk. Denne hadde sørget for ar han hadde en luftlomme foran ansiktet når han ble funnet etter 3 timer. Snowpulssekken slipper ut noe av nitrogenen etter fem minutter for å gi plass rundt hodet.

rin #176275 23/02/2012 9:30 PM
Fersking
Fersking

Frost marius: hvilket type skredsekk som ble benyttet hadde ingen betydning for utfallet i denne saken. Presisjon er viktig her, det var en snowpulssekk. Kontroler dine kilder bedre:)

Nei, som jeg jo sier i innlegget, det ville neppe utgjort noen forskjell.

Og siden du sier presisjon og gode kilder er viktig, det var operativ skred-fagleder fra Røde Kors på stedet selv som fortalte meg det dreide seg om en ABS-sekk, så det tar jeg hans ord for inntil noen kan bekrefte noe annet.

Forøvrig så slipper ikke SnowPulse-sekker ut noe nitrogen, de er nemlig ikke fylt med det. Nitrogen er en kvelningsgass som ikke kan pustes og brukes kun i ABS-sekker (som IKKE lekker det ut)

SnowPulse er fylt med helt vanlig SCUBA ( "dykkerluft" ), og lekker ut litt og litt etter noen minutter, for å skape denne luftlommen.

rin #176276 24/02/2012 4:10 PM
Medlem
Medlem

Det var en snowpulse och den funkade som den skulle.

rin #176277 24/02/2012 4:35 PM
Fersking
Fersking

Og siden du sier presisjon og gode kilder er viktig, det var operativ skred-fagleder fra Røde Kors på stedet selv som fortalte meg det dreide seg om en ABS-sekk, så det tar jeg hans ord for inntil noen kan bekrefte noe annet.

Noen bruker "ABS-sekk" som fellesbetegnelse for alle skredsekker med airbag, uten at de dermed har ment å si noe om hvilket merke det er. På samme måte som mange kaller alt potetchips for Potetgull (selv om det bare er Maaruds merkenavn), eller alle inline rulleskøyter for Rollerblades (selv om det også er et merkenavn). Flere eksemper på merkenavn som blir brukt som fellesbetegnelser er Walkman, Toy og Blanco.

rin #176278 24/02/2012 7:37 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Glem sekktype .Samme hvilken sekk man har man ingen sjans i slike tilfeller ,til det er det for store snemender og steinete underlag.Veldig dårlig kombinasjon.De to omkomne hadde ikke ski på beina da de ble funnet.Min undring går i retning av om det kan være større sjanse for å bli trulkket dypere i et ras med telemarkutstyr som IKKE løses ut som rando lettere er istand til.Jeg har alldri sett at disse skredsekkene har blitt testet med prøvedukker med randoutstyr,snowboard eller teleutstyr på fotan.Noen sopm kan bekrefte /avkrefte dette?Moralen er .Bli flinkere å lese fjellet/værforholdene før dere setter av gårde.Snøprofiler er alldri bortkastet.Smeller det i snøen ,SNU,kjør en og en og vent på trygge områder før neste setter avgårde.DVS bruk huuuet!(innsiden)

rin #176279 24/02/2012 8:02 PM
Medlem
Medlem

All utrustning som inte löser ut fungerar som "ankare".Voile snowboard bindningar kommer med quick release pga detta.Det blir garanterat en kamp om livet för att hålla sig ovanför snömassorna och då är det en nackdel om man har brett eller hårt ställd tele utrustning.Jag kör utan leash på stavarna bara för att kunna kasta dessa ifrån mig så att jag kan "simma" i värsta fall.

rin #176280 24/02/2012 8:15 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Det var det jeg var redd for;-((Er det grunn til å konvertere til rando eller bli mere restrektiv til å kjøre linjer .Finnes det telebindinger med utløser funksjon utenom NTN( fore den har vel?)rin

rin #176281 24/02/2012 8:20 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Jeg er vel den som bør kunne svare på dette med teleutløser.Hadde helt glemt at jeg for noen år siden kjørte et par turer med 7tm men de har ikke noe motstand i hæløftet ,slik at bakskia får bedrte kontakt med underlaget og ble dermed kasert.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå