Heisann! smile

Jeg har kost meg med mine nye K2 Coomback i bakken på voss i dag, og i en del løssnø utenfor løypene. Veldig gøy i forhold til mine gamle carvingski smile

Jeg er ganske god på kjøring i løypene, men jeg sliter litt med teknikken i løssnø, og kjenner ingen som kan lære meg :(Det kan være greit å få noen teknikktips slik at jeg ikke legger meg til stygge uvaner som kan være vanskelig å legge fra seg senere.

Noen ting jeg lurer på er:1: I løypene holder jeg alltid maks press på ytterskien for å få til en skarp sving. Skal man gjøre dette også i løssnø, eller skal man holde mer likt press på begge skiene i en sving?2: Skal man holde bena mer samlet, eller mer spredt ved kjøring i løssnø i forhold til løypekjøring?3: Skal man holde vekten frampå, midt på, eller bakpå skien når man kjører i løssnø. Når jeg skal få til skikkelig skarpe svinger i løypen så holder jeg nemlig tyngden litt frampå skien. Jeg synes ikke dette funket så bra i løssnø, og ble liggende en del bakpå. Er det riktig?4: Hvordan får man til sånne kjappe korte frem og tilbake svinger som enkelte gjør i løssnøen. Det ser nesten ut som de hopper fram og tilbake. Hva er trikset for å gjøre dette riktig, og få det bra til? Tyngdepunktet langt bak og hoppe og vri eller? Det ble en del faceplants i dag når jeg prøvde meg fram nemlig :p5: Hvordan får man best mulig til å begrense farten i løssnø uten å skrense? Det gikk litt fort av og til, og det er ikke like enkelt å skrense i løssnø som i løypene wink

Jeg setter veldig stor pris på om noen kan komme med noen tips, slik at jeg kan få øvd meg litt.Takker på forhånd for hjelpen smile

1: Ytterski skal ha mest trykk i både bakke og løssnø.  Også i bakke skal man kjøre på to ski.  Hvis du ikke får til kraftige nok svinger så kan du prøve å ha mer trykk på forskia.  Jeg har en tendens til å kjøre med for mye trykk på ytterski i løype, og får pes av treneren min for det....

2. Kjør sånn som det er naturlig for deg uansett.  Når du kjører mer på to ski vi du automatisk kjøre bredere.

3. Man skal aldri kjøre bakpå - heller ikke i bakke.  Det blir tungt og man mister lett kontrollen.  Ha heller for mye vekt fram enn tilbake. 

4. Det gjør du ved å avlaste.  Det er det samme som gjelder i SL- portkjøring.  Mellom svingene avlaster du skiene og lar de skli under kroppen inn i neste sving.  Tyngdepunktet må være sentrert eller forover.  Dette kan du trene på i bakken.  Ta korte svinger der du avlaster på to ski.  Det vil føles som om du hopper fra kant til kant. Hvis du klarer å gjennomføre det uten hopp så vil du ha mer kontroll.   Stavisett hjelper med å få rytme.

5. Få tyngden frem.  Da får du kontroll.  Henger du bakpå blir du med skiene på tur - det er skiene som skal være med deg.  Hvis det er du som tar med skiene på tur vil farten føles mer behagelig.   Hvis du får til punktet over er det en ypperlig måte å begrense farten på.  Hvis det er veldig bratt er stemsvinger en annen.   "Step-up" svinger er også en måte.