For det første er det ganske stor forskjell på Obsethed og Hellbent. Egentlig i to forskjellige kategorier. Og hvis planen er å komplettere Lord (ca 90mm) på midten? Så ville jeg ikke tenkt så bredt som Hellbent. En Hellbent vil i all hovedsak kun fungere i dypt pudder, Obsethed er sånn sett mer allsidig.

For det andre så synes jeg personlig at bakrocker ikke fungerer til telemark. Stiv bakski med front rocker eventuelt Völkl fullrocker (Shiro/katana) er etter min mening det som passer best til telemark.

Hvis du skal gå mye topptur så kan det være lurt å tenke vekt, men er det bare korte (1-2t) turer så er ikke det så viktig. Dog blir det ganske slitsomt å trampe avgårde med ski med midtbredde 120mm og ikke for å snakke om Hellbent og lignende med dobbel rocker og dårlig feste på harde partier.

Jeg ville sett på ski med midtbredde 105-120mm. Lister opp noen modeller som jeg har prøvd og som jeg synes er veldig gode telemarkski.

K2 Sidestash, Völkl Katana/Shiro, Salomon Rocker 2 115mm er fantastiske telemarkski.Völkl Nunataq, BD Justice - lettere alternativ. Justice fungerer etter min mening mye bedre til telemark enn alpin!!

Lykke til!