Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
stegjern og øks til topptur
#176033 13/02/2012 3:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har tenkt til å invistere i stegjern og øks til topptur bruk på ski og skal bare brukes til rando og telemark 75mm støvler, men anner ikke hva jeg bør kjøpe.

kult vis noen kunne gitt noen linker feks fra sportconrad

Tore

Re: stegjern og øks til topptur
tkls4lngcm #176034 06/03/2012 10:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

tkls4lngcm #176035 07/03/2012 10:06 AM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

Øks: Grivel "Nepal-Mont Blanc"Stegjern: "Petzl Vasak"

Kjøp stegjerna i "full flex" utgave, og bestill til frontbøyle for telemarksko, samt ekstra langt mellomledd (om du har sko i str 42 eller større ca) Gjør du dette har du et par stegjern som fungerer veldig godt både på telemarkskoene dine og til fjellstøvlene dine om du plutselig skal på en bretur eller noe. Dette har fungert meget godt for meg iallefall.Lykke til!

tkls4lngcm #176036 07/03/2012 11:58 AM
Medlem
Medlem

Ett tips til stegjern. Sjekk hva slags festemekanisme som brukes for å feste remmene som går rundt foten. Jeg kjøpte ett par hvor produsenten hadde gjort det sjakktrekket å bruke vanlige spenner som du "klikker i hverandre". Dårlig forklart, men det er samme type som gjerne er på sekker. Det som gjorde dette mer enn gjennomsnittlig idiotisk var at du kan være sikker på at disse fyller seg opp med is og snø. Måtte stå med lighter for å bli kvitt snøen for å både få de av og på...

tkls4lngcm #176037 08/03/2012 5:58 PM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

Ett tips til stegjern. Sjekk hva slags festemekanisme som brukes for å feste remmene som går rundt foten. Jeg kjøpte ett par hvor produsenten hadde gjort det sjakktrekket å bruke vanlige spenner som du "klikker i hverandre". Dårlig forklart, men det er samme type som gjerne er på sekker. Det som gjorde dette mer enn gjennomsnittlig idiotisk var at du kan være sikker på at disse fyller seg opp med is og snø. Måtte stå med lighter for å bli kvitt snøen for å både få de av og på...

Viktig poeng dette. Og enda en grunn for å velge Petzl sine stegjern. De har smale remmer som ikke samler mye snø, og de har en klem-mekanisme for å stramme/låse. Helt geniale for å stramme, og like geniale for å å åpne. Om det blir for mye belte-spenne-ting så blir det kluss. Det enkle er ofte det beste smile Dette gjelder da om man velger å kjøpe stegjerna med flexi. Kjøper man med fast hæl og tå låses stegjerna på plass med en liten bøyle bak. Noe som forøvrig også virker å fungere bra på Petzl.