Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye ski...
#176008 12/02/2012 1:39 PM
Khola Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

jeg har i dag et par K2 Backlash (129-92-115) som benyttes til både toppturer og i preparerte løyper. Jeg er godt fornøyd med skiene, men har også lyst på bredere ski til de riktig fine dagene med mye løssnø. Slik jeg ser det har jeg da to alternativer:

1) Kvitte meg med K2-skiene for å kjøpe en noe bredere all-mountain ski som kan fungere til "alt".

2) Beholde K2-skiene for å kjøpe noen ordentlige pudderski som er særlig beregnet for slik kjøring.

Så langt heller jeg vel til alternativ nr. 2, og tar derfor gjerne i mot skitips i denne kategorien. Kan f.eks. BD Megawatt være noe å satse på? Kjører forøvrig på NTN.

Re: Nye ski...
Khola #176009 12/02/2012 5:26 PM
Medlem
Medlem

For alternativ 1 så ville jeg gått for K2 Coomback eller Atomic Access, men jeg ville valgt alternativ 2 selv. Ta en titt på K2 Pon2oon som alternativ til Megawatt, mer løssnø-orientert med pintail og mer rocker i baktuppen. Megawatt vil kunne funket som en grei allrounder i de fleste situasjoner, men med K2 Backlash til dagene med lite snø på førsesongen så har du en bra kombinasjon uansett ski nummer 2 du måtte velge.

Khola #176010 14/02/2012 2:23 PM
Fersking
Fersking

HeiVar i samme situasjon som deg (hadde Vølkl matra og ville ha et par ski til løssnø - solgte mantra og kjøpte Megawatt). Etter mitt skjønn får du ikke et par ski som duger optimalt til alt.... så jeg ville definitivt gått for alt. 2!! Behold de gode gamle K2 skiene og kjøp deg pudderplanker. Har som sagt Megawatt og er veldig fornøyd med dem!! Faktisk en bedre allroundski enn jeg hadde trodd men ikke en ski for isete føre i bakken eller på topptur. Men på dager med nysnø.......ja da er du hjemme på de skia!! PS: jeg kjører også NTN og synes det er en bra kombinasjon.

Lykke til

Khola #176011 15/02/2012 9:49 AM
Fersking
Fersking

Atomic Atlas!! Dei funker greit i bakken også. Soleklart dei beste skia eg har prøvd i pudder. Knuser bl.a Völkl Gotama som eg stod på før. Men eg er veldig glad i fart, så har skaffet meg noen stöckli stormrider, dei flyter faktisk rimelig bra dei også.Eg kjører også NTN.

Khola #176012 15/02/2012 9:58 AM
Fersking
Fersking

Eg er forresten veldig uenig med at rocker i baktuppen e å foretrekke til telemarkski, du mister mye kontroll i sving siden du (spes med NTN) legger trykk på begge skiene. du får ein mye mer riktig sving dersom du velger ein kombinasjon med early rise el. rocker kun fremme. og heller ei ski med litt smalere bakski og bred under fot. Med mindre du er ute etter å ta veldig dype dropp å er avhengig av gode landinger. Stod selv ein del på hellbent med NTN ein sesong, det var ikkje noe suksess!

Khola #176013 15/02/2012 11:25 AM
Fersking
Fersking

Hei. Støtter Torbotom når det gjeldet det at du må beholde dei gamle skia til topptur og preppa løyper, men vill komme med eit litt anna forslag til pudder/lekeski. Sjølv kjører eg Line Opus 185 (144-118-141) med NTN. Den kombinasjonen passer utmerket i pudder og skogskjøring, og er ikkje heilt ubrukelig i preppa løyper heller. Early Rise i både fram og bakski gjør skien er veldig artig i pudderet! Dette er jo langt i fra den bredeste skia på markedet, men dersom du driver med heisbasert frikjøring, kommer ein ikkje unna litt preparerte løyper nå og då. Dermed er det fint med ei allsidig ski. Lykke til med valget i alle fall