Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NTN og kjørestil?
#175890 06/02/2012 8:00 PM
Kai Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har kjøpt meg ntn bindinger, og føler etter noen prøveturer at det kommer til å bli en ganske ekstrem tilvenning fra bomber-bishop, som eg har kjørt på til nå.

Er det noen som har innspill/info angående mulighetene for en dyp/lav kjørestil med ntn?

Når eg flex'er bindingene ved siden av hverandre med støvlene fastspent på stuegulvet, kommer eg helt i 90 grader med det gamle utstyret, og vesentlig mindre med nye ntn..

Re: NTN og kjørestil?
Kai #175891 06/02/2012 9:07 PM
Medlem
Medlem

Alltids en overgangsfase når man skal innvie nytt utstyr, men det blir noe helt annet første gang på NTN. Du har nok helt rett at NTN-binding/sko flekser mindre enn det gamle utstyret og det er neste hele meningen. Du kan gjøre opp for noe ved å velge myke fjærer (grønne). Når det gjelder kjørestil så hadde jeg en ganske aggressiv stil på 75mm. Da jeg gikk over til NTN så har jeg blitt mye mer oppreist og lener sjeldent overkroppen over framre kne, da jeg før kunne ha hakka i linje med eller foran kneet tidligere. At du kan kjøre med en dyp kjørestil er ikke tvil, men utstyret er så stivt at det trenger du kun når du kjører så hardt at du krever maks kantgrep. Føler selv jeg kan slappe mye mer av på NTN og få samme effekt av utstyret. Jeg bruker definitivt mindre krefter på å holde kanten eller andre anstrengende oppgaver på NTN enn det jeg gjorde før.

Kai #175892 06/02/2012 9:16 PM
Entusiast
Entusiast

Jepp - det går ikke smile

...skulle du klare å komme så dypt så er dessuten sjansen større for at belgen kollapser og gjør tærne dine lite fornøyde.

Se heller på det som en mulighet til å "rette opp" kjørestilen din :P Med det mener jeg:- mindre avstand mellom for- og bakfot. En skolengde duger i massevis- stå litt høyere. 90 grader mellom lår og legg er et greit utgangspunkt for bakfot- jevn vektfordeling. 50/50 mellom for-/bakfot, klarer du løfte en av skiene opp fra bakken uten nevneverdig justering er du i ubalanse

Kos deg med nytt utstyr forøvrig!

Kai #175893 07/02/2012 7:55 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

..skulle du klare å komme så dypt så er dessuten sjansen større for at belgen kollapser og gjør tærne dine lite fornøyde. 

Kan følge opp superdiggs gode kommentar her med å si at hadde jeg forsøkt så dyp stil med mine EVO tror jeg tærne hadde blitt kappet av... ;-)Og som det skrives her; gammeldagene med mykere utstyr og dyp stil tærte betydelig mer på både knær og krefter. Lykke til med utstyret, kom gjerne med tilbakemelding om en måneds tid :-)

Kai #175894 08/02/2012 8:16 AM
Medlem
Medlem

Hvor dypt du kan gå varierer vel litt med stivheten på fjæra og hvilken sko du har. Med første generasjons EVO (de oransje) klarte jeg knapt å bøye noe, men med TX Pro så føler jeg at skoen ikke er noen hindring lenger. Mulig nye EVO er bedre, men jeg har ikke hatt muligheten til å teste. Freedombindingen bør kunne gi deg en mer lik stil som tidligere å gi folk en mykere overgang til NTN.

Kai #175895 08/02/2012 6:02 PM
Kai Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen Takk for nyttige tilbakemeldinger! smile skjønner etterhvert at d er stilen som må legges om. Veit IKKJE heilt om eg er glad for det :P trodde man uansett måtte stå på, opp og ned, for å holde teknikken. Men er veldig spent på å prøve! Dette må eg og bruke til å finne ut av hvor langt bak eg skal flytte bindingen. Kjøpte meg samtidig tx pro og står på bootcenter. Eg prøvde selvfølgelig med min innøvde teknikk, langt ned, og svinget håpløst raskt/langt. Bestillte med en gang grønne fjærer, men fikk det fortsatt ikke til. (har tildligere stått hele 7cm bak bottcenter på k2setth vicious uten rocker, har nå Kästlebmx108 som er ei stivere ski, kansje i korteste laget med 177 når eg er 176, og liten rocker i front.) Så får prøve en dag til før eg bestemmer meg hvor langt eg vil flytte bindingen. Høres imidlertid interessant ut med freedombinding til neste gang.

Kai #175896 15/02/2012 2:03 PM
Fersking
Fersking

ville vore forsiktig med å flytte bindingene for langt bak. Det er mangen som sliter med ein stil som er for dyp, som kompenserer med å flytte bindingene bak. dersom du står med om trent samme vektfordeling på begge bein bør det være optimalt på dei fleste ski å la bindingen stå på senter. Du kjem til å digge NTN etterhvert! Det du kjem til å oppdage etterhvert som du lærer deg NTN, er at om du spenner på deg dei gamle 75mm igjen, så vil du få deg ein liten a-ha opplevelse når det gjeld teknikk på dei også.NTN hjelper deg i grunn å utvikle ein meir opptimal teknikk..

Kai #175897 19/02/2012 7:34 PM
Kai Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

interessant interessant.! ;-) driver fortsatt og forsker og lærer. Var ein veldig stor overgang! Men må innrømma at eg begynner å lika d smile

Kai #175898 19/02/2012 10:04 PM
Medlem
Medlem

Må slenge meg på her med en påstand om at det er fullt mulig å kjøre dypt, og jeg syns ikke NTN i seg selv er noen grunn til å "rette opp" kjørestilen. Man kjører ut fra egen fysikk og ferdigheter, terreng, snøforhold, hastighet og utstyr, og hvis du liker å drive NTN-utstyret dypt og det funker best for deg så fortsett med det. Dessuten vet alle vi oldschoolere at det der high-stance telemarkgreiene bare er ubrukelig tull og jåleri laugh

Men når det er sagt, min erfaring er likevel at FOR dyp og hard kjøring kan belaste støvler og bindinger mye. Du får f.eks mer slitasje rundt tåen på støvlene, og tåjernet kan i verste fall bøyes og brekke av på sidene, som vist her og her (rappet fra tt-forumet som har et par tråder om dette).

Erfarte dette selv med begge bindingene mine etter to sesonger og tok kontakt med Rottefella. Gjorde dem også oppmerksom på at jeg kjører dypt og hardt med alle mine 90 kg, men de svarte bare at "sånn skal det ikke være" og erstattet de uten mer spørsmål, så da må vel dyp stil være greit likevel smile Respekt til Rotte for bra service!

Og til slutt, NTN er et aktivt system som krever det man kaller "drive the cuff", dvs. at bakfoten flekses ved å sette skikkelig trykk mot støvelen (i motsetningen til å bare løfte hælen), som kort beskrevet her.

Kai #175899 19/02/2012 11:18 PM
Fersking
Fersking

Kjørte i starten med Scarpa TX støvler og hadde en stil med knærne nedpå skiene ofte. Gikk etterhvert over til TX-Pro men måtte kjøre mer oppreist da tærne ble klemt pga tåboksen gikk nedi tærne. Altså ingen umulighet å kjøre dypt med NTN, men forvent utstyrsslitasje. Har ødelagt et sett bindinger og slitt hull i et par støvler (i belgen) sannsynligvis pga dyp kjørestil. Men mener uansett at utstyret burde holde dette når de tillater bevegelsen...

Kjører nå noe mer oppreist, men går tilbake til gamle vaner når jeg kjører hardt/bratt da jeg føler jeg har bedre kontroll ved en skikkelig dyp kjøremåte

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå