Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye pudderski - trenger tips.
#175845 04/02/2012 10:28 PM
lukern Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei jeg er 175 cm høy og veier 85kg. Er tidligere aktiv alpinist som skal ta turen over på frikjøringsski. Lurer på om K2 ObSETHed er no tess. Er 179 eller 189 med Marker Griffon Schizo 13 binding en grei løsning. Sitter med en feeling om at 179 er litt i korteste laget.

Vil gjerne høre om noen har erfaring med skien og lengde. Eller om noen har noen tips til andre ski for frikjøring rundt oppdal først og fremst, men også til fremtidig bruk for toppturer?

Mvh førstegangs poster Christopher

Re: Nye pudderski - trenger tips.
lukern #175846 05/02/2012 12:21 AM
Fersking
Fersking

Heisan. Har kjørt 2 sesonger ( 90+ skidager) med K2 ObSethed 189 og er svært fornøyd med de. De er lettkjørte og funker svært godt på all slags føre. Noen ren pudderski er den ikke, men den funker svært godt i pudder og har god flyt og pop. Er du ute etter en ren pudderski ville jeg gått for K2 HellBent 189 ( har den selv og den er helt rå i pudder) eller Black Crows Nocta. Hvilken lengde du går for avhenger litt av miljøet du kommer til å kjøre mest i. ObSethed i 179 lengde gir deg ei leken, lettkjørt, fartsstabil og svært god allround frikjøringsski, som også er leken og lett i skogen og bratte trange renner. Foretrekker du å hente ut maks på stabilitet, når du dundrer ned fjellsiden i høy hastighet ville jeg gått for et par i 189 lengde der du bare kan mate på med alpinferdighetene dine. Hvis du er opptatt av utseendet på oversiden av skiene, så kan jeg opplyse at skiene fort blir stygge. Men dette går overhodet ikke ut over egenskapene! Kan varmt anbefale skiene. Alternativt har du Völkl Katana/ Gotama eller Black Crows Navis. Lykke til og velkommen ut i løssnøen!

lukern #175847 05/02/2012 9:23 AM
Entusiast
Entusiast

Dersom du vil lese deg opp er dette et godt sted å starte: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633

Se etter ski rundt 110mm på midten og oppover, rocker og litt stivere fleks dersom du er ute etter noe med allroundegenskaper, og ettersom du kommer fra racing. Om du har noen erfaringer med frikjøringsski er det lurt å dele det her, evt også skrive litt om hva slags kjøring de skal brukes til og hvor du skal bruke de.

lukern #175848 05/02/2012 11:32 AM
Medlem
Medlem

Har selv både Obsethed i 179 og 4frnt Turbo 182cm.Obsethed er min allround favoritt sålenge man ikke beveger seg ut i preppa bakke. Utrolig morsomme ski. Turbo er stivere, mindre rocker og jeg bruker de når det er litt fastere føre, helt rå de også smile

lukern #175849 05/02/2012 3:28 PM
Fersking
Fersking

Om du er intr har jeg et par nye Obsethed med Griffon 13 i 189cm til salgs. 11/12 modell. brukt de 2 dager.

lukern #175850 05/02/2012 10:36 PM
lukern Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for all responsen setter veldig stor pris på det! skal lese meg opp i tråden og sondre har sendt deg en pm angående skiene dine.

Har veldig liten erfaring med frikjøringski generelt, er bare snakk om litt småkjøring på skeikampen med noen gamle park ski på 165 og litt rundt i kvitfjell. Men først å fremst vil bruksområde være i oppdal og nærliggende områder. Så vil bli for det meste brukt i relativt åpent terreng (?). Hadde min første tur i anlegget i dag på gamle skia, så er litt usikker på hvordan det er totalt sett. Men må innrømme jeg ble litt forelsket i hele området!

Men lurer på om det er noe poeng med en allround ski i denne situasjonen? Er det veldig stor forskjell på hvordan for eksempel obesthed oppfører seg i løsnø kontra hellbent? Vil det også være veldig stor forskjell på hvor langtid man bruker til å tilpasse seg disse to skiene?også tilslutt er de ulike skiene helt OK å kjøre med i preparerte bakker?

Takk for alle svarene så langt! smile

lukern #175851 06/02/2012 7:57 AM
Entusiast
Entusiast

Oppdal er vindutsatt og har veldig varierende føre. Det du trenger er en ski som takler at det veksler mellom pplert, knallhard snø på toppen (og stein), vindblåste formasjoner og skare litt lenger ned, puddersnø i leheng og i skogen (hvis du er heldig) som gjerne blir ganske oppkjørt og til slutt er det transportløype tilbake til heisen.

Som sagt tidligere, en moderne frikjøringsski med rundt 110mm midtbredde. Gjerne i en lengde opp mot 190cm med din vekt.

lukern #175852 07/02/2012 12:16 PM
lukern Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

okei ender nok opp med obsethed skien, tusen takk for alle svarene. Har vært til stor hjelp for å få litt innsikt smile