Kjøp deg et par slalåmski. Det er det paret jeg har brukt mest de siste årene. Her i Midt-Norge er det vanligvis mindre enn ti dager med ordentlig pudder, så det gjelder å finne på noe annet hvis man vil ha et artig på ski. Storslalåmski fungerer bare i stor fart og krever mye plass. Spesialslalåmski er morsommere.

Min erfaring er at SL ski fort blir for aggressive og egner seg bare "greit" til annet enn det å faktisk kjøre slalom med. Responsen man får når man kjører skiene skikkelig blir rett og slett for kraftig etter hva jeg foretrekker når jeg skal ha en hel dag i bakken. Selvfølgelig, er det skikkelig trangt i bakken, så er det jo kjekt å kunne svinge på ett femøre, men jeg foretrekker heller å kunne "cruise" i litt større svinger uten at skiene blir nervøse når jeg først skal kjøre bakke.

Hvis man er redd for at radiusen i en GS ski skal bli for lang, kan man jo velge en racecarve ski, som har stort sett samme oppbygging som en racingski, men som typisk har en radius i underkant av 20 meter. Dette vil i mine øyne være langt mer anvennelig enn 11-13 meter som typisk er på slalomski.

Hilsen en som stort sett kjører bakke på ski med radius fra 26-40 meter, men som også har SL ski i boden.