Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Racingski for damer
#175787 01/02/2012 8:14 PM
frkvivi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Trenger noen bakkeski som sitter godt, typ racing storslalom eller slalom. Men har ikke funnet demoski i Hemsedal eller Trysil, så usikker på hva jeg skal gå for. Er 162, veier 73 kg, kjører en god del. Har Vølkl Aura til lek og morro, men vil ha noen jeg kan kjøre fort med. TIPS? eller evnt vet du om noen som selger brukte ski som kan passe slik at jeg kan teste?

Re: Racingski for damer
frkvivi #175788 01/02/2012 11:30 PM
Entusiast
Entusiast

Atomic har hatt en serie racingski for damer. LT eller noe slikt mener jeg den heter. Du kan jo se om du får tak i dem brukt. Ellers er det jo slik at FIS har satt ulike regler for lengde hos gutter og jenter i disiplinene, så de kortere utgavene har gjerne mykere fleks for å passe jenter.

frkvivi #175789 02/02/2012 8:38 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er stadig racingski til salgs på finn.no. Hvis du vil ha det aller heftigste, kjøper du "graderte" ski som har vært brukt av konkurranseløpere. For kvinner er lengdene 155 cm (sl) og 175-185 cm (ssl). Jeg har kjøpt mange par på denne måten, og har alltid blitt fornøyd. Pass bare på å få oppgitt minstemålet på stålkantene. Kantene slipes mellom hver gang skiene brukes og da forsvinner de fort. Vanlig pris er 3-4 000 på ski fra forrige sesong. Forskjellen mellom de forskjellige fabrikatene er minimale i denne kategorien, så det burde ikke være behov for å teste før kjøp. Du bør være klar over at dette ikke er rekreasjonsski. De må kjøres hardt og på kant hele tiden og det tar på kreftene. Det er hysterisk moro når du lærer teknikken.

frkvivi #175790 03/02/2012 12:27 AM
frkvivi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker begge to, mange nyttige tips å ta med. Ser ikke etter crusingski, liker å kjøre på kant. Før var jeg lettere, så da var det mulig på mykere ski. Har og hørt at juniorski kan være noe i og med jeg er lav. 175 kan vel bli i drøyeste laget for meg? (162 høy)

frkvivi #175791 03/02/2012 10:35 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kjøp deg et par slalåmski. Det er det paret jeg har brukt mest de siste årene. Her i Midt-Norge er det vanligvis mindre enn ti dager med ordentlig pudder, så det gjelder å finne på noe annet hvis man vil ha et artig på ski. Storslalåmski fungerer bare i stor fart og krever mye plass. Spesialslalåmski er morsommere.

frkvivi #175792 03/02/2012 11:02 PM
Medlem
Medlem

frkvivi #175793 04/02/2012 5:11 PM
Entusiast
Entusiast

Kjøp deg et par slalåmski. Det er det paret jeg har brukt mest de siste årene. Her i Midt-Norge er det vanligvis mindre enn ti dager med ordentlig pudder, så det gjelder å finne på noe annet hvis man vil ha et artig på ski. Storslalåmski fungerer bare i stor fart og krever mye plass. Spesialslalåmski er morsommere.

Min erfaring er at SL ski fort blir for aggressive og egner seg bare "greit" til annet enn det å faktisk kjøre slalom med. Responsen man får når man kjører skiene skikkelig blir rett og slett for kraftig etter hva jeg foretrekker når jeg skal ha en hel dag i bakken. Selvfølgelig, er det skikkelig trangt i bakken, så er det jo kjekt å kunne svinge på ett femøre, men jeg foretrekker heller å kunne "cruise" i litt større svinger uten at skiene blir nervøse når jeg først skal kjøre bakke.

Hvis man er redd for at radiusen i en GS ski skal bli for lang, kan man jo velge en racecarve ski, som har stort sett samme oppbygging som en racingski, men som typisk har en radius i underkant av 20 meter. Dette vil i mine øyne være langt mer anvennelig enn 11-13 meter som typisk er på slalomski.

Hilsen en som stort sett kjører bakke på ski med radius fra 26-40 meter, men som også har SL ski i boden.

frkvivi #175794 05/02/2012 9:46 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

<blockquote>

Min erfaring er at SL ski fort blir for aggressive og egner seg bare "greit" til annet enn det å faktisk kjøre slalom med. Responsen man får når man kjører skiene skikkelig blir rett og slett for kraftig etter hva jeg foretrekker når jeg skal ha en hel dag i bakken. Selvfølgelig, er det skikkelig trangt i bakken, så er det jo kjekt å kunne svinge på ett femøre, men jeg foretrekker heller å kunne "cruise" i litt større svinger uten at skiene blir nervøse når jeg først skal kjøre bakke.

Hvis man er redd for at radiusen i en GS ski skal bli for lang, kan man jo velge en racecarve ski, som har stort sett samme oppbygging som en racingski, men som typisk har en radius i underkant av 20 meter. Dette vil i mine øyne være langt mer anvennelig enn 11-13 meter som typisk er på slalomski.

Hilsen en som stort sett kjører bakke på ski med radius fra 26-40 meter, men som også har SL ski i boden.

</blockquote>

Ja. De er aggresive og responsen er formidabel. En hel dag tar på lårmuskulaturen, men så vidt jeg fosto var ikke damen ute etter en cruisingski.

frkvivi #175795 06/02/2012 1:31 PM
Fersking
Fersking

Hei sveis!

Jeg har tidligere stått aktivt på slalåm, og har stått på det som er av forskjellige skityper. Kjøp deg en jukse-GS-ski. Altså en "racing"-ski som ikke er FIS-godkjent. De er bygd opp som en ren racing ski, bare at de har en del lavere svingradius. For all del, styr unna rene racing-ski, de tar virkelig mye plass (har ofte en svingradius på minst 24).

Et annet alternativ er å kjøpe en performance-ski (type fischer progressor 900, eller lignende). Disse er igjen bygd opp som racingski, men har enda litt lavere svingradius (15 m vs 17). Disse har også titanforsterkninger, som racing ski, som gjør dem stive (ofte er de bittelitt mindre stive en racingskiene). Jeg kjører selv på denne typen og har gjort det siden jeg la racingskiene mine på hylla for 3 år siden. Disse krever litt mindre fra meg enn racingskiene, så jeg kan stå hardt en hel dag, og fortsatt ha krefter igjen til after-skien. De er raske og henger godt på isen. I tillegg er de mye mindre kranglete når du skulle forville deg inn i en skog eller i en kuleløype. Men ikke missforstå, disse skiene er mer enn stive nok altså.

Og når det står mellom SL og GS (SSL), gå for GS ski siden du sier at du skal kjøre fort med dem. Kjøp en ski som er lengre enn det du er (165-172 funker sikkert bra) siden da er de mer stabile når du skal kjøre fort. Så har det ingenting å si om skien er for damer eller menn (eller unisex, som de fleste ski er). De fleste produsentene lager jukse-racing-ski som kommer i korte lengder.

Så til slutt, produsentene. Alle de store lager bra racingski. Fischer og Head sine ski er en del stivere enn resten (med mindre de har endret seg drastisk de siste årene). Atomic lager ski med cap-konstruksjon, som noen liker og andre ikke liker. Kort sagt så tåler sidewall-konstruksjon mer enn cap-konstruksjon, og som oftest har du bedre grep (i isen) med sidewall-konstruksjon (dog det er lettere å få grep med cap i en mykere ski).

Håper det hjelper! Lykke til =)

frkvivi #175796 10/02/2012 11:51 PM
frkvivi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er kjempe fornøyd med alle gode tips her! Noterer meg ned en masse. Ser jo etter ski som sitter på hardt føre/ is, men kan ikke være alt for stive heller som det blir nevnt her. Skal helst klare å stå en dag. Crusing kan være digg, men kjeder meg litt. I alle fall etter noen dager på rad i Høgegga. Så nå skal jeg tråle bruktmarkedet.