Generelt vil jeg si at vekt har stor betydning når det gjelder utstyr for topptur. Det å gå på topptur er tungt fysisk, spesielt hvis ikke man er i god form. K2 Hardside er en nokså stiv og tung ski med titanalforsterkning - krever en del kraft og fart for å komme til sin rett. Er treg i kortsvinger. Men, er meget fartstabil og tåler hard kjøring på preppet underlag. Flyter bra i pudder. Hvis du skal gå mye på topptur og ikke skal bruke skiene så mye i alpinbakkene, ville jeg gått for lettere utstyr. Vil anbefale Dynafit Mananslu med Dynafit Radical FT, da sparer du mye vekt. Bruker selv disse på toppturer - flyter bra i pudder og takler vekslende føre. Er bra i alpinbakken hvis du bare skal kjøre med barna, men hvis du skal kjøre hardt i sorte løyper er Hardside et bedre valg. K2 Wayback eller G3 Spitfire er også meget godt egnet, veier omtrent det samme som Manaslu. Vil anbefale en skilengde på ca 180 for deg. Dynafit Radical FT bindingen egner seg på alle disse skiene både på topptur og i bakken. Bindingen går til 12 på DIN skalaen, selv merker jeg lite forskjell på denne og Marker Duke når det gjelder kjøreegenskaper. Meget bra binding som er stabil og lett å bruke - anbefales på det sterkeste! Når det gjelder støvler vil jeg anbefale Dynafit TLT Performance - dyre, men lette og stive. Skal du kjøre en del i alpinbakken kan du gå for Dynafit Titan eller liknende, men blir tunge å gå med.